TSM - Interviu cu Horea Hopârtean

Ovidiu Mățan - Fondator @ Today Software Magazine

Stăm de vorbă cu Horea Hopârtean, General Manager, Director of Engineering la ComplyAdvantage, o companie care dezvoltă soluții de detecție a fraudelor fiscale folosind AI.

Ovidiu Mățan: Ce servicii dezvoltă ComplyAdvantage?

Horea Hopârtean: CA este o companie ce oferă servicii financiare digitale (fintech) și operează în sectorul tehnologiei de reglementare (regtech). Revoluția digitală din finanțe a atras cu ea noi așteptări pe care consumatorii le au față de instituțiile financiare cu care interacționează (fie ele bănci virtuale, burse de monede digitale, instituții moderne de creditare sau procesatori de plăți). Regulile piețelor nu s-au schimbat, însă respectarea lor de către acești actori la viteza pe care o așteaptă clienții și instituțiile ce reglementează domeniul financiar, ridică provocări la care furnizorii tradiționali nu au încă un răspuns.

Horea Hopârtean - General Manager, Director of Engineering @ ComplyAdvantage

ComplyAdvantage oferă acestui val de companii inovatoare din domeniul financiar soluții de screening și monitorizare a bazelor de date de clienți în scopul de a respecta cerințele de reglementare în vigoare.

Facem asta colectând și agregând la nivel global atât surse de date structurate (zeci de mii de liste de sancțiuni economice, de companii și acționari, de organizații teroriste, de persoane expuse politic) cât și surse de date nestructurate (sute de milioane de pagini web ce conțin mențiuni despre aceste persoane și despre asociații lor) oferindu-le sub forma de Software as a Service celor 450 de clienți ai noștri.

AI-ul se maturizează și este folosit din ce în ce mai mult în produse comerciale. Cum este folosit de către voi?

Horea Hopârtean: Folosim AI, (mai precis machine learning) pentru a clasifica datele nestructurate sau semi-structurate pe care le colectăm la fiecare 15 minute și pentru a obține, cu un anumit nivel de certitudine, o interpretare folositoare.

O provocare importantă în industrie e numărul mare de false-positives: alarme false cu care se confruntă clienții noștri. Într-un mod aparent paradoxal, aceste alarme false sunt oferite de sisteme expert foarte precise, tocmai pentru că într-un mod determinist, ele nu pot decide care e rezultatul exact al căutării pe baza unor informații incomplete.

Rezultatele obținute prin machine learning sunt non-deterministe. Capacitatea acestei abordări de a rezolva astfel de probleme este mult mai mare și ne dă un avantaj competitiv prin modul în care răspundem provocării alarmelor false în contextul informațiilor incomplete.

Un subiect interesant pentru care voi dezvoltați o soluție este descoperirea evaziunii și a banilor murdari? Poți să ne dai câteva detalii despre cum funcționează acest serviciu? Ce se întâmplă în cazul monedelor digitale?

Horea Hopârtean: Corupția e un flagel cu ramificații globale ce afectează în mod direct viețile noastre de zi cu zi. Corupția nu poate funcționa însă fără un mecanism prin care banii murdari obținuți astfel să fie spălați prin intermediul instituțiilor financiare. Acest mecanism ascuns este plămânul prin care acest flagel respiră. Fără aer corupția nu se poate dezvolta, pentru că beneficiile ilicite obținute prin corupție nu pot fi valorificate.

Prin baza noastră de date permanent actualizată și prin capabilitatea noastră de a monitoriza tranzacții, facem vizibil instituțiilor financiare riscul ca un flux de bani (fie că e vorba de un transfer bancar, o serie de plăți electronice, o tranzacție cu monede digitale) să fie asociat cu un mecanism de spălare de bani. Astfel aceste instituții pot reacționa și pot oferi autorităților datele de care acestea au nevoie pentru a interveni și opri încercarea de fraudă sau spălare de bani.

În cazul monedelor digitale, în lipsa unor reglementări specifice, acestea au fost asociate inițial cu fenomene ilicite. Aceasta nu înseamnă că monedele digitale sunt inerent rele. Ele reprezintă o inovație tehnologică ce își va face locul în multiple domenii în anii ce vor veni. Această asociere ce a planat asupra sectorului subliniază însă ce se poate întâmpla în lipsa reglementării sau a capacității tehnologice de a aplica reglementările pieței.

Bursele de monede digitale au înțeles riscul fundamental la care se expun, astfel că spre lauda lor, majoritatea nu au acceptat să fie conducte de spălare a banilor. În unele situații, acestea s-au comportat mult mai bine decât instituții financiare mature.

Cât de multe date relevante poți să descoperi din social media despre posibilele riscuri?

Horea Hopârtean: Întâmplător, putem descoperi așa ceva și acolo, dar aceasta nu e misiunea social media, iar în ultimii ani, companii ca Facebook au investit foarte mult pentru a reduce aceste riscuri.

Noi ne bazăm exclusiv pe surse de informații verificate și obiective, astfel reușim să stăm la distanță de fenomene de tip Fake News ce au afectat rețelele sociale în trecut.

Piața din Cluj este din ce în ce mai competitivă. Cum vezi evoluția locurilor de muncă în următorii ani dacă luăm în considerare raportul dintre costuri și calitate?

Horea Hopârtean: Cred că aici avem o responsabilitate colectivă toți actorii de pe această piață locală, începând de la instituții de învățământ moderne sau tradiționale care se adaptează cerințelor pieței muncii și până la companii care aleg să adopte practici de dezvoltare moderne în vederea ridicării standardelor de calitate.

Dincolo de PR, suntem ceea ce facem. La preț nu putem concura cu Asia sau Africa.

Câți angajați are ComplyAdvantage în Cluj și care este planul de dezvoltare pentru 2020?

Horea Hopârtean: Astăzi avem 85 de angajați și țintim spre 130 de angajați până la finalul anului 2020 pentru a susține creșterea accelerată în această fază de scale-up în care ne aflăm.

Care sunt tehnologiile pe care le folosiți local pentru dezvoltarea serviciilor voastre?

Horea Hopârtean: Folosim o paletă largă de tehnologii pornind de la Python si MongoDb și mergând până la Typescript, JVM, Kafka, Flink respectiv Neo4j și Kubernetes.

Suntem în acel punct ideal în viața unei companii de produs în care pe de o parte, avem un stack pe care ne bazăm și pe de altă parte, inovăm și creăm noi produse pentru a oferi soluții clienților noștri.