TSM - Planificarea Testării de Performanţă

Alexandru Cosma - Senior Tester

În acest articol aş dori să vă prezint o scurtă introducere în planificarea Testării de Performanţă, precum și în planificărea colectării și analizării rezultatelor prin prisma experienţei mele în acest domeniu. Voi porni de la prezumţia că cititorul are cunoştinţe despre terminologia folosită în Testarea de Performanţă. În cadrul articolului voi face referire la unele metrici folosite, cerinţe Non-funcţionale pe care le voi folosi ca exemple.

Ce este testarea de performanţă și de ce avem nevoie de ea?

Definiţia ISTQB pentru Testarea de Performanţă este "procesul de testare prin care se determină performanţa unui produs". Cu alte cuvinte scopul nostru este de a afla cât de bun este un produs software, cât de rapid, câţi useri poate să susţină precum și timpul de răspuns pentru fiecare dintre ei, sau care sunt limitele produsului.

Rezultatele obţinute în urma testelor de performanţă vor ajuta factorii de decizie din Business să ia o decizie informată cu privire la lansarea unui produs.

Testarea de performanţă va oferi informaţii despre cum se va comporta produsul în utilizarea zilnică, cu acces concurent din partea utilizatorilor. Rezultatele vor folosi în estimarea resurselor hardware necesare pentru a susține un anumit număr de utilizatori.

Există câteva categorii de Teste de Performanţă, fiecare având particularităţi în ceea ce priveşte scopul, planificarea și execuţia:

Cum planificăm Testarea de Performanţă?

Ca orice fel de testare, Testarea de Performanţă trebuie planificată cu grijă. Cerinţele, resursele necesare, crearea scenariilor și rularea lor, colectarea și analiza rezultatelor, raportarea rezultatelor, tool-urile necesare sunt câteva dintre artefactele de luat în considerare.

Planificarea Testării de Performanţă se poate face într-un document separat sau într-un capitol ca parte a Test Plan-ului proiectului.

De obicei se iau în considerare următoarele aspecte în planificarea Testării de Performanţă:

Cerinţele

Este cel mai important aspect alături de tehnologia folosită în dezvoltarea produsului. Necesarul de tool-uri este de asemenea determinat pe baza cerinţelor şi a tehnologiei folosite. Cerinţele Non-funcționale vor conţine cifrele exacte pentru timpul de răspuns, număr de acţiuni concurente.

Resursele umane necesare

Skill-urile necesare pentru designul, scrierea și executarea testelor de performanţă trebuie analizate cu grijă. Consider Testarea de Performanţă ca un efort de echipa în care trebuie sa fie implicaţi arhitecţii și programatorii. Expertiza arhitecţilor în arhitectura produsului este de folos în design-ultestelor care vor descoperi vulnerabilităţile sistemului, pe când expertiza developerilor este folositoare în scrierea script-urilor. De asemenea trebuie să participe în analiza rezultatelor pentru o mai bună înţelegere a comportamentului sistemului şi a acţiunilor coercitive ?.

Design-ultestelor și execuţia lor

A. Testele de performanţă sunt concepute să acopere cerinţele non-funcționale cu scenarii reflectând situaţii reale. Scenariile folosite de mine au ca părți componente importante următoarele:

B. Momentul rulării testelor de performanţă în timpul dezvoltării produsului este important. Rularea testelor de performanță e bine să fie făcută când majoritatea funcţionalităţilor sunt implementate şi sunt stabile (un procent de 80% minim). Dacă funcţionalitatea nu este finalizată în mare parte, rezultatele testelor pot fi irelevante. Orice schimbare majoră a codului va afecta rezultatele testelor de performanţă şi compararea rezultatelor rulărilor succesive a testelor de performanţă nu va putea fi făcută. Se pot rula teste de performanţă pe funcţionalităţi separate sau servicii atunci când acea funcţionalitate se poate testa independent. Astfel, rezultatele oferă un feedback continuu și relevant asupra performanţei sistemului. E bine să se planifice testarea de performanţă în mod continuu, mai ales în contextul Agile, când se livrează funcţionalitate completă în fiecare Sprint sau un număr relative mic de Sprint-uri.

În timpul unui release, testele de performanţă se rulează de un număr limitat de ori datorită timpului necesar rulării lor și resurselor hardware necesare. Rularea testelor, analiza rezultatelor și fixurile sunt realizate într-un ciclu iterativ.

O altă abordare în obținerea informaţiilor despre performanţa unui sistem este de a adăuga listener-i în Unit test şi în testele de API. Astfel se vor obține informaţii despre cât de performante sunt anumite metode/fluxuri.

C. Colectarea rezultatelor și raportarea

Setul de rezultate colectate în cursul testelor de performanţă trebuie definit cu grijă şi să fie minimalist pentru

Voi prezenta o lista cu rezultatele pe care obişnuiesc să le colectez:

D. Raportarea: Rapoartele testelor de performanţă vor prezenta eficienţa sistemului cu privire la cerinţele Non-funcţionale.

Următoarele detalii, dar nu şi singurele, sunt parte ale raportului asupra testelor de performanţă:

Tool-uri

Alegerea tool-urilor folosite pentru testarea de performanţă va avea în vedere următoarele criterii:

Evaluarea tool-urilor gratuite sau ale celor oferite de producătorii de tool-uri de performanţă trebuie făcută având în vedere contextul proiectului şi a cunoştinţelor existente în echipa. Pentru anumite tool-uri va fi nevoie de cunoştinţe de programare pentru a rula scenarii complexe (cum ar fi JMeter), pe când alte tool-uri (cum ar fi LoadRunner) oferă aceasta funcţionalitate.

Concluzii

Voi prezenta câteva concluzii din experienţa mea utile unei planificari cât mai eficientă a testării de performanţă: