TSM - 3 Tipuri de retrospective și cum să o alegi pe cea mai potrivită pentru o echipă Scrum

Cristina Dănulețiu - Scrum Master and Monitoring Manager @ Wolfpack Digital


În lumea noastră, a tehnologiei avansate în care eficiența joacă un rol important în viețile tuturor, observăm că singurul mod prin care se poate livra eficient este condiționat de o organizare cât mai bună a echipei de development. Ken Schwaber și Jeff Sutherland au identificat foarte devreme nevoia industriei de a miza pe o abordare flexibilă și incluzivă a întregii echipe în fața soluționării unor probleme complexe din domeniul IT. Ca urmare a acestei atitudini a luat naștere forma oficială a ghidului Scrum.

Un studiu din 2018 arăta că 86% din developerii la nivel global folosesc Agile, iar proiectele care folosesc Agile Development au o șansă de succes cu 28% mai ridicată decât cele care au un proces de livrare tradițional.

Agile Scrum se bazează pe trei principii care se reflectă în organizarea echipei atât la nivel de evenimente, cât și în modul de gândire în abordarea diferitelor probleme întâmpinate. Aceste trei principii sunt: transparență, inspecție și adaptare.

Metodologia Agile Scrum prezintă multiple beneficii. Primul ar fi încurajarea implementării produselor rapid și eficient, considerând un interval de timp stabilit numit Sprint, care poate varia de la una la patru săptămâni. Sprintul conține multiple evenimente, fiecare dintre ele fiind o oportunitate formală de a inspecta și adapta demersul lucrurilor. Aceste evenimente sunt gândite pentru a facilita transparența necesară.

Necesită planificări frecvente și setarea de obiectiv, ceea ce ajută echipa să fie concentrată pe parcursul fiecărui Sprint și, astfel, crește productivitatea.

Totodată are loc și întrunirea echipei la finalul fiecărui Sprint, moment denumit Sprint Retrospective, al cărui scop este de a găsi moduri și abordări ce vizează creșterea calității și eficienței echipei.

Cum de-a lungul unui proiect Scrum apar foarte multe provocări legate de comunicare, livrare, organizare etc. , e indicat ca acestea să fie rezolvate în cadrul ședinței de Sprint Retrospective.

Întreaga echipă împreună cu Scrum Master și Product Owner dezvoltă aceste subiecte și identifică cele mai bune soluții care vin în ajutorul lor. Astfel, rolul de Scrum Master joacă o parte esențială în a facilita discuția, dar și în alegerea tematicii pentru fiecare sesiune de retrospectivă.

Cum să alegi tematica potrivită pentru un Sprint?

Pentru a găsi tematica potrivită este foarte importantă analiza Sprintului incluzând: dinamica avută în echipă, tipurile de provocări întâmpinate de-a lungul Sprintului și starea de spirit a membrilor.

În continuare propunem trei tipuri cheie de retrospective care vin în soluționarea provocărilor, bazate pe exemple reale din orice companie IT:

  1. Retrospectiva de apreciere și comunicare;

  2. Retrospectiva de identificare a riscurilor în atingerea scopului fixat;

  3. Retrospectiva de inspecție a progresului avut.

Retrospectiva de apreciere și comunicare

Această retrospectivă nu se bazează pe formatul clasic Agile Scrum Inspect & Adapt pentru că nu este folosită cu scopul de a schimba ceva în echipa Scrum, ci este o tehnică de energizare și motivare a membrilor echipei. Un exemplu bun în care această retrospectivă poate să fie de mare ajutor ar fi după un release dificil care a redus motivația și energia echipei.

Putem observa în imaginile de mai jos, diferite abordări prin care echipa este încurajată să facă o introspecție la starea lor de spirit avută pe parcursul sprintului.

Abordare #1:

Pași pentru pregătire și parcurgere:

Beneficiile acestei retrospective:

Abordare #2:

Pași pentru pregătire și parcurgere:

Beneficiile acestei retrospective:

Abordare #3:

Sursa: EasyRetro

Pași pentru pregătire și parcurgere:

Beneficiile acestei retrospective:

Retrospectiva de identificare a riscurilor în atingerea targetului stabilit

Această retrospectivă se poate folosi pentru a pregăti întreaga echipă de un anumit obiectiv, fie că e un release, finalizarea unei funcționalități sau alte obiective viitoare.

Retro inspirat de Zepel

Pași pentru pregătire și parcurgere:

Beneficiile acestei retrospective:

Retrospectiva de inspecție a progresului avut

Acest tip de retrospectivă este cel mai des întâlnit în echipele Scrum, deoarece se bazează pe structura sugerată în Scrum Guide folosind cele mai importante întrebări:

Sunt multe exemple în care această retrospectivă dă rezultate foarte bune, fie că e vorba doar de analiza unui sprint obișnuit de development, analiza unui proces intern al echipei, a unui release etc. În acest format se încadrează varii exemple de abordări cu echipa, câteva dintre ele fiind:

Toate aceste retrospective sunt formate din diferite coloane având cuvintele cheie din titlurile de mai sus, iar echipa este cea care adaugă sticky notes, fie că sunt în format fizic sau virtuale în tooluri online.

Aspectul important este ca fiecare coloană să fie sugestivă și în legătură cu ceea ce se dorește a fi analizat la Sprintul care tocmai s-a încheiat.

Timp alocat pentru completare, 3-5 minute, variază în funcție de mărimea echipei.

Ulterior, are loc o sesiune de votare a cardurilor, în cadrul căreia fiecare persoană are un număr fix de voturi. Cardurile cu cele mai multe voturi încep discuția, fapt care conduce la abordarea subiectelor cele mai urgente.

Beneficiile acestei retrospective:

Concluzii

Toate cele trei tipuri de retrospective vin în ajutorul echipei în funcție de nevoile identificate pe drumul în dezvoltarea unui produs/proiect final.

Se poate observa că beneficiile cu care vin aceste perspective diferite ale retrospectivelor înglobează: atât o legătură mai strânsă în echipă, deschiderea de a încuraja coechipieri, dar și fixarea unui plan concret pentru livrări de succes și analiza obiectivă a acestora și iterațiile prin care trecem ca o echipă.

Revine în datoria Scrum Masterului să decidă tipul de retrospectivă pe care o va facilita în funcție de starea echipei și de faza proiectului în care se află.

Scrum Masterul are responsabilitatea de a lua pulsul echipei constant, pentru a fi la curent cu nevoile ei.

Aceasta se realizează prin:

Așadar, experiența cu echipele noastre, metricii buni și implicarea constantă a membrilor indică faptul că, folosind aceste trei tipuri de retrospective, se poate depăși orice obstacol care apare în echipă. În acest fel, se ajută foarte mult creșterea productivității, dar și îmbunătățirea relațiilor între membrii echipei.