TSM - Interviu cu Irina Barbu, IT Lead Touchpoint & Channels în cadrul ING Hubs România

Emilia Toma - Copyright & Corector @Today Software Magazine

Spune-ne ce presupune rolul tău în cadrul companiei.

Irina Barbu: Rolul meu este de IT Lead pentru domeniul Touchpoint & Channels, iar orientarea în cadrul domeniului este către proiecte globale.

Touchpoint & Channels este un domeniu care grupează echipe lucrând la componente globale reutilizabile, precum și echipe care dezvoltă aplicații specifice unei zone de business din ING. Iar aceste aplicații folosesc componentele menționate anterior.

Pe de o parte, îmi aduc contribuția la punerea în practică a strategiei ING în cadrul Hubs România, prin asigurarea livrării proiectelor IT care se desfășoară în cadrul domeniului de care răspund, iar, pe de altă parte, sunt direct implicată în definirea și implementarea strategiei ING Hubs România. Aceasta acoperă nu doar zona de IT, ci și aspecte legate de bugetare, recrutare, dezvoltarea capabilităților tehnice ale angajaților, monitorizarea performanței, gestionarea riscului, managementul stakeholderilor etc.

Care sunt principalele integrări și ce automatizări aduce platforma Touchpoint în proiectele ING Hubs?

Irina Barbu: Existența platformei Touchpoint aduce numeroase beneficii, cum ar fi reutilizabilitatea componentelor tehnice, scalabilitatea și un timp mai redus de punere în producție a aplicațiilor.

Un exemplu de astfel de componentă, reprezentând și o automatizare importantă pentru procesul de dezvoltare software este pipeline-ul folosit pentru instalarea aplicațiilor în platforma containerizată a ING. Acesta a pornit ca un proiect destinat migrării aplicațiilor către Azure DevOps și a devenit un mod standard de construire și instalare a aplicațiilor Java în cadrul ING. În prezent este folosit pentru instalarea în cloudul public.

Ce ne poți spune despre felul în care gestionați securitatea datelor și despre modul în care cerințele GDPR sunt luate în considerare?

Irina Barbu: Atunci când construim aplicații, folosim cele mai avansate tehnologii de securitate a datelor, firewalls, algoritmi de criptare, autentificare multi-factor etc. Practic acoperim toate aspectele legate de hardware, software și sisteme de stocare, astfel încât să prevenim accesul neautorizat, furtul sau coruperea datelor.

De asemenea, la nivelul grupului ING este definit un proces standard care are drept scop protejarea datelor personale în conformitate cu prevederile GDPR. Acest proces definește o serie de măsuri tehnice și organizatorice care trebuie luate în procesul de dezvoltare software și a căror implementare este verificată în mod regulat de departamentul responsabil de managementul riscului. În paralel, angajații noștri fac periodic traininguri pentru a fi la curent cu toate prevederile GDPR.

Ce tooluri și infrastructură folosiți pentru platforma Touchpoint?

Irina Barbu: Întotdeauna am susținut utilizarea celor mai noi tehnologii în cadrul Touchpoint. Acest lucru ne permite să dezvoltăm aplicații versatile, scalabile, cu un nivel de calitate ridicat, să beneficiem de automatizări și să putem inova.

Principalele tehnologii sunt Azure DevOps, Java, Spring, Kafka, Avro, iar în ceea ce privește infrastructura, lucrăm cu containere Docker gestionate cu Open Shift (Kubernetes ) și infrastructura Cloud privată a ING. Aceste tehnologii le oferă colegilor noștri un context de lucru atractiv, întrucât își pot menține cunoștințele tehnice la zi în raport cu evoluția din domeniul IT.

Care sunt principalele modele de analiză folosite pentru a sprijini proiectele din producție?

Irina Barbu: În procesul de dezvoltare a componentelor software folosim metodologia Agile. 

Pentru a sprijini proiectele din producție utilizăm analiza valorii și a impactului, analiza cerințelor și analiza riscurilor. 

Prin analiza valorii determinăm valoarea pe care produsul o aduce clienților/ utilizatorilor finali și  o comparăm cu costurile de dezvoltare și mentenanță - cu alte cuvinte, facem o evaluare "costuri versus beneficii". Scopul este de a maximiza valoarea produsului și de a defini minimul de funcționalități care aduce maximul de valoare, eliminând astfel funcționalitățile inutile sau redundante.

Însă discuția despre valoare nu poate fi finalizată fără a se realiza și o analiză a impactului. Aceasta constă în aprecierea efectelor pe care schimbările introduse la nivel de produs le au asupra calității, performanței și securității acestuia. În cazul unui produs deja existent, scopul acestei analize este de a asigura că schimbările nu afectează negativ produsul sau satisfacția clienților și de a identifica eventualele probleme și/sau oportunități produse de aceste schimbări. În cazul unui produs nou, scopul acestei analize este de a evalua efectele pe care introducerea sa le va avea asupra întregului sistem și a entității care îl implementează.

După ce analizăm valoarea și impactul produsului respectiv, trecem la analiza cerințelor și a riscurilor.

Cu alte cuvinte, colectăm și documentăm cerințele funcționale și nefuncționale ale produsului, pe care le validăm cu factorii de decizie și părțile interesate. Analiza riscurilor presupune identificarea, analizarea și tratarea (diminuarea sau eliminarea) riscurilor care pot afecta produsul, prin planuri de acțiune pentru situații neprevăzute. 

Ne uităm la riscuri din toate perspectivele; invităm la discuție și cerem opinia colegilor cu expertiză în Operational Risk Management, Informational Risk Management, Compliance și Legal.

Spre exemplu, urmărim riscul reputațional și riscul de pierdere financiară, care pot interveni din motive tehnice, legate de proces, din erori umane, din nerespectarea cerințelor legale și nu numai.

Astfel, aceste modele de analiză folosite în procesul de dezvoltare a produselor IT ajută la identificarea și prioritizarea nevoilor clienților, la estimarea și optimizarea beneficiilor obținute. De asemenea, sunt utile pentru evaluarea și gestionarea potențialelor riscuri și pentru măsurarea și apoi monitorizarea efectelor schimbărilor asupra produsului final.  

Care sunt principalele puncte de intersecție între Touchpoint și Data Management și cu celelalte domenii, la nivel de proiecte?

Irina Barbu: Componentele construite în cadrul Touchpoint sunt globale, ceea ce înseamnă că indiferent de tipul de aplicație dezvoltată în cadrul ING, funcționalitățile oferite de aceste componente și principiile care stau la baza lor sunt aceleași. Un exemplu în acest sens ar fi componentele care sunt responsabile de autentificare și autorizare.

Dezvoltatorii au la dispoziție o gamă variată de astfel de componente pe care le pot integra în aplicațiile lor în forma actuală sau cu mici adaptări, în funcție de nevoile lor.

Echipele din Touchpoint își ajută colegii pentru a realiza integrarea. În cazul în care sunt solicitate alte funcționalități, colegii din Touchpoint primesc solicitările, le analizează și decid împreună cu Product Managerii cum să le includă în roadmapul produsului. Este posibil ca noile funcționalități să fie folositoare și altor domenii, iar în acest scenariu ele vor fi incluse în roadmap. În cazul în care vorbim de funcționalități specifice, dezvoltarea lor rămâne la latitudinea echipelor din Data Management.

Acest mod de lucru este valabil pentru toate domeniile care se intersectează cu Touchpoint, nu numai pentru Data Management.

Care este forma de organizare a echipelor din aria Touchpoint și cum colaborează aceste echipe situate în orașe diferite?

Irina Barbu: Cum spuneam mai devreme, folosim metodologia Agile, ceea ce ne ajută să obținem un nivel mai ridicat de flexibilitate și adaptabilitate. Echipele sunt formate din maxim șapte persoane, lucrăm în sprinturi de două săptămâni, iar activitatea noastră presupune interacțiune cu colegii din mai multe locații - nu doar din orașe diferite, ci și din țări diferite. Pandemia ne-a arătat că putem lucra bine împreună și remote, motiv pentru care ținem ședințele online, atunci când membrii echipei nu sunt în aceeași locație. Totuși, încurajăm interacțiunea față în față și organizăm întâlniri regulate în care toți membrii echipei se întâlnesc fizic.

Ce planuri de dezvoltare aveți pentru Cluj-Napoca, în aria Touchpoint?

Irina Barbu: Ne-am propus să extindem prezența Touchpoint și în Cluj-Napoca și am început construirea unei echipe care este responsabilă de la un capăt la altul de un set de componente dezvoltate în cadrul platformei Touchpoint. Avem o echipă solidă și completă începând de anul trecut, însă dinamica proiectelor ne permite să ținem întotdeauna ușa deschisă pentru specialiștii care doresc să ni se alăture.