Vara lui 2017 ne-a adus o excursie de afaceri într-o zonă frumoasă din Austria, căutată mai ales iarna de iubitorii sporturilor pe zăpadă. Trecuți de prima provocare, aceea de a găsi birourile viitorului client, am intrat destul de repede în discuțiile tehnice. Proiectul pe care urma să îl preluăm era unul de migrare de la Intershop la SAP Commerce și era deja început de un alt partener care oferea servicii de profil. Migrarea era într-o fază destul de avansată, dar nu era nicidecum aproape de final, urma să mai dureze un an până la înlocuirea completă a vechii platforme. După două săptămâni de discuții tehnice și de planuri între arhitectul de la Accesa și managerii de proiect ai clientului, am ajuns la concluzia că avem în față unul dintre cele mai mari și complexe proiecte cu SAP Commerce pe care le-am văzut vreodată - o aplicație disponibilă în zeci de țări pe toate continentele care va oferi o experiență facilă de comerț electronic pentru milioane de utilizatori.
La momentul respectiv nu aveam o echipă de SAP Commerce în companie, urma să o construim de la zero. Am avut noroc de un parteneriat cu o echipă externă care ne-a ajutat să preluăm primele sarcini de proiect astfel încât să ne putem ține de plan până când echipa va prinde contur.
După câteva luni de pregătiri tehnice specifice platformei, recomandări și recrutare, am reușit să asamblăm ceea ce urma să fie scheletul echipei pe termen lung - arhitect, programatori SAP Commerce, programatori cu profil de frontend (HTML, CSS, JavaScript, Angular, TypeScript), testeri cu experiență, scrum master, team lead.
Odată pusă baza echipei, s-a pus problema dezvoltării durabile. Împreună cu departamentul de recrutare am estimat dimensiunea poolului de candidaţi cu experiență de dezvoltare în SAP Commerce din Cluj și ne-am dat seama că, fără un mecanism propriu de pregătire, ne va fi foarte greu să creștem. Astfel a apărut “Hybris Academy”, un program de învățare intensivă, pus la punct împreună cu colegi experimentați, care ne ajută să pregătim viitorii dezvoltatori în platformă. Prima grupă a venit numai bine la finalul unui internship de Java în vara lui 2018, iar patru luni mai târziu proiectul tocmai câștigase patru juniori. De atunci repetăm experiența cel puțin o dată pe an în funcție de candidații găsiți.
Provocări au fost și sunt în a găsi profilurile de candidați potrivite pentru o investiție durabilă:
o bază teoretică foarte bună în Java şi SpringFramework;
o foarte bună înțelegere a principiilor funcționării aplicațiilor Web, mai ales atunci când vine vorba de performanță și securitate;
toleranță ridicată la complexitate;
rigurozitatea și răbdarea de a investi aproximativ doi ani (cam atât estimăm curba de învățare) până când începe să apară un oarecare sentiment de satisfacție generat de înțelegerea în profunzime a eleganței soluțiilor livrate;
Aceasta cere ca procesul de selecție și recrutare să fie riguros și de multe ori anevoios, dar am învățat în timp că omul potrivit la locul potrivit este esențial pentru stabilitatea și continuitatea proiectului.
SAP Commerce este o platformă de comerț electronic. Bazele ei au fost puse în 1997 în Elveția sub compania Hybris de la care a preluat și numele de platformă. În 2013 aceasta a fost achiziționată de SAP, urmând să acumuleze pe parcursul anilor funcționalități specifice comerțului electronic în ritmul în care acesta câștiga teren în industrie în fața comerțului tradițional.
SAP Commerce are la bază o suită de aplicații web modulare, construite cu tehnologii open source precum Java, SpringFramework, SOLR, Quartz, Angular, ZK, Tomcat și multe alte utilitare Apache.
Printre avantajele adoptării acestei platforme putem enumera:
Versatilitate și suport pentru modelele B2B și B2C;
Posibilitatea de a aborda clienții finali pe canale multiple în mod consistent;
Adaptarea și personalizarea experienței de cumpărare în funcție de tipologii sau segmente de clienți;
Complexitatea platformei vine din felul în care aceste tehnologii sunt combinate pentru a aborda cât mai eficient nevoile specifice industriei:
Arhitectura platformei necesită o foarte bună pregătire tehnică a celor care contribuie la dezvoltare, indiferent de nivelul de senioritate. Deoarece platforma este într-o permanentă extindere și îmbunătățire de către SAP, din punct de vedere tehnologic și al funcționalităților specifice industriei este nevoie constantă de adaptare la ultimele versiuni stabile. Această adaptare întărește nevoia de învățare continuă și colaborare strânsă între membrii echipelor.
“Avem echipă, avem valoare !” Din punctul acesta începe greul cu adevărat - livrarea în parametrii conveniți - timp, calitate, buget și mai ales de “Black Friday” să reziste asaltului frenetic.
Clientul a făcut o investiție majoră migrând la SAP Commerce, platforma nu este ieftină deloc, simplă nici atât, și dorește să vadă roadele investiției la orizont, iar echipa este nouă și membrii ei nu se cunosc încă.
Intrăm în procesul de evoluție naturală a echipei cu bine cunoscutele faze de formare, răbufnire, normare și performanță, proces re-inițiat de fiecare dată când un membru se alătură sau părăsește echipa.
În timp ce construim o echipă de proiect funcțională este nevoie să cultivăm și acele competențe non-tehnice specifice consultanței - tehnici de negociere, influențare și gestionare eficientă a conflictelor. În paralel se lucrează la optimizarea procesului de livrare a sarcinilor planificate folosind metodologiile SCRUM și Kanban.
Procesul de livrare este unul distribuit geografic și cultural, echipe localizate în mai multe țări din Europa colaborează în diferite faze ale procesului la dezvoltare continuă de noi funcționalități. Acest proces este rafinat cu fiecare versiune, analizând ce a mers bine și ce poate fi optimizat. Fiecare versiune nou lansată în producție este rezultatul colaborării eficiente între echipe și această colaborare vine din maturitatea profesională a membrilor și asumarea responsabilității pe livrabile. Această asumare a venit întotdeauna și pentru succes și pentru eșec. Dacă succesul este motiv de sărbătoare, eșecul este unul dintre cele mai bune motive de analiză și învățare, și am învățat multe, cot la cot cu clientul și echipele cu care colaborăm.
Cinci ani mai târziu, 50 de colegi contribuie zilnic la dezvoltarea continuă a proiectului în colaborare cu alți zeci de profesioniști din partea clientului sub umbrela “One Team”. Bineînțeles că în tot acest timp și-au lăsat amprenta în proiect mai mulți colegi, dar au rămas constante cultura proiectului și spiritul de echipă construite pe un schelet stabil.
Continuitatea nu trebuie confundată cu inerția, unele proiecte funcționează din inerție, fără un efort constant de susținere a ritmului, dar nu este cazul în aceste proiecte SAP Commerce. În proiectele de comerț electronic este o nevoie permanentă de a identifica și implementa optimizări tehnice și funcționale în pas cu sau în avans față de concurență.
Evoluția profesională s-a dovedit a fi cel mai eficient mecanism de menținere a standardelor de calitate promise clientului și a motivației colegilor, o evoluție profesională asumată și planificată individual astfel încât fiecare poziție cheie din proiect să aibă în pregătire o nouă generație.