TSM - Android Automotive - interviu cu Marius Mailat

Ovidiu Mățan - Fondator @ Today Software Magazine

Am avut recent plăcerea de a discuta cu Marius Mailat, CTO al grupului P3 într-un scurt interviu despre industria de automotive din Cluj dar și despre Android și direcțiile de dezvoltare.

Ovidiu Mățan: Cum decurge o zi ca CTO la P3. Câte meeting-uri ai în mod normal?

Marius Mailat: Mă trezesc de obicei în funcție de partenerii din Japonia, Coreea. Primele ședințe sunt la ora 6 și, de obicei, urmează alinieri cu colegii din alte părți, spre exemplu Vietnam și, de curând, India. La 08:30 am prima ședință internă de business development cu colegii din Germania, iar, după aceea, discut de obicei din mașină, cu CEO-ul P3 Romania.

Ziua continuă cam la fel cu pitches, projects alignment și se termină spre seară cu clienții și colegii din US/Mexico. În medie, am în jur de 7 ședințe pe zi, cu perioade extrem de aglomerate.

P3 este un furnizor de servicii și soluții automotive pentru un număr mare de producători de mașini. Poți să ne dai mai multe detalii?

Marius Mailat: P3 este prezentă pe piață de 29 de ani, având drept obiectiv consultanța tehnică, dar și dezvoltarea și validarea soluțiilor end-to-end. Într-adevăr, multă lume cunoaște P3 prin prisma automotive și a soluțiilor de infotainment și cluster instrument pe care le oferim.

P3 creează sisteme personalizate de infotainment la bordul vehiculelor (IVI) bazate pe Android Automotive OS, sistemul de operare IVI cu cea mai rapidă creștere în prezent. SPARQ OS este soluția IVI emblematică a P3, care ajută producătorii de automobile să se diferențieze prin integrarea avansată verticală a interfeței HMI personalizate, a nivelului de servicii și a nivelului de abstractizare a hardware-ului vehiculului (VHAL). Marii producători de automobile, camioane și motociclete au beneficiat de inovațiile P3, implementând SPARQ OS ca sistem IVI de bază.

Marius Mailat - CTO P3 Group

Care sunt cele mai mari avantaje ale folosirii Android în sistemele de infotaiment ale mașinilor vs. cele dezvoltate in house? 

Marius Mailat: În 2016, am hotărât dezvoltarea platformei SPARQ OS, o platformă software de cockpit digital/HMI bazată pe Android Automotive OS 15. Aceasta cuprinde propriul Appstore, SOTA/FOTA, Navigație, Asistent personal digital și vocal, SUMS, SIL în cloud. SPARQ OS este pregătit pentru Google Automotive Services și este pe cale să atingă primul nivel de capacitate ASPICE.

În același timp, P3 este partener și co-dezvoltator în cadrul celui mai amplu proiect de optimizare a sistemului de operare pentru automobile cu Renault, inclusiv Google Automotive Services, care este prezent pe piață din 2022. În plus, P3 a implementat cu succes sisteme IVI pentru furnizori de top de motociclete, vehicule comerciale, vehicule de transport public și vehicule de agrement.

Cât de mult au evoluat performanțele hardware ale mașinilor în ultimii ani? 

Marius Mailat: Evoluția e direct vizibilă în apariția unor noi jucători în piața auto, firme ca Telechips, Autochip, Semidrive sau Mediatek care încearcă agresiv să ofere platforme scalabile de cockpit domain controller. Piața a fost și este în continuare dominată de Qualcomm, însă se văd primele dorințe ale producătorilor OEM de a căuta alternative.

La un meetup organizat de P3 pe subiectul automotive am putut vedea un bord de tir, dar și unul de motocicletă. Câte servicii Android sunt asemănătoare și în ce constau principalele diferențe?

Marius Mailat: P3 a fost implicată în dezvoltarea de serii auto pe mai multe proiecte ale clienților OEM cu producători auto globali, începând din 2015. Avem o vastă experiență în dezvoltarea și implementarea de soluții HMI în arhitecturi hardware arm/x86 prin Qualcomm 820/8155/8185/8295, NXP i.MX8/95, Mediatek 2712/2715, Semidrive X9, Telechips Dolphin 3/5.

Platforma P3 IVI, SPARQ OS, este implementată astăzi în autoturisme, camioane, motociclete și alte vehicule. Ca rezultat direct, șoferii și pasagerii lor se bucură de un HMI ușor de folosit, de siguranță sporită și de utilitatea vehiculelor, în timp ce producătorii de vehicule își pot diferenția serviciile, pot genera venituri și, între timp, pot obține beneficii operaționale multiple.

Pentru noi, în P3, software-ul în vehicule este aproape identic, chiar dacă e instalat într-o motocicletă, camion, mașină personală, hypercar, barcă, vapor sau vehicul recreațional.

Spune-ne câteva cuvinte despre prezentarea ta de la IT Days de anul acesta.

Marius Mailat: Prezentarea de anul acesta la IT Days poartă titlul de: "What is new in Software Defined Vehicle and Android Automotive OS ?"

În această prezentare, voi detalia cele mai recente progrese care modelează viitorul industriei automotive, revoluționând modul în care interacționăm cu vehiculele și experimentăm mobilitatea.

Vom descoperi împreuna cum SDV redefinește arhitectura vehiculelor, permițând flexibilitate, scalabilitate și personalizare fără precedent. Aflați mai multe despre schimbarea de paradigmă către vehiculele centrate pe software, permițând producătorilor OEM să îmbunătățească continuu funcționalitățile, să actualizeze caracteristicile și să se adapteze fără probleme la nevoile în continuă evoluție ale consumatorilor.

Prezentarea va analiza în profunzime:

Clujul a devenit un hub de dezvoltare a serviciilor automotive, care sunt planurile de dezvoltare P3 pentru perioada următoare?

Marius Mailat: O prioritate cheie pentru P3 este valorificarea potențialului noilor talente. Îi ajutăm pe membrii mai tineri ai echipei să își dezvolte abilitățile profesionale, crescându-le nivelul de cunoștințe, astfel încât fiecare dintre ei să se simtă mai apreciat. Învățarea și dezvoltarea sunt continue, iar fiecare membru al echipei are posibilitatea de a-și dezvolta competențe suplimentare.

Cluj-Napoca a evoluat, fiind perceput drept un Silicon Valley al României, ba chiar al regiunii Europei Centrale și de Est. Pentru P3, biroul din Cluj-Napoca este un hub de tip "competence center" pe partea automotive, cu o creștere anuală de 35%.

Anul aceasta P3 a continuat să deschidă noi centre de competențe în diferite regiuni: P3 Japonia și P3 Vietnam.