TSM - Mobilitatea în noua eră AD (Autonomous Driving): Managementul pasagerilor

Mihai Ursa - Consultant @ P3


Dezvoltarea tot mai rapidă a orașelor schimbă modul de trai al oamenilor, odată cu felul în care aceștia se deplasează înspre locul de muncă, și nu numai. Ritmul accelerat de dezvoltare creează adesea probleme pentru infrastructura de transport urban, crescând cererea pentru mai multe opțiuni de mobilitate, inclusiv servicii cu tehnologii avansate de ride-sharing & pooling.

Aceste servicii, odată integrate cu tehnologiile avansate ale vehiculelor autonome au capacitatea de a genera soluții inovatoare și personalizate care pot contribui la crearea unor orașe mai inteligente și infrastructuri mai sustenabile.

Serviciile de MaaS & TaaS

Este important să înțelegem mai întâi conceptele de MaaS și TaaS ca servicii de mobilitate:

Aceste concepte reflectă tendințele actuale în mobilitate, orientate către integrarea și eficientizarea opțiunilor de transport pentru a răspunde mai eficient nevoilor oamenilor.

Tehnologiile tot mai avansate din domeniul automotive și dezvoltarea sistemelor Autonomous Driving oferă o deschidere a serviciilor de MaaS&TaaS înspre lumea autonomă a vehiculelor. Această soluție vine cu rezolvarea mai multor tipuri de probleme de mobilitate cu care ne confruntăm în viața de zi cu zi, cel mai bun beneficiar fiind, de exemplu, persoanele cu dizabilități motorii sau vizuale. Astfel de persoane nu vor mai purta grija transportului spre diferite locuri, fiind pur și simplu asistate de aplicații inteligente și mijloace de transport capabile să funcționeze fără intervenția acestora.

Nivele de autonomie ale vehiculelor

Cele șase nivele de autonomie ale vehiculelor sunt standardizate de Society of Automotive Engineers (SAE) și descriu gradul de intervenție necesar din partea conducătorului auto, precum și capacitatea vehiculului de a prelua controlul asupra vehiculului:

Ecosistemul unui vehicul de ride-sharing automatizat

Trebuie să conștientizăm că aceste sisteme sunt concepute pentru a ușura viața cotidiană a oamenilor. Așadar, asemenea ecosisteme trebuie să fie cât mai ușor de utilizat, dar mai ales, să ofere un mediu extrem de sigur pentru om, atât pasageri, cât și alți participanți la trafic.

Un asemenea ecosistem are în vedere următoarele elemente la nivel de AV (Autonomous Vehicle):

... și următoarele elemente caracteristice nivelului operațional:

Siguranța și confortul pasagerilor pe primul plan

În cadrul firmei P3 Romania, există o echipă de Function Owners specializați în funcționalitățile utilizate în realizarea unor sisteme inteligente și sustenabile de management al pasagerilor în domeniul transportului de ride-sharing cu vehicule autonome.

Sistemele trebuie să ofere pasagerilor o experiență cât mai plăcută, începând de la prima interacțiune cu aplicația de booking și până la debarcarea în punctul de destinație, fiind necesar în același timp ca toate reglementările și dispozițiile legale existente pentru asemenea sisteme să fie luate în considerare.

Funcțiile pentru managementul pasagerilor integrate în vehicule sunt concentrate pe următoarele aspecte:

Mașina la un click distanță

Acum că ne-am familiarizat puțin cu conceptele din spatele acestui sistem, haideți să vedem un exemplu mai concret.

Un client poate să facă rezervare pentru o cursă direct din contul personal, în aplicația mobilă. Platforma de Cloud/Backend va procesa datele acestuia și va genera o misiune nouă pentru furnizorul de serviciu MaaS/TaaS. În funcție de cerințele furnizate de către client prin aplicație, sistemul va căuta cea mai optimă și mai rapidă configurație, misiunea fiind asociată fie unui vehicul din HUB, fie unui vehicul aflat deja în teren (on mission).

În exemplul din figura următoare, vehiculul autonom AV 70 a fost asociat unei misiuni pentru a duce persoana A din punctul de îmbarcare Pick-up (A) până la destinație în punctul Drop (A). În timpul misiunii, o nouă persoană care se află pe trasul de deplasare al AV 70 a făcut rezervare pentru un ride-share. Sistemul identifică AV 70 ca fiind cel mai optim vehicul în situația actuală, iar sistemul autonom își reconfigurează traseul pentru a prelua persoana B din punctul de îmbarcare Pick-up (B). În continuare, sistemul autonom își va continua misiunea pentru preluarea persoanei A, urmând mai apoi să ajungă la destinația fiecărui client.

Evident, pe parcursul întregii misiuni, toate funcțiile de bază ale ecosistemului pentru managementul pasagerilor enumerate anterior vor juca un rol foarte important în adaptarea misiunii la situațiile neprevăzute. Orice incidente semnalizate de către funcțiile de SDS sau funcțiile de safety precum, deschiderea centurii de siguranță în mers, ridicarea de pe scaun a pasagerilor în timpul deplasării vehiculului, situații medicale neprevăzute ale pasagerilor în timpul deplasării, defecte mecanice, defecte electrice sau accidente cu sau fără implicarea directă a vehiculului autonom vor antrena sistemul autonom al vehiculului să execute diferite operațiuni, fără intervenția omului, în funcție de gravitatea situației. Dintre numeroasele operațiuni enumerăm doar câteva: