TSM - Introducere în lumea iPaaS

Radu Saveanu - IT Delivery Manager @ Cegeka

Domeniul IT este printre cele mai dinamice sectoare ale lumii economice și ale celei de cercetare și dezvoltare. Posibil să fie chiar cel mai dinamic. În contextul pandemiei Covid, când unele sectoare de afaceri (transporturile, serviciile de cazare etc. ) au suferit, sectorul IT nu a fost afectat, din contră a crescut în unele sub-domenii, precum aplicațiile pentru școala online și servicii medicale online.

De fapt, cererea pentru produse IT este într-o continuă creștere în ultimele decenii, în paralel cu tehnologia care a evoluat în același ritm. Noi și noi produse au fost și continuă să fie lansate. Unul dintre aceste produse IT de ultimă generație este iPaaS.

Ce este iPaaS? Este un termen des întâlnit în materialele de marketing, care exprimă un acronim al Integration Platform As A Service. O definiție a acestuia din punct de vedere tehnic îl desemnează ca un produs/serviciu IT, reprezentând un pas în evoluția integrării aplicațiilor. Gartner, faimosul institut de consultanță în IT, a definit iPaaS ca un pachet de servicii cloud care permit dezvoltarea, execuția și gestiunea integrărilor dintre procese, aplicații și date (fie cloud, fie on premise), în cadrul unei companii sau între companii diferite.

Cronologic, termenul iPaaS a apărut la sfârșitul anilor 2000. În timp ce unele surse prezintă Gartner drept creatorul acestui concept, alte păreri susțin că Boomi, o companie americană cumpărată recent de către Dell, este cea căreia îi revine meritul de a fi lansat în 2008, prima platformă de tip iPaaS. Dar este important de făcut o scurtă mențiune despre Gartner: în ultimii doisprezece ani de existență iPaaS, Gartner s-a remarcat ca fiind principala organizație de analiză a domeniului integrărilor de aplicații, raportul anual Gartner denumit (Integration focused) "Magic Quadrants" bucurându-se de mare notorietate.

În rândurile următoare, expunem nevoile de business care sunt rezolvate prin implementarea unui iPaaS. Există câteva exemple reprezentative, care se referă la domeniile marketing, vânzări, financiar:

La începutul acestui articol introductiv, am menționat că iPaaS este un serviciu IT foarte modern și evoluat. Dar de ce este atât de modern? Ca să înțelegem acest aspect, trebuie să ne întoarcem în timp, la sfârșitul anilor 1980. Atunci, multe companii aveau aplicații interne care impuneau să fie integrate cu alte aplicații interne sau cu cele externe (de la instituții ale statului, parteneri de afaceri). Însă, din cauza numărului mare de aplicații care au fost integrate, s-a ajuns la situația când multe companii aveau așa-numitul « spaghetti environment ». 

O prima evoluție a acestor integrări a fost apariția produselor denumite Hub-to-Spoke. Arhitectura integrărilor a devenit mai suplă.

Apoi, la sfârșitul anilor '90, cererea de integrări între aplicații a crescut din nou. Această situație s-a datorat exploziei de implementări de ERPuri și de aplicații de tip CRM (Salesforce). Răspunsul a fost produsul de integrări de tip ESB (Enterprise Service Bus). Cu toate progresele, ESB nu era nici el o platformă de integrări capabilă să răspundă unor cerințe dinamice.

Specialiștii IT nu au renunțat și, spre finalul anilor 2000, iPaaS a fost lansat în piață, ca alternativa mai suplă și mai adaptabilă la precedentele ESB-uri. O platformă de tip iPaaS oferă în general aceleași funcționalități ca un ESB, dar în cloud. Este, din acest motiv, opțiunea perfectă pentru companii care doresc să externalizeze acest domeniu al integrărilor de aplicații (cunoscând principalul avantaj adus de cloud: scalabilitatea).

Ca o concluzie, o platformă de tip iPaaS poate conecta aplicații care sunt instalate de către un client (on premise) sau externalizate (in cloud):

Scenariu Descriere
Cloud2Cloud Integrare între aplicații în cloud
Cloud2OnPremise Integrare între o aplicație în cloud
și una on premise
OnPremise2OnPremise* Integrare între aplicații on premise

*ultimul scenariu clarifică unul dintre miturile asociate cu iPaaS: așadar, iPaaS nu conectează doar aplicații în cloud!

Cum funcționează iPaaS?

Indiferent de producător (fie că vorbim de Dell, IBM, SAP, Microsoft etc.), platformele iPaaS conțin conectori, reguli logice de transmitere a informațiilor, precum și legături între expeditor și destinatar; toate platformele vin cu componente presetate sau clienții își pot configura propriile conexiuni. O platformă iPaaS este scalabilă și poate crește/scădea volumul de integrări, în funcție de nevoile clientului.

Principalele componente ale platformelor iPaaS sunt:

  1. Conexiunea. Setarea unei conexiuni este pasul inițial, în care ne asigurăm că cele două aplicații pot comunica una cu cealaltă. Logic, dacă această conexiune nu funcționează, integrarea nu poate avea loc;

  2. Integrarea propriu zisă. Aici regăsim logica după care datele sunt transferate între două aplicații - modul de transmitere (definirea tipului de date trimise, de exemplu fișier JSON) și timpul de transmitere (în timp real sau etapizat, programat, cum ar fi o singură dată pe zi);

  3. Integrarea datelor: legătura între expeditor și destinatar, din punct de vedere logic. Anumite date trebuie transformate atunci când sunt trimise dintr-o aplicație E-Commerce catre un CRM (Salesforce);

  4. Managementul API-urilor.

Având în vedere modul în care sunt construite, platformele iPaaS au o serie de trăsături comune, care nu diferă major, între un producător de iPaaS și altul:

Acum, având în minte aceste trăsături ale iPaaS, putem înțelege mai bine și alte situații în care o platformă de integrare ajută clienții.

Urmărind exemplele anterioare se justifică de ce organizațiile au nevoie de o soluție flexibilă și de încredere, pentru gestionarea fluxurilor de informații. Platforma iPaaS, având și soluția de cloud încorporată, este alternativa modernă la mai vechile platforme de integrare. Iată zece motive pentru a implementa o soluție iPaaS:

  1. Mentenanța facilă: majoritatea platformelor iPaaS sunt low-code .

  2. Timpul de punere în funcțiune este redus, comparativ cu generațiile anterioare de soluții de integrare.

  3. Centralizarea datelor: toate fluxurile de integrare sunt în aceeași platformă.

  4. Comunicarea se îmbunătățește: o singură platformă înseamnă o singură sursă de informații pentru management.

  5. Costuri reduse de întreținere: este o singură platformă, în loc de multe integrări independente.

  6. Procesare în timp real: ca alternativă la procesarea secvențială.

  7. Eficiență ridicată: riscul de pierdere a datelor este redus.

  8. Elasticitate: platforma iPaaS face față în cazul volumelor mari de date la un moment dat.

  9. Scalabilitate: platforma iPaaS poate crește sau scădea numărul de aplicații integrate, în funcție de nevoile clientului.

  10. Securitate: există analize de risc și proceduri, înglobate într-un sistem de management al riscului.

Securitatea este un subiect foarte discutat, când vine vorba de aplicații IT. Fiind (și) un serviciu cloud, iPaaS implică o doză de risc. De aceea, companiile care doresc să reducă sau să elimine riscurile (de exemplu, companiile din domeniul militar, administrațiile guvernamentale etc.), pot alege o soluție de cloud privat sau să implementeze iPaaS on premise.

Imaginea de ansamblu asupra iPaaS nu ar fi completă fără câteva observații despre implementarea unui iPaaS: în primul rând, ea nu este întotdeauna foarte simplă. De aceea, pentru a înțelege efortul necesar, un viitor client iPaaS trebuie să cunoască anumite aspecte:

Implementarea unui iPaaS începe cu alegerea unui furnizor. Vă enumerăm mai jos câteva informații despre furnizorii de iPaaS. Atenție, există și furnizori care oferă doar soluții de implementare nu și de licențiere.

Jucătorilor mai vechi din piață li s-au adăugat recent companii care au introdus și chiar s-au specializat pe serviciile cloud .(De exemplu, Boomi.)

Gruparea platformelor iPaaS se poate face din mai multe puncte de vedere:

În articolul următor care va fi centrat pe același subiect complex al iPaaS, vom analiza tendințele de viitor în domeniul Integrărilor.