TSM - Despre Coaching Agile

Simona Bonghez - Managing Partner @ Colors in Projects


Este nevoie de sprijin din afara companiei atunci când aceasta decide să schimbe anumite procese sau anumite practici? Răspunsul evident este unul negativ. De ce ? Pentru că optimizăm în mod curent procesele (sau măcar încercăm), învățăm să utilizăm noi instrumente, noi tehnici care se dovedesc a ne aduce rezultate mai bune și putem face asta cu forțe proprii, fără implicarea vreunui specialist extern. Și atunci e normal să ne punem întrebarea: de ce avem nevoie de coaching agile, de ce să aducem de afară pe cineva experimentat atunci când decidem să adoptăm acest nou mod de organizare a activității echipelor noastre? Am pus această întrebare unor profesioniști cu experiență în domeniu și am încercat să surprindem atât aspecte legate de rolul unui coach cât și utilitatea unui coach extern față de unui intern, din companie.

Bogdan Mureșan, VP Technology Connatix și Agile Strategist Colors in Projects:

"Mediile Agile sunt pe cât de frumoase și provocatoare, pe atât de complexe. Deseori există o tendință clară de a minimiza complexitatea, deoarece metodologiile celebre gen Scrum, Kanban, XP par extrem de simplu de aplicat. Concentrate aproape exclusiv pe execuție, ele nu descriu complexitatea colaborării, sincronizării și a consecvenței ce trebuie să existe la nivelul întregii companii. Mai mult, atunci când au loc treceri de la un mod de organizare la altul, bagajul cu care se pornește la drum îngreunează aceste tranziții exponențial, iar schimbarea radicală de mentalitate și necesitatea unei tranziții consistente sunt împinse în planul secund."

Aici intră în scenă coachul Agile: preocuparea lui vizează zona înțelegerii corecte a mentalității Agile de către toți membrii organizației și urmărește respectarea principiilor Agile la fiecare nivel din organizație. Evident că, pe lângă acest aspect, se va asigura că practicile sunt corect aplicate, că rolurile sunt înțelese și responsabilitățile asumate.

"Focusul Agile Coachului va fi în primul rând - mai afirmă Bogdan - să mențină atenția asupra valorilor și principiilor, indiferent cu care dintre părți [ale organizației] lucrează. El/ea va ghida procesul de tranziție sau de aprofundare, ajutând părțile implicate să înțeleagă "de ce" metodologia cere ca lucrurile să se facă într-un anumit fel. Având acces la fiecare piesă din ansamblu va putea să ghideze relaționarea acestora astfel încât maturizarea să fie uniformă și constantă."

Am întrebat-o pe Sînziana Popa, Senior Agile Coach Colors in Projects, care sunt responsabilitățile principale ale unui coach, ce face el atunci când ajunge să sprijine o organizație în adoptarea principiilor Agile:

"Avem trei provocări în aplicarea lor, odată ce ele au fost înțelese în urma participării la un curs/training Agile:

Prima este cum începem, cum punem în aplicare ce am învățat. Cum reușim să ne adaptăm noi la modul de lucru Agile, și nu să adaptam Agile la modul nostru curent de lucru. Dacă în cadrul unei adopții sau transformări Agile, rețeta, modul în care aplic diverse instrumente nu este potrivit, ca timp, ca tip de instrument, ca mediu sau context, riscul devine foarte mare să iau cu mine exact problemele de care încerc să scap prin Agile, sau, și mai grav, să creez probleme suplimentare.

A doua provocare este să te poți asigura că nu te abați de la drumul tău către agilitate. Cum aplici corect instrumentele, pas cu pas, pentru că o aplicare eronată poate duce la o alunecare înapoi către modul vechi de lucru sau organizare, dar și spre un nou mod de lucru pe care îl vei numi Agile, însă - cel mai probabil - beneficiile vor fi doar 20% din ce ai fi putut obține.

A treia provocare, uneori subevaluată, dar de importanță mare pentru obținerea agillității de business este inerția așternută câteodată în echipe, chiar în timpul unei adopții sau transformări Agile: Avem un coach, am făcut ceremonii, avem și daily, nu este suficient? Evident că nu: trebuie să căutăm permanent să îmbunătățim, să inovăm, să căutăm ce se află dincolo de practicile Agile cele mai cunoscute."

Concluzia acestui subiect ne-o oferă Florian Georgescu, Scrum Master și Agile Coach, colaborator al Colors in Projects, care afirmă:

"Luând în considerare afirmația lui Einstein conform căreia < nu poți rezolva o problemă cu aceeași gândire care a generat-o >, coachingul ne ajută să schimbăm gândirea și să privim o situație dintr-o nouă perspectivă. Un coach poate fi așadar definit ca un însoțitor într-un proces de schimbare, un companion care își ajută clientul să își găsească DE CE-ul și să descopere CUM va parcurge etapele schimbării."

Este dificil de găsit un Coach Agile? vă veți întreba. Se pare că da, cel puțin aceasta e concluzia agențiilor de recrutare: nu doar că nu sunt suficiente persoane experimentate în acest rol, dar - chiar dacă ele sunt identificate - preferința lor este mai degrabă spre un contract temporar decât pentru o angajare pe termen nedeterminat. Care ar fi însă abilitățile, capabilitățile unor astfel de profesioniști? Îi dăm cuvântul lui Florian:

"Un coach agile care însoțește echipele, organizațiile, dar și pe membrii individuali ai acesteia în drumul lor către agilitate, poate fi definit prin următoarele capabilități:

Un coach agile ajută la formarea și educarea membrilor echipei cu privire la modul în care ei pot reuși împreună (ca echipă), contribuie la motivarea membrilor echipei, este în măsură să insufle entuziasmul și dedicarea pentru sensul și calitatea lucrului, și este permanent alături de ei prin oferirea de feedback și recomandări pentru îmbunătățire".

Sunt și alte competențe care sunt necesare pentru activitatea de coaching: facilitare - pentru a sprijini echipa să colaboreze, să coopereze: mentorat - încurajarea, acordarea de sfaturi și oferirea de sprijin în modul de lucru agile; și nu în ultimul rând training - transmiterea de cunoștințe, informații sau crearea de abilități altora într-un mod interactiv.

Ne dorim deci să avem un Agile Coach intern sau extern? Avantajele unui coach care să fie permanent alături de organizație sunt evidente: ajunge să înțeleagă organizația, cunoaște oamenii, înțelege mai bine dificultățile cu care se confruntă, poate urmări evoluția și rezultatele lor pe termen lung. Și avantajul principal: asigură sustenabilitatea implementării agile. Ce aduce atunci în plus un coach extern față de unul intern? Îi dăm din nou cuvântul lui Bogdan:

"Principalul atu al unui coach extern este independența și autonomia față de autoritatea internă. Pe lângă faptul că vine cu o altă perspectivă, nefiind biasat de condițiile existente și de cunoașterea drumului care a dus la crearea acestor condiții, fiind o entitate externă, obiectivitatea lui va fi una crescută prin prisma faptului că nu poate fi influențat. Un coach extern poate folosi acest lucru ca un atu puternic în analizarea și ghidarea sistemului în care acționează."

Se alătură și Sînziana acestei păreri:

"Un Agile Coach extern, care a trecut prin experiențe cu mai multe tipare de echipe, de organizații va putea vedea mult mai clar ce anume și cum se potrivește în contextul organizației, și va putea, de asemenea, preîntâmpina inerția prin aducerea de provocări, soluții noi și instrumente relevante."

"Nefăcând parte din organizație, un coach extern nu este afectat de politica internă din cadrul acesteia, oferă mai ușor feedback sensibil și poate avea rezultate semnificative într-un timp relativ scurt întrucât se poate concentra doar pe nevoile clientului.'- adaugă și Florian.

Evident că mai sunt multe aspecte de discutat pe marginea subiectului Agile Coaching. Ne-ar plăcea să aflăm gândurile voastre și aspectele care vă frământă legate de acest subiect: adresați-ne o întrebare la adresa training@colorsinprojects.ro. Promitem să răspundem cu drag.