TSM - Retrospective pentru un sprint eficient

Florian Georgescu - Trainer & Agile Coach @ Colors in Projects


Ședințele de retrospectivă oferă posibilitatea unei echipe (de Scrum) de a reflecta cum să devină mai eficientă, de a identifica probleme în procesul ei de colaborare și de a-și adapta comportamentul în consecință prin stabilirea unui set de măsuri de îmbunătățire.

Se întâmplă adesea ca echipa să dedice timp pentru ședința de retrospectivă însă rezultatele să întârzie să apără: dezvoltarea echipei stagnează, capacitatea de livrare a acesteia nu se îmbunătățește, apar frustrări în interiorul echipei și toată lumea se întreabă pentru ce mai investim timp în aceasta ceremonie?

Ce se întâmplă de fapt…

În foarte multe echipe, mai ales cele care nu au un Scrum Master/ facilitator, retrospectivele au loc în felul următor:

Care sunt caracteristicile unei retrospective eficiente?

Deși nu sunt singurele, aceste aspecte vor ajuta la a avea retrospective cu un impact mai mare:

Un exemplu…

În cele ce urmează voi împărtăși un exemplu de facilitare a unei discuții productive într-o retrospectivă cu câteva instrumente și practici utile. Ne-am ghidat după cele cinci etape ale unei retrospective expuse de Esther Derby și Diana Larsen în lucrarea lor Agile Retrospectives: Making good teams great.

Introducere/Check-in

Atunci când începem o ședință de retrospectivă, ne dorim ca participanții să fie concentrați și prezenți în timpul discuțiilor. Subiectele dezbătute pot fi extrem de intense, de aceea este important ca facilitatorul să amintească participanților la începutul ședinței pentru ce s-au reunit: pentru a identifica potențiale îmbunătățiri, a lucra mai eficient, a evalua procesul de colaborare la nivel de echipă și pentru a face următorul sprint unul mai plăcut.

Mai ales când echipa este la început, folosirea întrebărilor de tip ice-breaker ajută în a deschide atmosfera și a da fiecărui participant cuvântul.

Recomandări:

Reflectarea asupra sprintului

După activitatea de check-in, ne dorim să reflectăm asupra sprintului care tocmai s-a încheiat. Este un prilej pentru echipă de a-și aminti de obiectivul sprintului, de câteva momente cheie din timpul lui, de verificare a unor metrici pe care echipa a hotărât să le folosească pentru a-și monitoriza activitatea.

Recomandare - Oferiți echipei aproximativ 5 minute pentru această reflecție și nu vă grăbiți să adresați întrebarea: "Ce a mers bine și ce poate fi îmbunătățit?". Cererea de răspunsuri imediate nu lasă loc membrilor echipei să reflecteze asupra ceea ce s-a întâmplat, iar răspunsurile primite vor fi unele de suprafață.

Selectarea subiectelor

În această etapă, facilitatorul ajută participanții să aleagă și să prioritizeze subiectele ce urmează a fi dezbătute în continuare.

O greșeală comună întâlnită în această etapă este încercarea de a găsi o soluție pentru fiecare subiect apărut în urma procesului de brainstorming.

Recomandare - Concentrați-vă pe cel mult trei subiecte/propuneri de îmbunătățire. Chiar dacă vă mai rămâne timp în cadrul ședinței, ajutați echipa să se axeze pe calitate și nu cantitate. Este mai bine să aveți o îmbunătățire solidă într-un domeniu decât niciuna în mai multe domenii.

Facilitarea discuției

Această etapă este una din cele mai solicitante pentru facilitator. Obiectivul facilitatorului în această etapă este să se asigure că echipa poartă discuții concentrate pe subiectele selectate, că toate părerile sunt ascultate și că discuțiile se îndreaptă în direcția corectă, fără a interfera cu procesul de gândire al echipei.

Există o mulțime de tehnici de facilitare care ajută atingerea acestui obiectiv. Recomandarea mea este să începeți cu:

Decizia asupra acțiunilor

Această etapă este una cheie în cadrul unei retrospective: stabilirea unor acțiuni concrete pentru îmbunătățirea următorului sprint.

O greșeală comună întâlnită la multe echipe este că, din diverse motive, nu se mai ajunge la această etapă, lucru care reduce semnificativ impactul acestei ceremonii.

Dacă în pasul anterior am încercat să concluzionăm discuțiile răspunzând la întrebarea "Ce putem face să…?", este momentul ca echipa să își ia explicit angajamentul de a îmbunătăți ideile menționate anterior.

La finalul acestei etape, este importantă obținerea unei confirmări clare, în unanimitate din partea echipei, ale acțiunilor de îmbunătățire planificate pentru următorul sprint dar și niște voluntari care vor urmări îndeplinirea acelor acțiuni.

Recomandări:

Să recapitulam

Scopul unei retrospective este de a permite schimbarea și îmbunătățirea continuă.

Din experiența mea personală, retrospectivele pot avea un impact pozitiv asupra echipelor (nu numai celor din IT) și asupra culturii organizaționale, în principal în trei moduri: