A doua parte a articolului dedicat managementului performanței va prezenta mijloacele utilizate în acest proces, precum și câteva modele care pot fi ușor implementate în orice companie.În cele ce urmează va fi definit un model de definire al obiectivelor în cele trei faze ale procesului de management al performanței, care cuprinde:
(1) definirea comportamentelor necesare pentru trăirea celor cinci valori ale companiei,
(2) obiectivele echipei: descrierea acestora, modalitatea de măsurare a obiectivelor și rezultatele așteptate și
(3) obiectivele individuale, care trebuie să fie aliniate cu obiectivele echipei.
În cadrul fiecărui departament este indicat să existe un nivel general al perfomanței stabilit pe baza rezultatelor obținute în anii anteriori. De asemenea este indicat ca în fiecare lună să se întocmească rapoarte pentru definirea nivelului de perfomanță în cadrul echipelor. Perfomanțele individuale se evaluează la mijlocul perioadei de evaluare în principiu la mijlocul anului și la finalul perioadei de evaluare la finalul lunii decembrie. Rezultatele sunt utilizate ulterior pentru întocmirea planurilor de dezvoltare personală, care cuprind obiectivele de dezvoltare, activitățile care contribuie la îndeplinirea obiectivelor și competența îmbunătățită.
Activitățile de dezvoltare sunt dintre cele mai diverse: de la programe de pregătire pentru angajați, la training la locul de muncă, materiale electronice.
Realizările sunt evaluate pe o scară a performanței cu 6 niveluri, așa cum se poate observa în tabelul 1.2. Evaluarea se face cu ajutorul a două dimensiuni: rezultatele obținute (CE?) și aplicabilitatea valorilor companiei (CUM?).
Obiectivele profesionale pe termen lung şi termen scurt să fie integrate în prima fază a procesului (Definirea așteptărilor) având feedback constant din partea managerului.
Criterii pentru definirea obiectivelor:
Este necesar a fi definiți indicatori de perfomanță pe fiecare arie. Aceștia sunt folosiți pentru definirea obiectivelor de echipă. Formularea obiectivelor trebuie să fie un proces orientat spre clienți și pe factorii interesați și trebuie să ia în considerare trei aspecte esențiale: rezultatele, cerințele de calitate și indicatorii de performanță.
Pentru o mai bună înțelegere a acestui model, în continuare vor fi explicate toate cele 3 aspecte și rolul lor în definirea obiectivelor.
Pentru un proces sustenabil de managementul performanței, este recomandabilă crearea unui catalog al competențelor și abilităților tehnice pe care fiecare angajat trebuie să le aibă pentru a îndeplini responsabilitățile postului.
Competențele de leadership pe care le sugerez a fi folosite sunt cele enumerate mai jos. Se va păstra și denumirea în limba engleză pentru a nu schimba semnificația cuvintelor.
Pe lângă aceste competențe de leadership, persoanele care au poziții de management au un profil pe care trebuie să îl îndeplinească.
Companiile oferă angajaților posibilitatea de a beneficia de ajutorul campionilor managementului performanței, care sunt grupați în două categorii: (1) cei care au cunoștințe despre managementul performanței care pot oferi suport celor care sunt implicați în acest proces și (2) persoanele cu performanțe ridicate care sunt promovate în cadrul companiei în cadrul diferitelor evenimente de recunoaștere a meritelor. Rolul acestora este de a:
Modelul FLAME poate fi aplicat în orice companie. Pentru o viziune mai clară asupra rolului campionilor managementului performanței, se vor exemplifica situații caracteristice acestui model, unde F - facilitarea, L - leaderi prin exemplu, A - acționează ca o consecință, M - măsoară, E - educă.
Cheia reușitei este de a educa și de a le insufla celorlalți membri ai echipei o cultură a performanței, iar aceștia să devină acei agenți ai schimbării în interiorul companiei.
Problema care este adesea adusă în discuție se referă la procesul de identificare și de alegere a campionilor managementului performanței. Principalele caracteristici pe care aceștia trebuie să le aibă sunt:
Procesul de management al performanței are trei consecințe semnificative:
Succes în implementarea unui sistem de managementul performanței care să aducă cele mai bune rezultate atât pentru angajați cât și pentru companie.
Definirea așteptărilor |
Revizuirea intermediară a obiectivelor |
Evaluarea perfomanței |
|
Obiective echipă (cel puțin una dintre subsecțiuni trebuie completată) |
Descrierea obiectivului |
Descrierea obiectivului |
Descrierea obiectivului |
Cum se măsoară? |
Cum se măsoară? |
Cum se măsoară? |
|
Rezultate |
Rezultate |
||
Scor (an anterior) |
Scor (an anterior) |
||
Nivelul performanței (an anterior) |
Nivelul performanței (an anterior) |
||
Obiective Individuale (cel puțin una dintre subsecțiuni trebuie completată) |
Descrierea obiectivului |
Descrierea obiectivului |
Descrierea obiectivului |
Cum se măsoară? |
Cum se măsoară? |
Cum se măsoară? |
|
Rezultate |
Rezultate |
||
Scor ( an anterior ) |
Scor ( an anterior ) |
||
Nivelul performanței ( an anterior ) |
Nivelul performanței ( an anterior) |
||
Valorile companiei |
Cum se măsoară? |
Cum se măsoară? |
Cum se măsoară? |
Rezultate |
Rezultate |
||
Nivelul Performanței |
Nivelul Performanței |
||
Nivelul General al Perfomanței |
Scorul nu este disponibil |
Scorul este opțional |
Scorul este opțional |
Scorul Total al Evaluării ( an anterior ) |
Scor total (100% pentru validare ) |
Scor total |
Scor total |
Plan de Dezvoltare Profesională (cel puțin un plan trebuie completat) |
Obiective de Dezvoltare |
Obiective de Dezvoltare |
Obiective de Dezvoltare |
Activități de dezvoltare |
Activități de dezvoltare |
Activități de dezvoltare |
|
Competența dezvoltată în urma activității de dezvoltare |
Competența dezvoltată în urma activității de dezvoltare |
Competența dezvoltată în urma activității de dezvoltare |
|
Rezultatul planului de dezvoltare |
Tabel 1.1. Model formular stabilire obiectivelor
Nivel |
Denumire nivel |
Descrierea nivelului din punct de vedere al rezultatului |
Descrierea nivelului din punct de vedere al valorilor |
5 |
Excepțional |
Performanța obținută a fost peste obiectivele definite, prin propriile abilități. Depăsește constant așteptările angajațiilor pe această poziție. Excelează în a îndeplini cerințele clienților în termenul limită stabilit. |
Este un model pentru ceilalți în ceea ce privește trăirea comportamentelor caracteristice fiecărei valori. |
4 |
Obiectiv depășit |
Perfomanța obținută a fost peste obiectivele definite, cu un minim de supervizare, demonstrând în același timp inițiativă și independență în soluționarea problemelor. |
Demonstrează constant trăirea comportamentelor fiecărei valori. |
3 |
Obiectiv îndeplinit |
Performanța obținută îndeplinește obiectivele definite, cu suport din partea superiorului direct. |
Demonstrează efectiv trăirea comportamentelor caracteristice fiecărei valori. |
2 |
Obiectiv îndeplinit parțial |
Performanța obținută îndeplinește parțial obiectivele, ne fiind îndeplinite în termenul limită stabilit. Este nevoie de suportul superiorului direct și de îmbunătățirea competențelor și a abilităților. |
Unele comportamente demonstrate nu sunt în concordanță cu valorile. |
1 |
Obiectiv neîndeplinit |
Performanța obținută este sub obiectivele definite. Este nevoie de suportul constant al superiorului direct pentru îndeplinirea responsabilităților postului. |
Majoritatea comportamentelor demonstrate nu sunt în concordanță cu valorile. |
0 |
Nemăsurabil |
Angajați noi în cadrul companiei (mai puțin de 6 luni). |
Tabel 1.2. Scara de notare a performanței
Obiectivul: ______________________________________________________________ Numele echipei/ membrului individual ________________________________________ |
||
Rezultat |
Cerințe de calitate |
Indicatori |
Tabel 1.3. Modelul de definire al obiectivelor