TSM - Intersecția Dintre Graphic Design și UX: Echilibrul Între Estetic și Util

Cristian Virciu - Head of UX/UI Design @ Wolfpack Digital


Experiența utilizatorului (UX) a devenit din ce în ce mai importantă în ultimii ani, deoarece tot mai mulți oameni folosesc produse digitale pentru a accesa informații, a comunica sau a efectua tranzacții, în scop medical, sau pur și simplu pentru taskuri de zi cu zi. Din aceste considerente, o experiență bună de UX poate face diferența între un produs care este folosit frecvent și unul care este ignorat.

Oamenii au tendința să se simtă frustrați de produsele care sunt dificil de utilizat sau care nu funcționează cum trebuie, ceea ce poate duce la pierderea clienților și a veniturilor. Din acest motiv, companiile acordă din ce în ce mai multă atenție experienței utilizatorilor în procesul de design al produselor lor. Prin urmare, cel puțin un UX designer este prezent în majoritatea companiilor de software development pentru a testa și a îmbunătăți experiența oferită utilizatorilor, astfel încât produsele create să fie cât mai ușor de utilizat și mai eficiente.

Artisan Talent

Unde intervine graphic designul?

Intersecția dintre graphic design și UX poate fi un subiect complex, deoarece aceste două discipline sunt adesea percepute ca fiind diferite și independente una de cealaltă. Cu toate acestea, ele pot fi complementare și au un impact puternic una asupra celeilalte.

În domeniul graphic design, estetica este esențială. Designul vizual poate atrage atenția publicului, poate comunica mesaje și poate crea o experiență de brand puternică. Acest lucru poate include elemente precum tipografie, imagini, culori și layout. De exemplu, un designer grafic ar putea lucra la proiectarea unui afiș publicitar sau a unui site web pentru a atrage atenția utilizatorilor și a transmite un mesaj specific. În schimb, UX se concentrează asupra modului în care oamenii interacționează cu un produs, cum se simt când îl folosesc și cum îl găsesc util pentru a rezolva o problemă cu care se confruntă, fie ea mică sau mare. Practic, UX se concentrează pe funcționalitate, accesibilitate și eficiență în a rezolva atât problemele utilizatorilor cât și ale organizației.

Designul vizual poate influența modul în care utilizatorii percep și interacționează cu un produs sau site web. De exemplu, un design vizual atractiv poate face ca un site web să pară mai profesional și mai plăcut de utilizat din punct de vedere estetic, în timp ce un design vizual necorespunzător poate face ca site-ul să pară neorganizat sau dificil de înțeles.

În plus, designul vizual poate ajuta la crearea unei experiențe de brand puternice. Elementele vizuale, cum ar fi culorile, fonturile și imaginile pot contribui la construirea unei identități de brand și pot face ca oamenii să se simtă conectați la acesta.

Pentru a găsi echilibrul perfect între estetic și util, designerii grafici trebuie să lucreze în strânsă colaborare cu specialiștii în UX pentru a se asigura că designul este atractiv dar și ușor de folosit. Acest lucru poate fi realizat prin utilizarea unor instrumente de design și a unor tehnici de cercetare care permit designerilor să înțeleagă nevoile și comportamentele utilizatorilor, astfel încât produsul final să rezolve acele pain-points stabilite în etapele incipiente ale cercetării.

Un exemplu popular despre modul în care UX și Graphic Design se îmbină eficient este Spotify Wrapped. Folosirea eficientă a informațiilor și usage data pentru a livra o experiență personalizată, plăcută și, în același timp, utilă, centrată pe ceea ce utilizatorul își dorește să vadă sau, în cazul nostru, să asculte. Prin Spotify Wrapped, fiecare utilizator are o experiență construită specific pentru fiecare individ. Datele sunt comunicate sub forma de storytelling, spre exemplu: "În 2022, ai ascultat cel mai mult următorii artiști."

Interacțiunea în sine este multi senzorială, în timp ce, prin navigarea experienței asculți muzica ta preferata. Simplu și plăcut!

Spotify Wrapped 2022

În cele din urmă, găsirea balanței dintre estetic și util poate face diferența între un site sau o aplicație care sunt ignorate și unele care devin favorite pentru utilizatori, fidelizându-i astfel încât devin promotori ai serviciului sau produsului prin recomandarea către cunoscuți. Prin colaborarea strânsă între specialiștii în graphic design și UX, este posibil să se creeze experiențe de calitate pentru utilizatori, care sunt nu doar plăcute din punct de vedere estetic, cât și ușor de folosit.