Lansarea de produs (Product Launch) se referă la planul de business și la efortul necesar pentru a pune un produs pe piață. Trebuie să fim inteligenți și să ne asigurăm că acoperim toți pașii necesari pentru a asigura o "navigare lină" în aventura noastră.
Ideația produsului (Product Ideation)- Reprezintă procesul în cadrul căruia se nasc ideile, iar acestea pot veni de oriunde. Una din cele mai bune surse sunt clienții noștri, partenerii de business, furnizorii și chiar competitorii. Puneți cât mai multe idei la bătaie pentru a avea mai multe variante din care să alegeți. Explicați de ce fiecare idee poate fi un business de succes. Pentru a consolida o idee bună aveți nevoie de un nume inteligent de brand care să atragă și care să poată vinde produsul într-un singur minut publicului țintă.
Prospectarea produsului (Product Screening) - Nu toate ideile sunt bune. În această etapă, ne asigurăm că identificăm și renunțăm la ideile care nu ne ajută pentru a nu pierde timpul cu ele. Trecem fiecare idee prin filtrul unor întrebări cheie precum: Este momentul potrivit pentru a lansa ideea? Avem deja o piață pentru această idee? Vom rezolva probleme ale pieței sau ale clienților? Vom obține profit? Care sunt așteptările și comportamentele din partea clientului? Avem competitori? Cine sunt aceștia?
Conceptualizarea produsului (Product Concept) - O analiză SWOT ne va putea clarifica punctele forte (strengths), punctele slabe (weakness), oportunitățile (opportunities) și riscurile (threats) din piață. Facem o segmentare a pieței țintă (publicul țintă) pentru a identifica nișa produsului nostru. Cele mai multe decizii de marketing se fac pe baza acesteia din urmă.
Dezvoltarea și testarea produsului (Product Development and Testing) - Această etapă reprezintă manufacturarea sau implementarea efectivă a produsului prin crearea unui prototip ce facilitează testarea la nivel de piață. Pe baza rezultatelor, putem determina dacă dorim ca produsul să fie realizat la scară mică sau la scară largă.
Este un document de business de o pagină unde puteți organiza/planifica ideea voastră de produs folosind blocuri logice ce vă vor ajuta să asociați niște zone/puncte cheie pentru a obține o înțelegere mai clară, mai ușoară a ceea ce doriți să obțineți.
În primul rând, Lean Canvas vă ajută să reduceți riscurile și zonele gri asociate produsului în faza de ideație. Riscurile luate în acest caz se referă la a ști dacă produsul va reuși sau va eșua pe baza unor incertitudini, noi neavând control asupra viitorului. A vă afla deasupra acestor riscuri și incertitudini vă va face mai creativi, vă va ajuta să depășiți limitele autoimpuse, vă va da încredere și claritate în ceea ce faceți - vom avea mai multă încredere să ne creștem produsul.
Mergând mai departe, Lean Canvas vă ajută să vă cunoașteți clienții, cine sunt și cum le puteți veni în întâmpinare. Acest lucru presupune a petrece mai mult timp înțelegându-vă clienții (rutina, comportamentele, nevoile) ceea ce vă va ajuta să segmentați piața mai bine - care este publicul țintă și care sunt canalele pe care le folosim pentru a ne promova produsul.
Aspectul financiar este crucial când lansăm un produs, iar Lean Canvas vizează și acest aspect, analizând costurile potențiale și identificând diverse surse de venit pentru ca la final de zi să avem un ROI pe plus (Return of Investment).
Câștigurile financiare pot fi criteriul pe baza căruia măsurăm succesul. Totuși, Lean Canvas ne provoacă să identificăm toate metricile cheie care ne vor indica dacă avem sau nu succes.
În ultimul rând, folosirea acestei paradigme ne ajută să ne gândim care sunt aspectele care ne fac produsul unic comparativ cu alte produse, calități cu care putem ieși în față când ne vindem produsul.
Pentru a duce la bun sfârșit planul "Lili Cat Café" trebuie să ne familiarizăm cu câteva zone ale Lean Canvas.
Ariile majore din etapa de Identificare se referă la familiarizarea cu problemele clienților, la aprofundarea identității clienților și la înțelegerea modului unic în care îi poate ajuta ideea noastră.
Pentru "Lili Cat Café" problemele clienților țin de a găsi locuri unde se pot relaxa și distra, unde să servească ceai sau cafea în timp ce petrec timp alături de pisici. Unii clienți ar putea căuta un cat café ca terapie pentru singurătatea cauzată de anxietate. Prin urmare, clienții noștri sunt iubitori de animale dispuși să adopte una sau mai multe animale de companie, turiști sau vizitatori ce caută un loc excepțional unde să petreacă timp în călătorii, unde să discute cu parteneri interesați de protecția animalelor sau unde să fie în compania celor ce doresc să se relaxeze. Caracterul unic al "Lili Cat Café" rezidă în faptul că este un loc unde clienții pot comanda o băutură (ceai, cafea), interacționa cu pisici și adopta un animal de companie dacă își doresc. Ce face acest loc unic sunt posibilitățile de a participa la diverse evenimente gratuit dacă se comandă cel puțin o băutură.
"Lili Cat Café" răspunde atât nevoilor de distracție/relaxare, cât și nevoii de a avea un impact semnificativ, relevant asupra problemelor sociale.
Ariile majore din cadrul etapei de Soluții se referă la găsirea de soluții la problemele sau nevoile clienților, înțelegându-se cum se poate ajunge la acești clienți pe diverse canale. Soluția poate avea o serie de opțiuni. Formulând ipoteze și validându-le, putem transforma aceste opțiuni în certitudini. În ceea ce privește canalele de comunicare, acestea sunt cel mai scurt "drum" prin care ajungem la clienți. După ce am aflat cum ajungem la clienții noștri, le putem prezenta beneficiile și capabilitățile produselor noastre.
Pentru cazul nostru, soluția ține de spațiul însuși, de gestionarea spațiului unde clienții pot veni să se bucure de ceea ce este disponibil. Soluția include oportunitatea de a comanda o cafea/un ceai dintr-un meniu divers de băuturi, de a interacționa și a se juca cu pisicile. Putem folosi mediul online pentru a ajunge la clienți: platforme social media, e-mailuri, reclame Facebook & Google, chestionare feedback, noutăți trimise pe e-mail, promoții online, website-ul"Lili Cat Café". Printre mediile offline menționăm: recomandările, evenimente offline, discuții cu managerii de cafenea/veterinari, cataloage, ghid local de turism.
Ariile implicate în etapa de Răspundere se referă la sursele de venit pe care le poate aduce produsul și la costurile implicate în implementarea produsului. O notă importantă este stabilirea valorii minime pe care o putem cere clienților să o plătească pentru a ne îndeplini obiectivele. În cadrul acestei etape putem afla care este prețul real pe care clienții sunt dispuși să îl plătească. Privitor la natura costurilor, putem avea costuri de cercetare, tehnologie, marketing, promoții și multe altele.
"Lili Cat Café " presupune cheltuieli de tip retail, software, inventar, reclame și marketing, website și altele. Afacerile de tip cat café fac bani în două moduri: taxează clienții pe oră sau pe timpul petrecut cu pisicile și taxează clienții pe consumație. Scopul nostru, după ce am pus în balans veniturile - costurile, este de a fi pe plus și a avea profit.
Ariile din etapa de Măsurare se referă la modul în care vom evalua succesul produsului după lansare prin prisma a ceea ce alte afaceri nu au.
Este esențial să măsurăm succesul, deoarece dacă lansăm ceva de succes, vrem să determinăm metricile cheie care să ne permită continuitate. Metricile cheie sunt adaptate viziunii produsului și strategiei, acestea diferind de la afacere la afacere. Din alt punct de vedere, pasul cel mai provocator din Lean Canvas este elementul care face produsul nostru să iasă în evidență prin acel criteriu cheie ce nu poate fi cumpărat de la alții.
Vom măsura dacă "Lili Cat Café" este un produs de succes analizând metricile cheie, de exemplu: numărul clienților ce vin zilnic/săptămânal/lunar și comandă ceva, numărul clienților pe care i-am fidelizat, numărul de clienți noi, veniturile obținute din diverse tipuri de servicii. Putem analiza succesul și raportat la partea socială, la numărul de adopții.
În cazul nostru, elementul de unicitate este posibilitatea de a oferi pisici spre adopție prin parteneriat cu adăposturi de animale, ceea ce ne permite să combinăm amuzamentul cu bunăstarea animalelor.
După ce am analizat planul "Lili Cat Café" sub lupa Lean Canvas și am conectat zonele principale de interes, putem trece la ultimul pas - personalizarea planului în vederea lansării, folosind ceea ce am învățat.
Înainte de a deschide un cat café trebuie să înțelegem de ce ar trebui să oferim acest produs pe piață. Trebuie să înțelegem de ce.
Argumentele puternice și valide sunt stâlpii oricărui produs. Trebuie să satisfacem o nevoie, nu să creăm una nouă.
Principalul motiv pentru a deschide un cat café este de a susține eforturile comunității noastre, deservind atât adopțiile rapide, cât și despovărarea adăposturilor locale. Prin urmare, ar trebui să ne întrebăm dacă comunitatea are nevoie de un cat café. Putem afla răspunsul vizitând adăposturile și determinând dacă inițiativa noastră aduce valoare muncii lor. Trebuie să ne facem partea de "cercetare" și să aflăm dacă chiar avem nevoie de produs, dacă va aduce valoare, dacă va rezolva problemele.
După ce ne-am clarificat motivațiile, putem face un plan de business ce va acoperi sursele de venit (banii), costurile afacerii, tipul de clienții, meniul (băuturile, mâncarea), tipul serviciilor, evenimentele, programul.
Este obligatorie o bună cunoaștere a regulilor și a restricțiilor locale. S-ar putea să existe reguli specifice pentru o cafenea ce adăpostește pisici. Nerespectarea regulilor expune afacerea unor riscuri, amenzi, putând duce la suspendarea activității.
Locația este importantă, deoarece vrem să fim aproape de "inima" clientului nostru. Vom identifica un loc ușor accesibil, cu spațiu corespunzător pentru pisici și un ecosistem care să faciliteze interacțiunea. Acesta trebuie să aibă toate autorizațiile Serviciului Protecția Animalelor.
Parteneriatele cu organizații locale ce se ocupă de salvarea pisicilor, cu pet shopuri, cu clinici veterinare sunt esențiale pentru afacere.
Acordăm atenție detaliilor: meniu, servicii, familiarizarea clienților cu ceea ce putem oferi, astfel încât să beneficieze de o experiență plăcută.
Nu neglijați prezența online prin intermediul unui website prin care puteți atrage mai mulți parteneri și clienți.
Nu există un mod "sigur" de a lansa un produs, dar putem folosi indicații pentru a ne ghida activitatea și a descoperi formula care funcționează cel mai bine pentru noi, iar apoi putem să promovăm experiența noastră ca exemplu de bune practici.