TSM - CultureTech - Opening Up Art

Adelina Burnete - Java Software Developer @ BoatyardX


Cea mai des întâlnită percepție despre lumea artei este aceea că este o lume opacă și închisă și că doar acei care fac parte din anumite grupuri elitiste, de cunoscători ai artei pot face parte din ea. Odată cu pandemia COVID, cu restricțiile sociale și cu imposibilitatea de a interacționa cu muzeele și galeriile în mod direct, s-a accelerat și mai mult nevoia de a trece peste barierele existente, peste percepții, de a digitaliza cultura și de a oferi o modalitate de a interacționa cu arta și de a extinde accesul la cultură pentru publicul larg (Open Up Art).

Dacă universul artei poate părea inaccesibil, universul tehnologiei poate părea rece și neprietenos. Dar ce se întâmplă când îmbinăm arta cu tehnologia, scena artistică și datele?

Cu ajutorul tehnologiei, prin digitalizare, putem aduce organizațiile culturale în secolul 21, le putem integra mai bine în viața de zi cu zi, în societate și în educație. Putem oferi noi experiențe și conținut care poate fi consumat și în afara muzeelor și a galeriilor tradiționale.

Digitalizarea culturii nu vine însă fără probleme. Arta digitală e mai susceptibilă la pierderi, furturi, apar mai ușor probleme legate de proprietate, de drepturi, de afișare sau de o folosire greșită sau ilegală.

CultureTech lucrează activ la inițiativa "Open Up Art" și anume aceea de a deschide accesul la artă prin inovație și digitalizare a culturii, cât și prin oferirea unei mai bune gestionări ale drepturilor de autor. Pilonii pe care se bazează misiunea produsului sunt aceia de a îmbunătăți gestionarea drepturilor asupra proprietăților intelectuale și de a oferi mai multă încredere în procesele de licențiere a artei prin tehnologie. În secolul în care GDPR (Protecția Datelor Personale) și securitatea sunt teme importante și intens dezbătute, avem nevoie de un proces de încredere, automatizat și clar definit, care respectă toate prevederile legale cu privire la drepturile de autor și care definește scopul folosirii artei într-un mod transparent și conștient. Doar prin aceste procese, tradiționalele organizații culturale pot accepta și îmbrățișa avansul tehnologic.

#Museumfromhome—Collection Images in the COVID Moment

Totodată, prin deschiderea accesului la artă, CultureTech vine atât în ajutorul scenei artistice formată din artiști și organizații culturale precum muzee, fundații, galerii, librării, case de licitații, cât și în ajutorul publicului larg. Prin oferirea unei platforme comune unde scena artistică își poate încărca, prezenta și expune arta, se accelerează atât aprovizionarea cât și distribuția artei, unde orice persoană interesată de cultură poate vizualiza, accesa și obține drepturi de utilizare a proprietăților intelectuale dorite pentru diverse scopuri.

Prin organizarea de interviuri cu muzee și organizații renumite precum The Guggenheim, Harvard Art Museum, Lucas Museum of Narrative Art și multe altele am putut obține o mai bună înțelegere a principalelor probleme cu care se confruntă aceste organizații, cât și o înțelegere mai bună a sistemelor tehnologice folosite de aceștia și cum putem aduce toate datele într-o singură platformă comună.

Fiecare organizație folosește propriile tehnologii și modalități de stocare și reprezentare a datelor pe sistemele proprii. Organizațiile se folosesc de sisteme precum TMS (The Museum System) - o bază de date relațională unde se stochează informații despre colecții, și/sau de DAM (Digital Access Management) - o platformă de stocare a fișierelor digitale, pe când alte organizații folosesc direct fișiere .csv pentru stocarea datelor. Fiecare organizație și-a dezvoltat propriul mod de reprezentare a datelor, iar în ultimii 20 de ani și-au personalizat constant modul de stocare și de lucru cu datele, astfel încât chiar și cele care utilizează aceleași tehnologii, nu se folosesc de aceleași structuri de reprezentare a datelor, nici chiar de aceleași denumiri. Prin urmare, creatorul de artă ajunge să fie desemnat cu termeni diferiți: de la artist, constituent sau creator.

Prin intermediul aplicației, CultureTech aduce varii beneficii lumii artei. O organizație culturală își poate încărca propriile colecții, având avantajul că toate aceste date sunt adunate și vizibile într-un singur loc. Se pot obține licențe pentru opere de artă care aparțin altor organizații sau unor artiști individuali. De asemenea, aplicația facilitează reînnoirea de licențe expirate, stochează date de contact, poate crea proiecte și invita alți utilizatori pentru a colabora împreună pe un proiect.

Pentru o mai bună înțelegere a produsului, se descrie următorul exemplu:

Organizația A urmează să organizeze o expoziție despre Andy Warhol pentru care drepturile de autor sunt deținute de organizația B. Organizația A își creează un proiect, pe care îl numește, de exemplu, "Expoziția Andy Warhol". Apoi, caută și alege operele necesare organizării expoziției și le atașează proiectului. Se aleg drepturile de utilizare pentru fiecare obiect în parte pentru care se cere licența: scopul licenței, format, distribuție, durată. După care, proiectul se trimite prin e-mail organizației B care deține drepturile de autor. Organizația B verifică cerințele de utilizare setate de organizația A, face modificările necesare și asignează un preț pentru fiecare obiect în parte. La fel se poate proceda și în cazurile în care o licență se dorește a fi reînnoită sau altcineva face o cerere pentru obținerea unei licențe deținute de organizația A.

Pasul următor în dezvoltarea produsului este valorificarea potențialului artei digitale. Adică se extinde accesul la artă pentru orice persoană interesată de cultură, indiferent de mediul din care provine, nu doar pentru organizații. Se vor putea obține drepturi de utilizare a proprietății intelectuale indiferent dacă acestea se vor folosi pentru o expoziție, galerie, muzeu sau pentru un articol de specialitate. Cu un asemenea drept poți intra în posesia unui poster cu opera de artă preferată de la The Guggenheim, Lucas Museum of Narrative Art sau de la o galerie de artă locală. Totodată, se pot obține drepturi de folosire ale operelor lui Andy Warhol, Pablo Picasso, Vasily Kandinsky etc. sau coperta benzilor desenate favorite.

Pentru a construi și dezvolta produse moderne precum cel propus de CultureTech, valorificăm tehnologii de ultimă generație. Limbajul de programare este Java, aplicăm o arhitectură de tip Cloud și tehnologii inovative precum smart services și platform services, Docker și Kubernetes, fiecare având propriul rol bine definit în construcția acestor produse digitale moderne. Fiecare serviciu Java, fie nou, fie deja existent, este împachetat ca un smart service, astfel încât acestea pot fi consumate și integrate rapid în produs, asigurând totodată o continuă dezvoltare a produsului fără a avea probleme de downtime. Aceste smart services sunt ulterior construite ca imagini Docker care, mai departe, sunt găzduite și gestionate de Kubernetes.

Schimbarea modului de accesare și abordare în domeniul artei prin intersectarea cu tehnologia, apelând la diverse parteneriate de digitalizare a artei precum cel propus de CultureTech are efecte pozitive. Multe dintre acestea, precum îmbunătățirea gestionarii drepturilor asupra proprietăților intelectuale, creșterea gradului de încredere în procesele de licențiere a artei s-au remarcat deja în industriile sportive și de divertisment, care au arătat mai multă deschidere în fața digitalizării. Acum vedem cum sectorul culturii începe să accepte avansul tehnologic și barierele tradiționale sunt coborâte.

Colaborările devin din ce în ce mai creative, iar parteneriatele de licențiere se extind în tot mai multe domenii și variantele devin nelimitate. Vedem colaborări între domenii diverse. De exemplu, muzeul Louvre în parteneriat cu Samsung a anunțat că aproximativ 1.500 de opere de artă vor putea fi afișate pe Frame TV. Istoria este reimaginată prin colaborarea dintre Louvre și Casetify care au creat o colecție pentru carcase Iphone și AirPods, iar Mona Lisa sau Venus din Milo nu mai sunt vizibile doar în muzeu, ci direct pe cele mai folosite accesorii. Porsche transformă unele din cele mai mari panouri publicitare în galerii de artă. Vedem parteneriate pe îmbrăcăminte și încălțăminte inspirate de Dalí, Kandinsky și Monet; în cosmetică unde The MET a colaborat cu Estée Lauder pentru crearea unei linii de machiaj inspirate de colecțiile lor. Iar în cel culinar, Beijing Palace Museum a lucrat cu Oreo pentru crearea unor biscuiți în ediție limitată.

Aceste parteneriate între cultură și tehnologie oferă muzeelor și artiștilor expunere și vizibilitate, acces la o audiență mai largă, cât și posibilitatea de a avea un rol activ în comunitatea din care fac parte și de a contribui la educație. Nu în ultimul rând, publicul primește acces la o uriașă varietate de opere de artă într-un mod inovativ și antrenant .

Așadar, la intersecția dintre artă și tehnologie găsim digitalizarea, inovația și deschiderea accesului la artă. Datorită acestei îngemănări, muzeele se pot transforma din simple spații de privire și învățare, în locuri interactive care încurajează participarea și implicarea. Și cel mai important: curatorii, cercetătorii, studenții, managerii de licențe și publicul larg se bucură de noi experiențe culturale.