TSM - Etica în Design vs. Dark patterns

Delia Iulia Tamaș - Head UX and Marketing Strategist @ Coffee In Code Out

În era digitală în care trăim, este important ca designerii UX să ia în considerare consecințele produselor lor asupra utilizatorilor și asupra societății în general. Un produs digital care nu este etic poate avea consecințe grave asupra utilizatorilor și poate duce la probleme precum încălcarea confidențialității datelor, discriminare sau excluderea unor grupuri de utilizatori.

În ultimii ani, designul experienței utilizatorului (UX) a fost tot mai mult subiectul atenției și preocupării specialiștilor din domeniul digital. În timp ce UX poate fi folosit pentru a îmbunătăți experiența utilizatorului și pentru a crește angajamentul, aceasta poate fi, de asemenea, folosită pentru a manipula și controla utilizatorii într-un mod care este adesea considerat neetic și chiar dăunător.

Un exemplu de astfel de manipulare este utilizarea unor așa-numite "dark patterns" în UX design. Acest tip de design folosește frecvent un limbaj ambiguu sau o prezentare voit confuză a informațiilor pentru a induce utilizatorul în eroare. Un exemplu de model întunecat ar fi un site web de comerț electronic care adaugă automat un produs suplimentar în coșul de cumpărături al utilizatorului, fără a-i cere permisiunea sau a-i oferi posibilitatea de a refuza produsul adăugat. De asemenea, modelele întunecate pot fi folosite pentru a face ca utilizatorii să se aboneze involuntar la newslettere sau să furnizeze date personale fără să înțeleagă pe deplin cum vor fi acestea utilizate.

Un exemplu de model întunecat este adesea întâlnit pe site-urile de cumpărături online, unde companiile pot încuraja utilizatorii să cumpere produse suplimentare sau să se aboneze la newslettere prin intermediul unor pop-up-uri agresive sau prin oferirea de reduceri care expiră într-un timp limitat. Aceste tactici sunt proiectate pentru a determina utilizatorii să ia o decizie rapidă, fără a le oferi suficient timp pentru a reflecta asupra acțiunilor lor.

Un alt exemplu de model întunecat este "nudge-ul oscilant" (slinging), care se referă la tactica de a face ca opțiunea preferată să fie mai atractivă din punct de vedere vizual decât celelalte opțiuni. De exemplu, o aplicație de rezervare a hotelurilor poate afișa în mod subtil camere mai scumpe ca și cum ar fi cele mai populare opțiuni, în timp ce oferă camere mai ieftine într-un mod mai puțin vizibil.

Dark patterns pot duce la dezamăgirea și frustrarea utilizatorilor, afectând negativ încrederea lor într-un produs sau serviciu. Ori poate duce la încălcarea confidențialității și a vieții private a utilizatorilor, cum ar fi colectarea de informații personale fără consimțământul sau cunoștințele lor.

În contrast, etica în designul UX se concentrează pe crearea unor experiențe pozitive pentru utilizatori și pe respectarea drepturilor lor. Acest lucru poate include respectarea intimității și a confidențialității utilizatorilor, oferirea de informații clare și ușor de înțeles despre modul în care datele lor sunt utilizate și evitarea utilizării de modele întunecate.

Etica în designul UX se referă la abordarea prin care se creează produse digitale care sunt sigure, confidențiale și care nu încalcă drepturile utilizatorilor. Această abordare este esențială pentru a construi încrederea în produsele digitale și pentru a asigura că utilizatorii nu sunt expuși la situații periculoase sau neplăcute.

Un exemplu de etică în designul UX este furnizarea de opțiuni clare pentru utilizatori. Aceasta înseamnă că utilizatorii trebuie să aibă posibilitatea de a-și da acordul pentru anumite acțiuni, cum ar fi subscrierea la un newsletter sau partajarea datelor lor cu terțe părți. Designerii trebuie să asigure faptul că utilizatorii sunt informați și că înțeleg implicațiile acțiunilor lor.

Este important ca designerii UX să fie conștienți de impactul etic al deciziilor lor de design și să evite utilizarea de dark patterns. Designul etic se concentrează pe crearea de produse care să îndeplinească nevoile și dorințele utilizatorilor într-un mod transparent și sincer. Acesta implică transparența în ceea ce privește colectarea și utilizarea datelor utilizatorilor, respectarea vieții private și oferirea de opțiuni clare și ușor de înțeles.

Exemple de practici etice în designul UX

Confidențialitatea datelor: Este important ca designerii UX să ia în considerare protecția datelor utilizatorilor și să implementeze măsuri de securitate adecvate. De exemplu, dacă un produs digital necesită introducerea datelor personale ale utilizatorilor, acestea ar trebui să fie stocate în siguranță și protejate împotriva accesului neautorizat.

Accesibilitatea: Designerii UX trebuie să se asigure că produsele lor sunt accesibile pentru toți utilizatorii, indiferent de abilitățile lor fizice sau mentale. Aceasta poate însemna, de exemplu, implementarea unor opțiuni de zoom, contrast ridicat sau posibilitatea utilizării produsului cu unelte de asistență.

Transparența: Designerii UX trebuie să fie transparenți cu privire la modul în care produsele lor colectează și utilizează datele utilizatorilor. Acest lucru poate include, de pildă, afișarea unei declarații de confidențialitate sau furnizarea de opțiuni pentru utilizatorii care doresc să-și restricționeze datele personale.

Responsabilitate socială: Designerii UX trebuie să ia în considerare impactul social al produselor lor și să se asigure că acestea nu perpetuează stereotipuri sau discriminare. De exemplu, o aplicație de recrutare care utilizează algoritmi de inteligență artificială pentru a filtra candidații ar trebui să evite discriminarea.

În concluzie, etica în designul UX este esențială pentru crearea unor experiențe pozitive și pentru a asigura respectarea drepturilor utilizatorilor. Modelele întunecate pot fi eficiente în creșterea profitului pe termen scurt, dar pot avea consecințe negative pe termen lung asupra reputației companiei și asupra relației sale cu utilizatorii. Designerii trebuie să ia în considerare implicațiile etice ale produselor pe care le proiectează.