TSM - Cum ne ajută designul să validăm ideile tale de produs

Anca Șofan - Senior UI/UX Designer @ BoatyardX


Într-o eră în care tehnologia evoluează rapid, dezvoltarea unui produs digital de succes nu mai este doar un simplu proces de codare. Este o călătorie complexă care începe cu o înțelegere profundă a utilizatorilor și a contextului lor. Această înțelegere se concretizează în faza de "Discovery" (prima secvență din procesul de Human-Centered Design) care este punctul de plecare crucial pentru a construi produse care să aducă valoare reală utilizatorilor și implicit businessului.

Ce este Discovery?

Într-un mod simplificat, faza Discovery poate fi comparată cu explorarea unui teritoriu necunoscut înainte de a începe construcția sau dezvoltarea unui produs. În timpul acestei faze:

  1. Se înțeleg nevoile utilizatorilor. Designerii și echipa de dezvoltare se angajează în discuții și cercetări pentru a afla cine sunt utilizatorii finali, ce provocări întâmpină și ce așteptări au de la produs.

  2. Se identifică obiectivele. Se stabilesc obiectivele și direcțiile generale ale proiectului. Ce probleme urmează să rezolve produsul? Ce scopuri trebuie să atingă?

  3. Se explorează contextul. Se analizează mediul în care produsul va fi utilizat, factorii care pot influența experiența utilizatorilor și orice altceva care ar putea afecta dezvoltarea.

  4. Se clarifică viziunea. Se definește cu claritate viziunea și scopul produsului, având în minte ceea ce se dorește să ofere utilizatorilor ca valoare adăugată.

Această fază inițială de descoperire aduce o fundație solidă pentru întregul proces de design și dezvoltare ulterioară. Ea ajută la evitarea presupunerilor, oferind, în schimb, date și informații concrete pentru a ghida crearea unui produs care să satisfacă cu adevărat nevoile utilizatorilor.

Care este procesul de Discovery

BoatyardX este o companie de tehnologie care oferă workshopuri și expertiză în tehnologie, design și dezvoltarea de produse. Preocuparea noastră principală este să punem la treabă expertiza colectivă și colecția noastră de instrumente pentru a ajuta clienții noștri să avanseze cu încredere. Unul dintre produsele noastre "marcă înregistrată" este workshopul DiscoverX.

DiscoverX este o versiune simplificată a lucrului pe care îl facem în proiectele noastre de Discovery printr-un un atelier interactiv și colaborativ, cu durata de două ore și acces gratuit, unde experții în tehnologie și design de la BoatyardX colaborează cu potențiali parteneri pentru a identifica planul potrivit pentru dezvoltarea produsului lor.

Ajutăm clienții să dobândească rapid încrederea necesară pentru a susține o decizie de dezvoltare, pivotare sau abandonare a unui produs.

Frameworkul de Discovery dezvoltat de noi joacă un rol vital în sprijinirea clienților pentru a trece la dezvoltarea unui produs cu un scop bine definit, având ca finalitate o estimare a timpului necesar, a efortului, a nevoilor tehnologice și de specialiști, un plan de livrare și o înțelegere clară a riscurilor.

Cum ne ajută designul să validam ideile de produs în cadrul frameworkului de Discovery?

Designul joacă un rol vital în înțelegerea oamenilor care vor utiliza produsul nostru.Workshopul de Discovery ne permite să colaborăm într-o manieră coordonată cu clienții noștri și ne ghidează printr-o serie de exerciții structurate, de colaborare pentru a explora conceptul din viziunea clientului și a identifica pașii următori tangibili.

Cadrul în care noi desfășurăm procesul de Discovery este o parte extrem de importantă a activității noastre. Acesta ne ghidează către înțelegerea celor mai mari riscuri și ne ajută să adresam cât mai multe întrebări premergatoare dezvoltării produsului formând fundația necesară pentru echipa noastră de development.

Procesul de Discovery este rareori unul simplu. Trebuie să ne acomodăm cu ambiguitatea, să ne adaptăm la disconfort și să avem încredere întotdeauna în proces. Experiența testării acestuia ne dă încredere în a ști cu siguranță că finalitatea acestui proces vine întotdeauna cu informații foarte valoroase. În primul rând, acest proces ne ajută să decidem dacă să păstram ideea inițială, să facem o schimbare de direcție sau să renunțam la concept și ne oferă încrederea de a continua către dezvoltarea produsului.

Proiectele vin la noi în toate formele și mărimile, de la concepte complet noi care sunt doar la faza de idee (start-up-uri), la companii mari care au deja un produs de succes pe piață, dar întâmpină dificultăți în scalare și orice altceva între aceste extreme. Am dus cu succes brokeri de investiții din New York și Consiliul de reglementare a curselor de cai din Irlanda prin același proces, oferind valoare reală și tangibilă ambilor. 

Dezvoltarea produselor tehnologice ar trebui să se concentreze la intersecția a ceea ce își doresc clienții (DEZIRABIL), ceea ce este posibil cu mijloacele actuale (FEZABIL) și ceea ce poate funcționa în cadrul constrângerilor (VIABIL):

Faza de Discovery. Crește nivelul de încredere pentru două dintre cele trei perspective ale dezvoltării produsului.

Echipa noastră se specializează în două dintre cele trei perspective, dorința clienților și fezabilitatea tehnică. În timp ce facilităm și ajutăm la unele exerciții comerciale, de obicei, clienții sunt cei care aduc expertiza comercială la masă.

Abordarea noastră este extrem de colaborativă, iar echipa noastră multidisciplinară care include designeri de produs, arhitecți de soluții și analiști de afaceri lucrează pentru a ajunge la o viziune comună asupra produsului. Adoptăm o abordare centrată pe oameni (Human Centered Design) și utilizăm o metodologie de Design-Thinking, astfel încât utilizatorul final să fie în centrul luării deciziilor noastre pe tot parcursul procesului.

Această abordare structurată de rezolvare a problemelor ne conduce treptat către momentul "aha". 

Designul joacă un rol vital în înțelegerea oamenilor care vor utiliza produsul pe care îl avem în vedere. Folosim o metodologie de Design-Thinking, ceea ce înseamnă că persoanele care utilizează produsele vor fi întotdeauna în prim-plan, atunci când proiectăm și construim acele produse. Echipa de design este reprezentanta acestor utilizatori și are datoria de a le recunoaște și rezolva nevoile. Încercăm să aflăm prin cercetare cantitativă și calitativă care sunt obiectivele lor, care este situația lor actuală și care sunt frustrările lor. Nevoile utilizatorilor sunt extrem de importante în proiectarea unui produs util. Acest lucru este, desigur, întotdeauna echilibrat cu nevoile și obiectivele afacerii, împreună cu limitările tehnice existente. Un produs excelent echilibrează bine aceste trei aspecte. 

Mulți oameni nefamiliarizați cu procesul de design ar putea crede că acesta se rezumă la desenarea unor ecrane frumoase. Desigur că estetica are importanță, dar o parte mare din munca unui designer este și despre rezolvarea problemelor și comunicare.

Ca designeri, suntem doar intermediari pentru clienții noștri, care sunt experții, pentru a-și comunica ideile utilizatorilor lor țintă în cel mai eficient și simplu mod posibil.  

"Good design, when it's done well, becomes invisible. It's only when it's done poorly that we notice it. Think of it like a room's air conditioning. We only notice it when it's too hot, too cold, making too much noise, or the unit is dripping on us. Yet, if the air conditioning is perfect, nobody says anything and we focus, instead, on the task at hand."

(Un design bun, când este realizat bine, devine invizibil. Doar atunci când este făcut prost îl observăm. Gândește-te la un sistem de aer condiționat dintr-o cameră. Îl observăm doar când este prea cald, prea frig, face prea mult zgomot sau unitatea picură pe noi. Totuși, dacă aerul condiționat este perfect, nimeni nu spune nimic și ne concentrăm, în schimb, asupra sarcinii în desfășurare.) 

Jared Spool, Founding Principal of User Interface Engineering (UIE) and Author of Web Site Usability: A Designer's Guide

Designul este cheia în facilitarea colaborării. 

Echipa noastră de design se concentrează constant pe facilitarea acestei colaborări cu clienții noștri. Primii pași constau în organizarea și desfășurarea de workshopuri colaborative cu clienții/partenerii noștri, specialiști în tehnologie și experți în domeniul subiectului pe care îl discutăm. Exercițiile, pe care le realizăm în aceste ateliere, servesc drept instrumente pentru adunarea informațiilor într-un mod structurat. Mai întâi, vom încerca să aflăm despre client, ideea lui și viziunea pentru proiect înainte de a încerca să aflăm despre utilizatorii finali.  

Unii dintre pașii prin care trecem sunt:

  1. Definiția și viziunea produsului. În câteva propoziții succinte vom defini ideea ta, pentru cine este, valoarea pe care o aduce și care este obiectivul general în cinci ani.

  2. Maparea "personajelor" (Personas). Bazându-ne pe cercetarea noastră sau cunoștințele generale, vom crea personaje pentru utilizatorii țintă, astfel încât să-i ținem întotdeauna în centrul tuturor deciziilor noastre.

  3. Maparea călătoriei utilizatorului. Vom ilustra parcursul ideal pe care utilizatorul ar putea să îl aibă cu noul produs și ceea ce trebuie să facă la fiecare pas.

  4. Identificarea și prioritizarea caracteristicilor produsului (Features). Acest demers permite echipei să facă brainstorming și să genereze potențiale caracteristici care abordează direct problemele identificate, ajutând la proiectarea soluțiilor care satisfac nevoile utilizatorilor și îmbunătățesc experiența generală a utilizatorului.

Aceasta este doar o selecție de exerciții. Avem multe altele din care alegem și pe care le adaptăm la nevoile tale specifice (Northstar, CVP, Stakeholder-map, Value/Effort prioritisation, Product Story Map, Risk Identification, App landscape, Competitive Analysis, Tech Canvas, Lifecycle of a feature, Capability model, End-to-end flows etc.).

Ca designeri, facilităm colaborarea între echipa noastră și a clientului, dar rolul nostru este, de asemenea, să facilităm o relație bună între părțile interesate care reprezintă nevoile utilizatorilor, obiectivele de afaceri și fezabilitatea tehnică, pentru a-i face să lucreze împreună cât mai fluent posibil. 

Acest lucru construiește o cantitate esențială de înțelegere comună, pune în mișcare ideile și definește o bază solidă în cazul în care se dorește trecerea la faza de dezvoltare.

Rezultatul

La sfârșitul fazei de Discovery, echipa are o înțelegere detaliată a problemei și a rezultatelor pe care trebuie să le vizeze, precum și a zonei în care să își concentreze eforturile. De asemenea, poate genera unele idei generale pentru soluții pe care le pot dezvolta ulterior și testa. În unele cazuri, sfârșitul acestui proces poate însemna decizia de a nu merge mai departe cu proiectul, deoarece, de exemplu, nu există o nevoie a utilizatorului.

Principalele avantaje ale parcurgerii procesului de Discovery:

  1. Informații valoroase în timp real. Obținem o înțelegere mai profundă a conceptului de produs.
    Explorăm în detaliu conceptul de produs cu ajutorul metodologiei noastre de Discovery structurată și care și-a dovedit succesul în numeroase cazuri documentate.

  2. Reducerea riscului asociat cu produsul.Identificăm zonele cu risc ridicat în conceptul de produs.
    Oferim partenerilor noștri ocazia să experimenteze colaborarea cu echipa BoatyardX înainte de a face o înțelegere pe termen lung.

  3. Pași următori tangibili. Plecăm din acest atelier cu o înțelegere clară a importantei procesului de Discovery și ajutăm clienții să înțeleagă care este pasul potrivit pentru ei.

Faza de Discovery nu este doar o etapă premergătoare. Este o călătorie care transformă ideile în soluții concrete și relevante. Printr-o abordare dedicată și participativă, sprijinită de disciplina design-ului întreaga echipă livrează nu doar un produs, ci o validare a potențialului pe care acesta îl are pentru user și pentru business.