TSM - Generarea de sunete folosind Pure Data (II)

Ovidiu Mățan - Fondator @ Today Software Magazine


În articolul anterior au fost prezentate noțiunile de bază din Pure Data. În călătoria noastră în lumea sunetelor ne vom întâlni cu alte concepte și idei noi. Astfel, în rândurile următoare vor fi expuse anumite aspecte privind crearea de șabloane (subpatch) și folosirea acestora în câteva contexte interesante.

Crearea de șabloane

Recreăm diagrama de vizualizare a sunetului de data trecută. Primul pas în transformarea acesteia într-o componentă este să o salvăm cu denumirea graph~. Urmează să dăm un click de dreapta pe șablon și să selectăm Graph-On-Parent. Dimensiunile sunt 205 pentru X, respectiv 145 pixeli pentru Y.

Încadrăm array1 în dreptunghiul roșu, iar acesta va fi afișat în aplicațiile ce vor folosi componenta noastră. Adăugăm și un parametru de intrare: inlet~ signal și componenta noastră este gata. O putem integra în aplicația inițială.

Variabile locale

În exemplul precedent ați putut probabil observa eroarea "warning: array1: multiply defined" în cazul în care componenta era deschisă și folosită în același timp. În Pure Data avem conceptul de variabile locale precum $0. Pentru fiecare instanță, $0 va fi înlocuit cu un număr unic. Modificăm numele din array1 în $0-array și problema este rezolvată.

De asemenea, o putem folosi de câte ori avem nevoie în aplicațiile noastre.

Recomandare de carte

Trebuie să recunosc că pe lângă documentația oficială, o mare parte din informații le-am găsit în cartea Programming Sound with Pure Data de Tony Hillerson. Chiar dacă a fost scrisă acum zece ani reprezintă o lectură valoroasă și încă actuală.

Concluzie

Sper că aceste două articole v-au deschis apetitul pentru muzică și programare. Vom reveni în următoarele numere cu alte articole din acest domeniu atât de special, pentru care se manifestă prea puțin interes din partea programatorilor.