TSM - Ce au în comun programarea și muzica electronică? Laurie Spiegel

Luminița Voicu - Desktop Publisher @ Today Software Magazine

Evoluția impresionantă a tehnologiei informatice, de-a lungul timpului, a dus la extinderea utilizării sistemelor informatice în diverse domenii ale activităților sociale, economice, dar și artistice. Acest articol încearcă să evidențieze implicarea interdisciplinară a programării, îndeosebi în zona artistică a debutului muzicii electronice.

Laurie Spiegel este una dintre cele mai mari compozitoare de muzică electronică din America, dar în același timp, programatoare, software designer, videograf. Este cunoscută în întreaga lume pentru activitatea ei de pionierat în ceea ce privește muzica electronică, generată pe calculator.

Spiegel s-a născut în Chicago, în 20 septembrie 1945, iar în adolescență a cântat la chitară, banjo și mandolină, prin intermediul lor cultivând o filosofie dedicată conceptului de a compune muzică.

După ce a absolvit Științe Sociale, s-a reîntors la muzică și a început să studieze chitară clasică și compoziție la Londra, apoi lăută barocă și renascentistă la Școala Julliard din New York. Lucrând cu sintetizatoare analoge încă din 1969, a început să devină tot mai atrasă de ideea de a crea muzică cu ajutorul calculatoarelor digitale, utilizând logica algoritmică și interactivă ca parte a procesului de compoziție muzicală.

Cea mai cunoscută operă a ei se referă la muzica anilor 70, creată pe calculator la Bell Telephone Labs, totodată atunci au loc și primele încercări de transmisiune online a muzicii digitale. Una dintre compozițiile sale inspirată de lucrarea lui Johannes Kepler, Harmonices Mundi, a fost inclusă pe discurile de aur trimise în spațiu pe stațiile spațiale Voyager 1 și Voyager 2.

Tot atunci, a realizat și Music Mouse un instrument inteligent pentru Macintosh, Amiga și calculatoarele Atari. Aceasta a fost una dintre primele aplicații algoritmice de generat muzică pe calculator.

În 1980, a lansat albumul The Expanding Universe, realizat cu ajutorul sintetizatoarelor în cadrul Laboratoarelor Bell. În broșura albumului, Laurie face referire la numărul de femei din industria muzicii electronice. "Nu cred că este o coincidență faptul că există un procentaj relativ mare de femei și de alți compozitori, pe care mass-media, posibil să îl discrimineze datorită faptului că lucrează în domeniul mediei electronice".

Aceste sunt doar câteva dintre întrebările, la care a răspuns Laurie Spiegel în timpul unui interviu despre muzica creată și rolul ei.

Laurie Spiegel a locuit și a lucrat în Manhattan-ul de jos, începând cu mijlocul anilor 70, a predat la colegiul privat Cooper Union și la Universitatea New York, unde a pus bazele studioului de muzică pe calculator, în anul 1981.

În ciuda implicării ei în tehnologia inovativă, Spiegel compozitoarea nu a fost niciodată dominată de Spiegel, omul tehnic. O asemenea muzică vibrantă, expresivă poate proveni doar de la un compozitor, care își pune intuiția și imaginația pe primul loc.

La începutul anilor 1980, Laurie trăia precum unul dintre cei mai independenți muzicieni din New York, întreținându-se cu ajutorul software-ului și răspândindu-și muzica în cercuri restrânse, chiar private.

Profesorul Willie Ruff și geologul John Rodgers, membri ai Universității Yale, împreună cu compozitoarea Laurie Spiegel, au întocmit un tabel matematic cu pozițiile și vitezele celor mai apropiate planete de Soare, extins pe o perioadă de 80 de ani. Ulterior, cu ajutorul unui sintetizator, l-au convertit în muzică. Rezultatul obținut a fost prezentat în cadrul Universității din Yale, astfel cântecul fiecărei planete era condiționat de viteza sa în funcție de distanța față de soare.

Fără doar și poate, Unseen Worlds se distanțează de orice concept de muzică specializată, produsă într-un laborator. În schimb, acesta implementează o nouă sensibilitate sonoră care întrepătrunde calitățile intuitive și interactive ale instrumentelor analoge cu utilizarea calculatorului personal.

Acest album reprezintă o cotitură importantă în cariera ei, datorită compoziției care are la bază un program software, dezvoltat de ea însăși.

Laurie Spiegel spunea, la un moment dat, că își imagina un calculator micuț, stând de unul singur, cântând "cu tot sufletul", asemenea unui instrument muzical, redând cea mai frumoasă și mai expresivă muzică de care era în stare. Efortul, ingeniozitatea și pasiunea de care a dat dovadă Laurie prin folosirea computerului pentru a genera muzică, au avut un impact major datorită popularității muzicii electronice pentru generațiile următoare.

Webografie:

  1. https://learning.oreilly.com/library/view/women-in-audio/9780429850240/xhtml/Ch06.xhtml

  2. https://www.tableoftheelements.org/laurie-spiegel

  3. https://muac.unam.mx/exposicion/laurie-spiegel?lang=en

  4. https://lauriespiegel.bandcamp.com/album/the-expanding-universe

  5. https://newmusicusa.org/nmbx/laurie-spiegel-grassroots-technologist/

Imaginile au fost preluate de pe aceleași site-uri.