TSM - Ghid rapid despre cum să jonglăm cu starea de spirit

Bogdan Chebac - Engineering Manager @ 3Pillar Global

Nu mai fiți productivi… de dragul de a fi productivi. Cât de des v-ați văzut colegii epuizați după ce au muncit din greu? Cât de des a trebuit să vă luați o vacanță pentru a reduce stresul și a vă relaxa chiar și pentru câteva zile? Cât de des vă simțiți extenuați? Motivația, energia, productivitatea sunt resurse finite, dar rareori sunt acestea privite astfel. Gândiți-vă când a fost ultima dată când v-ați pierdut voința de a mai termina un task, când nu ați mai avut energie să vă mai exprimați punctul de vedere într-o discuție, când viteza voastră a ajuns la un nivel atât de scăzut încât ați simțit că vă târâți. Toți am trecut prin astfel de situații, nu sunteți singurii.

"Un studiu Gallup recent care a luat în calcul 7,500 de angajați cu normă întreagă a stabilit că 23% din angajați au raportat că se simt extenuați la serviciu foarte des sau mereu, iar încă 44% au raportat că se simt extenuați doar uneori."

În 2013, eram plin de energie și foarte motivat, indiferent de ceea ce însemna "productivitatea" la momentul respectiv, iar Leo nu avea încă un Oscar. Acum este 2020 și nu s-au schimbat multe cu excepția faptului că în loc să lucrez la realizarea de funcționalități, acum construiesc echipe… oh și Leo a câștigat și el în sfârșit premiul. Pe vremuri, energia mea ținea doar până când îmi pierdeam motivația de a continua cu taskul meu. Am scris foarte mult cod cu cele mai bune intenții, ca mai apoi să-mi pierd interesul și să livrez doar ceva mediocru. În ziua de azi, metodele de a menține un entuziasm constant cap-coadă precum și capacitatea de a ști când să accelerezi sau să o lași mai moale nu sunt un mister pentru mine. Sper să nu fie nici pentru voi un mister, deci că voi oferi sfaturi despre cum puteți face asta în și pentru echipele voastre.

Precum un joc de societate: dacă ne-am concentra pe obținerea/menținerea unei singure resurse, totul ar fi ușor. Chiar dacă ne-am concentra doar pe două aspecte... cu puțin efort, obiectivul s-ar putea realiza. Totuși, adevărata provocare este când trebuie să le menții pe toate trei la nivel constant. În acest caz, jonglezi cu prioritățile, asigurându-te în același timp că ești cu un pas în față, gata să treci de la o activitate la alta imediat sau cât de repede o permite contextul.

Energia

Primul criteriu din lista noastră se referă la nivelul de energie al echipelor de care avem grijă. Deși avem prea puțin control asupra factorilor externi, putem avea un impact semnificativ asupra modului în care o echipă își folosește și își reînnoiește energia în timpul orelor de birou. Există câteva răspunsuri evidente precum a avea mereu o sursă de cofeină la îndemână sau a avea fructe/gustări, dar mai există și soluții care nu sunt atât de evidente:

Productivitatea

De aici vine valoarea de business. Dacă sunteți senior/mentor sau aveți funcție de conducere în echipă, este responsabilitatea voastră ca echipa să fie cât mai productivă sprint după sprint. Astfel, echipa nu doar că are timp să finalizeze munca pe care a planificat-o pe termen scurt (2-4 săptămâni), ci să își și mențină ritmul de lucru de la începerea activității până la livrarea produsului. Iată cum abordez eu productivitatea:

Motivația

Înainte de a deschide discuția despre motivație, asigurați-vă că energia și productivitatea au nivele potrivite. Altfel, se poate întâmpla să aveți cea mai motivată și dornică echipă, dar dacă nivelul de energie este scăzut sau inexistent și nu sunt productivi, vă pierdeți atât timpul vostru, cât și al lor. Motivația este puterea ce convinge o persoană "să urce la bord". Trebuie să vreți ca echipa să spună "Da". Cu cât acordul vine mai mult din partea lor, cu atât mai dedicați vor fi activităților și cu atât mai ușoară va fi implementarea, pentru că este ceva ce echipa dorește să realizeze. Aici nu e vorba de manipulare, ci de a determina oamenii să aleagă un raport muncă-viață mai echilibrat. Iată cum puteți realiza acest lucru:

Iată perspectiva mea asupra modului în care puteți convinge oamenii să spună "da", nu prin manipulare, ci făcând locul lor de muncă mai plăcut și mai ușor de întreținut.

Vă rog să-mi scrieți ce a funcționat pentru voi și ce nu din elementele enumerate mai sus (sau dacă aveți alte sugestii). Aș dori să încep o discuție pe acest subiect.

Mulțumesc pentru lectură.