Dezvoltarea tot mai rapidă a orașelor schimbă modul de trai al oamenilor, odată cu felul în care aceștia se deplasează înspre locul de muncă, și nu numai. Ritmul accelerat de dezvoltare creează adesea probleme pentru infrastructura de transport urban, crescând cererea pentru mai multe opțiuni de mobilitate, inclusiv servicii cu tehnologii avansate de ride-sharing & pooling.
Aceste servicii, odată integrate cu tehnologiile avansate ale vehiculelor autonome au capacitatea de a genera soluții inovatoare și personalizate care pot contribui la crearea unor orașe mai inteligente și infrastructuri mai sustenabile.
Este important să înțelegem mai întâi conceptele de MaaS și TaaS ca servicii de mobilitate:
Aceste concepte reflectă tendințele actuale în mobilitate, orientate către integrarea și eficientizarea opțiunilor de transport pentru a răspunde mai eficient nevoilor oamenilor.
Tehnologiile tot mai avansate din domeniul automotive și dezvoltarea sistemelor Autonomous Driving oferă o deschidere a serviciilor de MaaS&TaaS înspre lumea autonomă a vehiculelor. Această soluție vine cu rezolvarea mai multor tipuri de probleme de mobilitate cu care ne confruntăm în viața de zi cu zi, cel mai bun beneficiar fiind, de exemplu, persoanele cu dizabilități motorii sau vizuale. Astfel de persoane nu vor mai purta grija transportului spre diferite locuri, fiind pur și simplu asistate de aplicații inteligente și mijloace de transport capabile să funcționeze fără intervenția acestora.
Cele șase nivele de autonomie ale vehiculelor sunt standardizate de Society of Automotive Engineers (SAE) și descriu gradul de intervenție necesar din partea conducătorului auto, precum și capacitatea vehiculului de a prelua controlul asupra vehiculului:
Nivelul 0 - Fără autonomie. Conducătorul este complet responsabil pentru toate aspectele conducerii, inclusiv controlul direcției, accelerației și frânării. Vehiculul nu dispune de funcții automate.
Nivelul 1 - Asistență la conducere. Vehiculul dispune de funcții de asistență, cum ar fi controlul cruise control adaptiv sau asistența la menținerea benzii. Dar conducătorul trebuie să mențină controlul asupra vehiculului și să fie pregătit să intervină în orice moment.
Nivelul 2 - Automatizare parțială. Vehiculul poate gestiona simultan controlul direcției și al vitezei (de exemplu, printr-un sistem avansat de pilot automat), dar conducătorul trebuie să fie pregătit să preia controlul.
Nivelul 3 - Automatizare condiționată. Vehiculul poate efectua toate funcțiile de conducere într-o gamă limitată de condiții (de exemplu, pe autostrăzi), dar conducătorul trebuie să fie disponibil pentru a prelua controlul dacă vehiculul solicită intervenția umană.
Nivelul 4 - Automatizare avansată. Vehiculul poate efectua toate funcțiile de conducere autonom în anumite condiții specifice sau zone geografice (pe un traseu prestabilit sau într-un parc de staționare autonom). Conducătorul nu trebuie să intervină, deși poate exista o opțiune pentru preluarea controlului în afara acestor condiții.
Trebuie să conștientizăm că aceste sisteme sunt concepute pentru a ușura viața cotidiană a oamenilor. Așadar, asemenea ecosisteme trebuie să fie cât mai ușor de utilizat, dar mai ales, să ofere un mediu extrem de sigur pentru om, atât pasageri, cât și alți participanți la trafic.
Un asemenea ecosistem are în vedere următoarele elemente la nivel de AV (Autonomous Vehicle):
Vehiculul. Acesta este o entitate al cărui rol este de a realiza o misiune de călătorie între anumite puncte prestabilite, dar și de a monitoriza continuu siguranța pasagerilor pe tot parcursul unei misiuni.
SDS (Self Driving System). Este un ansamblul de senzori, actuatori, componente HW și componente SW, integrat în autovehicul, și al cărui rol este de a furniza date în mod continuu din teren către vehicul și de a semnaliza orice problemă din trafic (accident, opriri de urgență etc.).
... și următoarele elemente caracteristice nivelului operațional:
Fleet Management & Hub Operations. Este o entitate al cărui rol este de a gestiona flota de vehicule puse la dispoziția serviciului de MaaS/TaaS (verificarea stării vehiculelor, mentenanță, monitorizarea de la distanță a pasagerilor, rechemare vehiculelor în HUB etc.) prin intermediul unui Cloud.
În cadrul firmei P3 Romania, există o echipă de Function Owners specializați în funcționalitățile utilizate în realizarea unor sisteme inteligente și sustenabile de management al pasagerilor în domeniul transportului de ride-sharing cu vehicule autonome.
Sistemele trebuie să ofere pasagerilor o experiență cât mai plăcută, începând de la prima interacțiune cu aplicația de booking și până la debarcarea în punctul de destinație, fiind necesar în același timp ca toate reglementările și dispozițiile legale existente pentru asemenea sisteme să fie luate în considerare.
Funcțiile pentru managementul pasagerilor integrate în vehicule sunt concentrate pe următoarele aspecte:
Autentificarea pasagerilor: procesul de logare și confirmare a identității pasagerului care a făcut bookingul, pentru a putea primi acces în cabină.
Interacțiuni auditive: furnizarea de mesaje auditive către pasageri, bazate pe sistemul de calcul al vehiculului autonom, și care pot fi un ajutor bun mai ales persoanelor cu deficiențe de vedere.
Interacțiuni cu interfețe HMI: afișare de mesaje specifice din timpul cursei și care se concentrează, de asemenea, pe toate datele furnizate în timp real de sistemul autonom.
Notificări de incidente: notificarea operatorului de flotă și a pasagerilor în legătură cu incidentele survenite în timpul curselor și executarea automată de manevre de fallback precum cele de MRM (Minimal Risk Maneouver) și MRC (Minimal Risk Condition), fără intervenția omului.
Acum că ne-am familiarizat puțin cu conceptele din spatele acestui sistem, haideți să vedem un exemplu mai concret.
Un client poate să facă rezervare pentru o cursă direct din contul personal, în aplicația mobilă. Platforma de Cloud/Backend va procesa datele acestuia și va genera o misiune nouă pentru furnizorul de serviciu MaaS/TaaS. În funcție de cerințele furnizate de către client prin aplicație, sistemul va căuta cea mai optimă și mai rapidă configurație, misiunea fiind asociată fie unui vehicul din HUB, fie unui vehicul aflat deja în teren (on mission).
În exemplul din figura următoare, vehiculul autonom AV 70 a fost asociat unei misiuni pentru a duce persoana A din punctul de îmbarcare Pick-up (A) până la destinație în punctul Drop (A). În timpul misiunii, o nouă persoană care se află pe trasul de deplasare al AV 70 a făcut rezervare pentru un ride-share. Sistemul identifică AV 70 ca fiind cel mai optim vehicul în situația actuală, iar sistemul autonom își reconfigurează traseul pentru a prelua persoana B din punctul de îmbarcare Pick-up (B). În continuare, sistemul autonom își va continua misiunea pentru preluarea persoanei A, urmând mai apoi să ajungă la destinația fiecărui client.
Evident, pe parcursul întregii misiuni, toate funcțiile de bază ale ecosistemului pentru managementul pasagerilor enumerate anterior vor juca un rol foarte important în adaptarea misiunii la situațiile neprevăzute. Orice incidente semnalizate de către funcțiile de SDS sau funcțiile de safety precum, deschiderea centurii de siguranță în mers, ridicarea de pe scaun a pasagerilor în timpul deplasării vehiculului, situații medicale neprevăzute ale pasagerilor în timpul deplasării, defecte mecanice, defecte electrice sau accidente cu sau fără implicarea directă a vehiculului autonom vor antrena sistemul autonom al vehiculului să execute diferite operațiuni, fără intervenția omului, în funcție de gravitatea situației. Dintre numeroasele operațiuni enumerăm doar câteva:
Execuția de manevre cu un risc minim invaziv. Astfel, se reduce gradul de expunere la pericol a pasagerilor, dar și a celorlalți participanți la trafic (Minimal Risk Maneouver, Minimal Risk Condition).
Reconfigurarea rutei de deplasare.
Redirecționarea misiunii către un alt vehicul autonom disponibil.
Neacordarea accesului în vehicul persoanelor neautorizate prin menținerea închisă a portierei de acces, în urma unei autentificări incorecte.