Când m-am mutat în noua mea locuință, am tot primit în poștă pentru o perioadă îndelungată de timp corespondența adresată fostului proprietar al apartamentului. Primirea corespondenței ducea la telefoane și întâlniri repetate, ba chiar la reproșuri, în cazul în care nu îl anunțam cu suficientă promptitudine de primirea vreunui plic care îi era adresat.
Pe măsură ce fostul proprietar și-a actualizat domiciliul în bazele de date ale diverselor instituții, corespondența pe numele său a încetat să mai ajungă la mine. Dar situațiile neplăcute ar fi putut fi evitate din start, dacă fostul proprietar ar fi solicitat de la Oficiul Poștal un serviciu de transfer al corespondenței către noua sa adresă.
În mod similar, atunci când mutăm conținutul unei pagini sau chiar al unui întreg site la o nouă adresă, este nevoie să indicăm atât pentru utilizatori, cât și pentru motoarele de căutare, faptul că pagina sau site-ul vechi și-au schimbat domiciliul. Scopul este să ne asigurăm că utilizatorul și Google ajung la destinația dorită. Putem trimite aceste semnale implementând reguli de redirecționare.
Regulile de redirecționare sunt tehnici web prin care traficul de pe un domeniu sau o pagină devenită invalidă este trimis către un domeniu valid sau către o altă pagină validă. Principalele motive pentru care sunt implementate regulile de redirecționare sunt oferirea unei bune experiențe utilizatorilor, precum și transferul valorii SEO de la pagina care va fi înlăturată către noua pagină. Cele mai uzuale situații în care este recomandată implementarea regulilor de redirecționare sunt următoarele:
Conexiuni securizate (redirecționări de la versiunea http la versiunea https);
Evitarea conținutului duplicat:
redirecționare de la versiunea www la versiunea non-www a site-ului,
variante ale URL-ului cu sau fără/,
variante ale URL-ului cu Upper-Case și Lower-Case,
categorii care generează versiuni duplicate ale paginilor,
Migrarea unui subdomeniu sau a întregului site către un alt domeniu;
Modificări de arhitectură internă care afectează formatul URL-urilor;
Prin valoarea SEO înțelegem valoarea cumulată a tuturor factorilor care intră în Algoritmii Google, incluzând valoarea adusă de linkurile externe și elementele on-page care au ajutat pagina inițială să fie afișată în rezultatele Google.
Modul recomandat de a analiza dacă o pagină merită redirecționată pentru beneficiile SEO include verificarea traficului și verificarea profilului de backlinks.
Folosind Google Search Console sau Google Analytics (GA4), putem verifica traficul adus de fiecare pagină în parte. Dacă volumul traficului este suficient de mare, recomandarea este să implementăm o regulă de redirecționare către o pagină care deține un scop similar pentru utilizator.
Verificarea traficului în GSC
Verificarea traficului în GA4
După verificarea traficului, este recomandată verificarea profilului de backlinks pe care domeniul ori pagina le-a dobândit de-a lungul timpului. Cu cât numărul de backlinks și autoritatea acestora este mai mare, cu atât pagina are o valoare mai mare pentru Google și celelalte motoare de căutare.
Verificarea Profilului de Backlinks în GSC
În funcție de complexitatea portofoliului de backlinks, putem opta pentru o analiză utilizând Google Search Console sau un tool specializat pe backlinks. Folosind Google Search Console, putem face o analiză preliminară a portofoliului de backlinks, în mod gratuit. Tooluri plătite precum Ahrefs sau SEMRush sunt utile pentru analize detaliate, oferind posibilitatea de a exporta date amănunțite care includ lista totală de backlinks, autoritatea domeniilor care oferă linkuri către site-ul nostru, textul ancoră folosit și multe alte detalii.
Există mai multe metode prin care se pot implementa regulile de redirecționare. Pentru a transfera valoarea SEO către o altă pagină, Google recomandă redirecționări la nivel de server.
Indiferent dacă regulile sunt setate la nivel de fișier .htaccess sau cu ajutorul unui CMS (cum ar fi Wordpress), regulile de redirecționare trebuie să conțină trei elemente:
Sursa (pagina sau domeniul invalid pe care vrem să îl redirecționăm);
Destinația (pagina care vrem să se afișeze pentru utilizator și motoarele de căutare);
Exemplu regulă redirecționare de la sursa //poeme// la destinația https://domeniu.com/poezii/, tipul regulii: permanent: rewrite ^/poeme/$ https://domeniu.com/poezii/ permanent;
301 Moved Permanently este codul de redirecționare permanentă, fiind varianta care trebuie folosită pentru a transfera valoarea SEO a unei pagini.
302 Found este un cod de redirecționare temporară. Acest cod se folosește și în situațiile în care avem versiuni diferite ale site-ului pentru Desktop și Mobile și implementăm Mobile-Desktop annotations pentru a indica motoarelor de căutare relația dintre cele două. Deși unii experți susțin că valoarea SEO este transferată și prin redirecționările 302, această ipoteză nu se confirmă în toate cazurile.
Redirecționările prin Java Script sau Meta Refresh pot fi utile pentru situații specifice cum ar fi oferirea unei experiențe unice unui client Premium. Dar aceste tipuri de redirecționări nu sunt recomandate pentru a transfera valoarea SEO. Cu toate că motoarele de căutare devin din ce în ce mai bune în a interpreta JS, recomandarea oficială Google este ca regulile de redirecționare să fie implementate la nivel de server.
Ca orice utilizator, putem verifica manual dacă o pagină este redirecționată către alta prin observarea directă a URLului în browser - dacă URL-ul afișat atunci când pagina este încărcată este diferit de URL-ul introdus de noi în browser, înseamnă că o regulă de redirecționare a fost urmată. Ceea ce nu putem observa cu ochiul liber este tipul redirecționării, pentru a putea verifica dacă acesta a fost implementat la nivel de server sau la nivel de client, și nici status code-ul redirecționării. Pentru a obține aceste informații, ne putem folosi de anumite tooluri.
Dacă avem de verificat un număr mic de pagini, putem folosi o extensie de Chrome cum ar fi Redirect Path de la Ayma. Această extensie arată atât originea și destinația redirecționării, cât și HTTP status code-ul asociat.
Dacă avem o listă mai lungă de reguli de redirecționare, putem folosi un tool ca Screaming Frog, care imită comportamentul Google și oferă posibilitatea unor analize amănunțite pentru un volum mare de reguli de redirecționare.
Verificare manuală - Redirect Path (Ayma)
Atât la nivelul rankingurilor, cât și la nivelul traficului, beneficiile SEO ale redirecționărilor sunt vizibile la scurt timp după implementare.
În exemplul de mai jos, vom ilustra impactul redirecționării unui site care a fost decomisionat în 2020. Datele din SEMRush arată cum site-ul 1 (Sursa) se clasa în top 100 pentru aproximativ 18,000 de cuvinte-cheie în ianuarie 2020. site-ul 2 (Destinația) se clasa în top 100 pentru 6,400 cuvinte-cheie. Imediat după migrare, site-ul 1 a pierdut complet rankingurile, iar cel de-al doilea le-a absorbit treptat, clasându-se inițial în top 100 pentru 19,000 de cuvinte-cheie, crescând gradual la 25,700 în prezent, pe măsură ce acesta s-a dezvoltat, cucerind noi rankinguri.
Site sursă înainte de migrare (Rankings)
Site destinație înainte și după migrare (Rankings). Sursa: SEMRush
Același efect se poate observa și asupra traficului, care scade de la 77,400 de utilizatori la 0 pentru site-ul 1 după decomisionare, și este absorbit de site-ul 2 după ianuarie 2020, imediat după implementarea redirecționărilor.
Dacă impactul pe termen scurt al redirecționărilor este de necontestat, întrebarea care se pune este dacă aceste reguli pot fi șterse după o perioadă ori dacă e nevoie să le păstrăm pe termen nedeterminat.
Gary Illyes de la Google a răspuns că valoarea SEO a vechii pagini este complet transferată către noua pagină pe parcursul primului an după implementarea redirecționării, dar sfatul său a fost să păstrăm regulile de redirecționare pe termen nedeterminat, pentru a oferi o experiență bună utilizatorilor.
Sfatul lui Gary a stârnit controverse în comunitatea SEO, unii experți confirmând că după un an de zile redirecționarea încă ar mai fi utilă, alții fiind de părere că după un an, redirecționările nu mai aduc deloc beneficii ci doar costuri.
În cazul în care, pe parcursul mai multor ani, s-au adunat tot mai multe reguli de redirecționare, ne putem întreba dacă acestea mai aduc valoare cu trecerea timpului sau dacă e momentul să facem curățenie. Câteva din potențialele beneficii ale îndepărtării regulilor de redirecționare ar include:
Reducerea costurilor (de mentenanță, costuri cu certificate, cu plata numelor de domenii sau subdomenii decomisionate);
Reducerea eforturilor de QA când sunt livrate componente care interferează cu regulile de redirecționare;
Îmbunătățirea performanței website-ului prin reducerea TTFB și a Page Loadului (în cazul în care avem implementat un număr foarte mare de reguli de redirecționare, mai ales la nivelul serverelor, unde citirea regulilor se face secvențial);
Printre potențialele riscuri ale ștergerii regulilor vechi de redirecționare enumerăm:
Riscul pierderii valorii SEO a paginilor/domeniilor vechi, în cazul în care valoarea SEO nu a fost integral transferată către noua destinație. Valoarea SEO a noii destinații poate fi diluată în urma ștergerii regulilor de redirecționare;
Riscul pierderii de rankinguri și trafic asociate valorii paginilor inițiale;
Pentru utilizatorii care încă accesează vechile versiuni ale URL-urilor (de exemplu, prin Bookmarks) o experiență proastă, aceștia aterizând pe pagini de eroare;
Un subdomeniu vechi, cu un trafic de aproximativ 200 de utilizatori pe zi, a fost decomisionat în ianuarie 2018, fiecare pagină de pe fostul subdomeniu fiind redirecționată către o pagină corespondentă a aceluiași domeniu din portofoliul curent (redirecționări 1-1).
Conform ipotezei Google, întreaga valoare SEO a acestui subdomeniu ar fi trebuit să fi fost transferată asupra domeniului până la începutul anului 2019.
Totuși, o analiză a logurilor din serverele noastre de anul trecut indica peste 22.000 hits asupra fostului subdomeniu în ultimele 60 de zile (în noiembrie 2022, la aproape cinci ani după decomisionare).
Motivul pentru care Google și utilizatorii încă accesează vechiul subdomeniu este legat de portofoliul bogat de backlinks pe care acest subdomeniu le-a atras de-a lungul timpului. Dintre acestea, 435 (provenind de la 60 de domenii) sunt încă live în prezent.
Trafic al subdomeniului decomisionat în ianuarie 2018, sursa: SEMRush.
Backlinkuri istorice ale subdomeniului decomisionat în ianuarie 2018, sursa: Ahrefs.
Pentru a putea lua o decizie informată privind posibilul impact negativ al înlăturării acestor reguli, am testat înlocuirea progresivă a regulilor de redirecționare.
În prima fază, am înlocuit lista de redirecționări 1-1 cu redirecționarea în masă către un folder de pe noul domeniu. Am revizuit lunar impactul asupra rankingurilor în următoarele 6 luni, apoi impactul la o distanță de 12 luni.
Variantele pe care le-am luat în calcul la debutul testului au fost ca în cazul scăderii traficului/rankingurilor noilor pagini, să reimplementăm imediat vechile reguli de redirecționare. În cazul în care nu se observa niciun impact după 6 luni, vom reproduce testul pe un alt produs.
Nu au fost observate modificări majore ale rankingurilor nici în lunile următoare, nici la un an distanță (cu excepția fluctuațiilor care apar în mod obișnuit de-a lungul timpului din alte cauze, cum ar fi updates de algoritm Google, livrarea de noi proiecte tehnice etc.). Decizia a fost să continuăm cu retestarea pe un alt produs.
Testul a fost lansat în noiembrie 2022. Nu se observă impact asupra clickurilor sau poziției medii nici imediat după lansarea testului, nici la un an după.
Trafic pe pagina destinației redirecționărilor în masă: nu se observă fluctuații majore în urma redirecționării în masă. Sursa: GSC
A doua etapă a testului a fost lansată în august 2023, fiind repetat testul pe un alt produs. Nici în acest caz nu se observă impact asupra clickurilor sau poziției medii imediat după lansarea testului, singurele fluctuații vizibile fiind cele uzuale. Din luna decembrie se observă o scădere graduală pe paginile care anterior au fost destinații ale redirecționărilor, dar motivul scăderii poziției medii reprezintă efectul implementării unui nou proiect.
Ipoteza Google pare a fi corectă: după un an de zile, valoarea de SEO a redirecționărilor pare să fi fost complet transferată asupra paginii sau domeniului destinație.
Nu se observă fluctuații majore în rankings și trafic nici asupra paginii destinație a redirecționărilor în masă, nici asupra paginilor care anterior fuseseră destinațiile redirecționărilor 1-1.
Pentru a reduce costurile cu mentenanța și QA-ul regulilor de redirecționare, este utilă înlocuirea regulilor 1-1 cu reguli de redirecționare în masă sau folosind RegEx.
Vom trece în revistă câteva greșeli frecvente pe care este recomandat să le evităm atunci când implementăm reguli de redirecționare.
Lanțurile de redirecționare conțin două sau mai multe secvențe în aceeași regulă de redirecționare (Pagina A redirecționează către pagina B care, la rândul ei, redirecționează către pagina C și așa mai departe).
Buclele de redirecționare reprezintă reguli în care pagina inițială retrimite către o pagină de destinație, iar aceasta redirecționează înapoi către pagina inițială, creându-se astfel o buclă infinită de redirecționări (Pagina A redirecționează către pagina B, iar pagina B redirecționează înapoi către pagina A, iar regula se urmează la infinit).
Ambele situații cauzează o experiență nedorită utilizatorului și au și un impact negativ asupra motoarelor de căutare. Utilizând lanțuri de redirecționare, valoarea inițială SEO a paginii se diluează treptat, iar pagina finală va primi din ce în ce mai puțină valoare, invers proporțional cu numărul de redirecționări. După un număr de reguli, motorul de căutare va înceta să mai urmeze regula.
În cazul buclelor, experiența utilizatorului are de suferit, iar bugetul de crawl al motoarelor de căutare este irosit încercând să afișeze o pagină, dar fără rezultat. Ambele situații pot fi identificate cu ajutorul unor tooluri sau extensii de Chrome, fiind recomandat să fie analizate cât mai prompt.
În cazul în care conținutul căutat de utilizator nu mai este disponibil, utilizatorul va primi o pagină 404 Not Found. Dacă totuși avem disponibil pe site alte pagini care ar putea satisface nevoia utilizatorului, recomandarea ar fi să implementăm o regulă de redirecționare către o pagină cu conținut similar, în loc să livrăm o pagină de eroare. Pagina-destinație poate fi categoria din care făcea parte pagina inițială (dacă este vorba de o categorie care oferă produse similare) sau o pagină relevantă pentru situația specifică (dacă pagina inițială făcea streaming pentru un eveniment sportiv care s-a încheiat, putem redirecționa utilizatorul către pagina cu rezumatul meciului sau cu scorul evenimentului încheiat).
După cum am precizat în paragrafele anterioare, redirecționările recomandate pentru ca motoarele de căutare să transfere valoarea SEO sunt redirecționările la nivelul serverului, cu status code-ul 301. Greșeli frecvente precum redirecționările la nivelul clientului prin JS sau folosirea codului HTTP 302 are impact asupra performanței paginii-destinație, trebuind evitate.
În situațiile de mai sus, am prezentat variante în care am îndepărtat reguli de redirecționare ale unor site-uri/subdomenii care au fost decomisionate cu caracter permanent.
Există și situații în care ar fi util să restabilim o pagină care a fost redirecționată. Putem pur și simplu șterge regula de redirecționare, dar pagina nouă va întâmpina dificultăți în a-și recupera din rankingurile originale, din cauza faptului că autoritatea paginii inițiale a fost diluată, fiind împărțită cu pagina destinație. Ne putem afla, prin urmare, în situația în care nici pagina originală, nici pagina de destinație nu mai au rankingurile dorite. Sau, am putea dori să ștergem pagina de destinație, păstrând doar pagina inițială.
Dacă realizăm că cele două pagini servesc unor scopuri și intenții diferite ale utilizatorilor, putem decide să înlăturăm regula de redirecționare. Dat fiind că acele două pagini vor avea o valoare SEO diluată comparativ cum valoarea inițială, sunt necesare câteva măsuri suplimentare pentru redobândirea autorității:
Definirea clară a cuvintelor-cheie targetate de fiecare dintre pagini și optimizarea conținutului on-page cu aceste cuvinte-cheie;
Adăugarea de linkuri interne pentru fiecare dintre cele două pagini, folosind ca ancore cuvinte-cheie relevante;
Adăugarea pe fiecare pagină a câte unui canonical tag self-referential;
Adăugarea ambelor URL-uri în site-mapul site-ului;
Resubmit în Google Search Console pentru ambele URL-uri;
Dacă am decis să păstrăm doar pagina-sursă, pașii pe care îi avem de urmat sunt:
Ștergerea regulii de redirecționare de la pagina-sursă la pagina-destinație;
Implementarea unei redirecționări 301 de la pagina-destinație la pagina-sursă;
Înlocuirea linkurilor interne în întreaga arhitectură internă, pentru a ne asigura că pagina pe care o vom șterge nu mai are deloc linkuri interne;
Submit al ambelor URL-uri în Google Search Console;
Implementarea regulilor de redirecționare 301 aduce beneficii imediate atât pentru SEO, cât și pentru utilizatori, transferând traficul și valoarea SEO de la o pagină sau un domeniu inițial către pagina/ domeniul de destinație.
În urma testelor efectuare, reiese că redirecționările 301 încetează să transfere valoare adăugată după un an de zile. Totuși, recomandarea ar fi ca după un an să înlocuim un număr mare de reguli de redirecționare cu un număr mic de reguli (redirecționări în masă sau pe bază de RegEx), mai ales în cazul în care încă observăm în loguri hituri către pagina inițială.
Similar cu situația în care schimbăm domiciliu și trimitem datele actualizate instituțiilor care ne-au emis documente, este recomandat să înlocuim linkurile interne și, unde e posibil, să facem link reclamation, pentru reduce pe cât posibil linkurile către pagini care au fost redirecționate.
Dacă dorim să recuperăm o pagină care a fost redirecționată, simpla îndepărtare a regulii de redirecționare nu este suficientă, fiind nevoie să implementăm canonical tags și să restabilim autoritatea paginii prin tehnici on-page și off-page.