TSM - Managing cu soft skills sau drumul către leadership

Luminița Goia - Project Manager @ Cognizant Softvision

Casa în care locuim, mașina pe care o conducem, site-ul pe care facem shopping - toate sunt produse rezultate în urma unui proiect. Indiferent de natura lor și utilitate, toți ne dorim produse de calitate, durabile, sigure, care să ne îndeplinească dorințe pe care nu le-am crezut realizabile și, dacă se poate, să respecte un buget prestabilit. Sună cunoscut?

Cel mai probabil, cei care sunt deja implicați în realizarea unui produs, recunosc în cele enumerate mai sus constrângerile cu care se luptă zi de zi un manager de proiect. Cum ar fi dacă la lista constrângerilor mai adăugăm și people management?

De ce people management?

Pentru că jobul managerului este să se asigure că totul merge conform planului. Dar membrii echipei sunt cei care dau viață proiectului. Aceștia sunt cei care aduc inovații proiectului, ei sunt cei care dau calitatea și durabilitatea produsului, iar efortul lor susținut face ca proiectul să se încadreze în limita de timp. Însă pentru a avea o echipă productivă, membrii echipei trebuie să muncească cu pasiune, să îi bucure ceea ce fac și să simtă că prin munca depusă se dezvoltă atât ca profesioniști cât și ca oameni. Membrii echipei sunt oameni în primul rând, oameni care au nevoie să se simtă auziți, să fie sprijiniți și să simtă că fac parte dintr-un mediu sigur, în care își pot comunica ideile fără să se simtă judecați.

Din păcate, extrem de des, managerii trec cu vederea puterea pe care o dă cunoașterea echipei. 

Într-un articol din Business Insider, se afirmă că al doilea cel mai important motiv pentru care oamenii își părăsesc joburile este lipsa unui traseu clar de creștere în carieră: "Angajații își doresc manageri care să îi ajute să avanseze în carieră - dacă supervizorii lor nu fac asta, ei pleacă." Uneori angajații ajung să nu fie folosiți la potențialul lor maxim din simplul fapt că managerii lor nu își dau suficient interesul pentru a afla de ce sunt capabili membrii echipei lor. În ziua de astăzi, în domeniul IT sunt multe opțiuni de angajare, astfel că pericolul de a pierde oameni capabili și plini de potențial este uriaș, mai ales dacă simt că nu au un lider care să îi ajute să crească și care să fie interesat de bunăstarea echipei lui.

Trăim într-un mediu în care tehnologia, cererile clienților, generațiile de oameni cu care lucrăm sunt în continuă schimbare. De aceea, este nevoie ca noi, ca manageri, să dăm dovadă de adaptabilitate. Să fii manager funcționează pe termen scurt, însă pentru a putea face față provocărilor constante ce le aduce un mediu în continuă schimbare nu este suficient. Pentru a putea face un management eficient într-un mediu volatil și pentru a evolua ca profesioniști, soluția este să devenim și lideri. Așadar, ce îi lipsește unui manager pentru a fi un bun lider?

Dar pentru a afla răspunsul, să vedem, în primul rând, ce definește un lider?

Ce definește un lider?

În mod plăcut surprinzător leadershipul este considerat o artă, iar liderul, un artist care aduce viziune proiectului, pe care ulterior reușește să o transmită întregii echipe. El este forța care unește echipa și îi ajută să se îndrepte spre un scop comun, acela de a crea un proiect de succes. Un lider are încredere în echipa sa și lasă frâiele proiectului în mâinile oamenilor săi. Îi încurajează să își asume riscuri și să se autodepășească. Un lider creează un mediu deschis în care toată lumea e inclusă și în care comunicarea constructivă stă la baza interacțiunilor dintre membrii echipei. Un lider este acolo pentru oamenii săi, îi ascultă, le înțelege problemele și îi ajută să le rezolve. Un lider este un mentor pentru echipă și o sursă de echilibru și compasiune. Un lider devine una cu echipa.

Ca cele două fețe ale lui Ianus, un manager și un lider par a fi la poluri opuse: obiectivism vs. viziune, structură vs. unicitate, controlul riscurilor vs. asumarea riscurilor și lista poate continua. Cert este că un manager nu este un lider, dar poate deveni unul. Cum? Practicând soft skills!

Soft skills și calea spre leadership

Pentru a defini gama completă de atribute ale unui lider, literatura de specialitate apelează la sintagma soft skills. De ce soft? Pentru că acestea nu se pot învăța la școală, ci țin de capacitatea de a lucra cu oamenii și de a menține o atitudine pozitivă, iar scopul e ca fiecare membru al echipei să fie hrănit și transformat într-un profesionist, prin atenție, motivare și suport. 

În ziua de astăzi soft skillurile încep să câștige tot mai mult teren și au ajuns să devină o parte integrantă a procesului de recrutare. Angajatorii se interesează ca noii angajați să dea dovadă că înțeleg conceptul de soft skills și l-au aplicat în trecut, iar cerința se extinde pentru orice nou angajat, indiferent de poziție. Din acest motiv, cu atât mai important este ca un manager, care deja lucrează de mai mult timp în cadrul aceleiași companii, să înceapă să le încorporeze în munca de zi cu zi.

Din fericire, există o abundență de informații pe această temă, atât sub formă de articole cât și în cărți de specialitate. O carte pe care o recomand este: "Ce te-a adus aici nu te va duce mai departe" de Marshall Goldsmith. În carte se pune accentul pe cât de important este să evoluezi în ziua de azi. Un job nou vine cu noi provocări pentru care nu suntem tot timpul pregătiți. La fel, pentru a avea succes, este să perseverăm în a deveni mai buni în munca noastră.

În rândurile următoare, vor fi prezentate cinci dintre cele mai importante soft skill, pe care un manager ar trebui să le stăpânească. Secțiunea de resurse face trimitere la mai multe articole utile celor care vor să îmbrățișeze ideea de leadership.

Inteligența emoțională

Inteligența emoțională este capacitatea de a recunoaște și de a lucra atât cu emoțiile tale cât și cu emoțiile celor din echipa ta. Aceasta este una dintre cele mai importante trăsături ale unui lider, așa că îți recomand să investești în a o cultiva.

HBR a pus cap la cap un quiz pentru cei care își doresc să afle unde se situează la capitolul inteligență emoțională și au împărțit rezultatele în cinci arii de dezvoltare: self awareness, viziune pozitivă, autocontrol, adaptabilitate, empatie. La sfârșitul quizului, pentru fiecare arie este afișat nivelul la care te afli acum și vei primi recomandări (sub formă de articole) despre cum se poate dezvolta aria respectivă.

Ascultă

Un bun lider trebuie să fie și un bun ascultător. Atât în cadrul ședințelor de grup, cât și în ședințele de tip 1-on-1 încearcă să înțelegi ce transmit membrii echipei. Să auzi ce spun nu e suficient. Trebuie să fii răbdător cu ei și să asculți până la sfârșit ce au de spus, iar răspunsurile tale să reflecte că le-ai înțeles punctul de vedere. Dacă mesajul transmis de ei nu e clar, încearcă să pui întrebări, arată că ești implicat și îți pasă. Nu-i judeca! Încearcă să îți folosești inteligența emoțională pentru a înțelege motivele pentru care un coleg simte ceea ce simte și încearcă să-l ajuți bazându-te pe ce ai aflat.  Active listeningul este o artă, care odată deprinsă, va oferi o satisfacție pe măsură.

Fii adaptabil

Cum spuneam la începutul articolului, trăim într-o lume în continuă schimbare, iar la locul de muncă întâlnim cele mai multe schimbări. Se schimbă oamenii cu care lucrăm, proiectele, cerințele, managementul companiei, astfel încât nici o zi nu seamănă cu cealaltă. Uneori înseamnă să lucrăm sub presiune sau să jonglăm cu mai multe taskuri urgente în același timp. Secretul e să acceptăm situația în care ne aflăm și să întâmpinăm fiecare problemă ca pe o provocare care ne motivează să nu ne oprim din învățat și să ne autodepășim. Putem spune că "adaptabilitatea este noul Graal - transformă-te într-un lider adaptabil, înainte ca firma să angajeze unul"!

Comunică

Comunicarea stă la baza interacțiunilor umane. Felul în care comunici este esențial în a forma și în a menține relații. Învață să fii încrezător când îți transmiți ideile și transmite-le și celorlalți clar și fără echivoc viziunea ta. Învață să construiești o conexiune cu membrii echipei prin comunicare continuă. Învață să oferi un feedback eficient și constructiv și cel mai important, învață să spui nu, când situația o cere. 

Fii un mentor

Într-un mediu în care informațiile ne copleșesc, iar cerințele vin într-un număr și varietate mare, uneori membrii echipei ajung să nu mai facă față. Uneori nu știu cum să abordeze o problemă sau nu știu cum să înceapă să învețe să devină mai buni.  Construiește o asemenea relație cu colegii tăi încât aceștia să nu se sfiască să vină la tine pentru ajutor, ori de câte ori e nevoie. Oferă-te să le fii mentor. Ghidează-i în drumul de dezvoltare personală și profesională pentru că, la sfârșitul zilei, gloria lor va fi gloria ta. 

Toate aceste calități sunt fundația unui bun lider. Deși unele din cele enumerate mai sus sunt calități native, pentru mulți dintre noi, merită să continuăm să investim timp în a le dezvolta și cimenta.

Calea spre a deveni un lider în adevăratul sens al cuvântului este lungă și este nevoie de multă muncă și dedicare din partea ta. Trebuie să fii capabil să îți recunoști limitările și să acționezi în consecință. Trebuie să fii consecvent, să lucrezi cu un mentor care să te ghideze în drumul spre leadership și cel mai important, trebuie să îți dorești să devii unul.

Însă cum știi dacă ai devenit un lider? Dacă acțiunile tale îi inspiră pe alții să viseze mai mult, să învețe mai mult, să facă mai mult și să devină mai mult, atunci ești un lider!

Resurse:

  1. https://www.forbes.com/sites/williamarruda/2016/11/15/9-differences-between-being-a-leader-and-a-manager

  2. https://www.mindtools.com/pages/article/newldr_41.htm

  3. https://www.businessinsider.com/the-main-reason-an-employee-would-quit-a-job-2019-6

  4. https://www.businessinsider.com/soft-skills-leaders-need-for-success-2016-4

  5. https://blog.hubspot.com/marketing/soft-skills

  6. https://www.wikijob.co.uk/content/interview-advice/competencies/soft-skills

  7. https://www.forbes.com/sites/jacquelynsmith/2013/11/15/the-20-people-skills-you-need-to-succeed-at-work

  8. https://www.ccl.org/articles/leading-effectively-articles/coaching-others-use-active-listening-skills

  9. https://www.verywellmind.com/what-is-active-listening-3024343

  10. https://www.thebalancecareers.com/active-listening-skills-with-examples-2059684

  11. https://www.ccl.org/articles/leading-effectively-articles/adaptability-1-idea-3-facts-5-tips/

  12. https://www.forbes.com/sites/forbescoachescouncil/2020/01/16/how-to-become-an-adaptable-leader/#4c034e1d14b6

  13. https://firstround.com/review/the-adaptable-leader-is-the-new-holy-grail-become-one-hire-one/

  14. https://www.ccl.org/articles/leading-effectively-articles/communication-1-idea-3-facts-5-tips/

  15. https://www.forbes.com/sites/mikemyatt/2012/04/04/10-communication-secrets-of-great-leaders/#138dd1dd22fe

  16. https://www.pharmaceutical-journal.com/career/career-feature/becoming-a-good-leader-the-role-of-mentoring/10007339.article?firstPass=false

  17. https://getsling.com/blog/people-management-skills/