TSM - Dosar de antreprenor - Voicu Oprean

Ovidiu Mățan - Fondator @ Today Software Magazine

Voicu Oprean, ești cunoscut ca CEO și fondator al AROBS, o companie românească înființată din 1998. Ne întoarcem un pic în timp. Cum a fost să îți creezi o companie atunci și de la ce idee ai pornit ?

Am înființat AROBS în 1998, acum 21 de ani, când pur și simplu am rămas fără job. Proaspăt întors din State, lucram pentru o firmă din Italia, iar ownerul italian a considerat că dorința mea de a-mi finaliza un master e incompatibilă cu jobul de pe atunci.

Ideea de la care am pornit la drum cu AROBS era să fac ceea ce îmi place, și anume, programare, dar în cu totul alte condiții față de cele în care eram obișnuit la firma italiană.

Am început singur în apartamentul părinților, apoi m-am mutat cu zece colegi într-un apartament de trei camere (varianta românească a garajului american). Eram o echipă extraordinară, lucram împreună, mâncam împreună, ne vizitam familiile. Eram extraordinari de sudați între noi.

Câțiva din aceștia sunt și azi alături de mine, în marea familie AROBS, care acum numără peste 800 de persoane, în România, Moldova, Ungaria, Germania, Olanda, Belgia, Serbia și Indonezia.

Voicu Oprean, CEO @ AROBS

Unul dintre produsele de succes dezvoltate este TrackGPS, o soluție de monitorizare a flotei de mașini. Care sunt punctele forte ale acestuia? A reușit să se impună ca o soluție pe piața românească și nu numai ?

Am construit un produs care la vremea lansării lui, în 2008, venea pe o piață relativ liberă de concurență. Ceea ce încercăm cu produsul TrackGPS și ceea ce vizăm pentru etapele viitoare de dezvoltare, este să oferim servicii complete de telematics, să reducem costurile cu combustibilul cu până la 25%, cu până la 15% la acelea legate de mentenanța flotei, dar și să îmbunătățim productivitatea angajaților cu până la 40%, într-un interval de șase luni de la instalare.

Dorința noastră de perfecționare ne-a adus în postura locului întâi pe piața din România și a făcut din TrackGPS un competitor puternic pe piețele externe în care activăm, respectiv Europa Centrală și de Est, dar ne asigură și o prezența notabilă în Asia.

În același timp, ne pregătim pentru viitorul foarte apropiat, când toate vehiculele noi vor avea integrate într-o modalitate sau alta soluții telematice și de monitorizare mult mai sofisticate.

Totodată dezvoltăm soluții analitice folosind datele existente. Nu facem doar monitorizare GPS, ci folosim expertiza noastră în big data și clod programming, inclusiv pentru produsele noastre pentru piața românească și central est europeană.

Mulți investitori sunt interesați în primul rând de obținerea de beneficii rapide prin furnizarea de servicii de IT. Cum vezi această abordare față de crearea unui produs propriu din perspectiva resurselor necesare dezvoltării dar și a beneficiilor ?

Cum afirmam anterior, AROBS există pe piață de 21 de ani, având printre segmentele importante ale acestei companii, serviciile software. În continuare, două treimi din cifra noastră de afaceri este datorată software services, pentru industrii ca Automotive, Travel &Hospitality, IoT, Life Sciences și Enterprise Solutions.

Aproximativ o treime din cifra de afaceri vine din dezvoltarea de soluții proprii: Optimall cu suita lui de produse, TrackGPS, Mpost, TraficOK și altele.

Primul nostru produs, Optimall, a fost lansat pe piață în 2003, după trei încercări ratate succesive cu alte produse, eșecuri care ne-au învățat niște lecții prețioase. Nu ne-am lăsat, am lansat Optimall, care iată și astăzi e un produs de referință pentru optimizarea afacerilor, cu suita de produse SFA, WMS, BI, etc.

Apoi am luat-o de la capăt cu TrackGPS, pe care l-am lansat în 2005, produs care azi este în topul industriei de telematics în Europa Centrală și de Est.

Pentru că ne plac produsele, nu ne-am oprit aici, am creat și am testat mereu produse. Încurajăm colegii să vină cu idei noi, pe care să le susținem, financiar și / sau cu resurse.

Mai nou, am achiziționat firme importante din România și Ungaria, cu produse în telematics - SAS Grup și Slyshield, soluții HR - UCMS, optimizarea afacerilor - Softmanager CRM+.

În continuare, suntem deschiși la a investi în inițiativele altor antreprenori care vin să ne ceară sprijinul.

În afară de activitatea de la Arobs ești și un investitor. Poți să ne spui câteva din startup-urile sau companiile în care ai investit recent ?

Aș aminti Soundmix - soluție software care a lansat o rețea socială, unde fanii muzicii electronice pot urmări fluxuri live împreună, de la DJ-ii și festivalurile preferate. Pe Soundmix puteți experimenta muzică electronică live de la DJ, festivaluri și cluburi de noapte și puteți descoperi conținut unic și exclusivist.

Pot menționa Ebriza, care transformă total ceea ce înseamnă acum casa de marcat, softul de vânzare și gestiune: acestea vor fi accesate online, non-stop, de pe orice dispozitiv, urmărind în timp real activitatea firmei, a stocurilor şi a vânzărilor. De asemenea, Ebriza integrează afacerile din HORECA, retail sau servicii cu furnizorii lor sau cu prestatorii de servicii, aplicațiile de comenzi sau de rezervări printr-un marketplace deschis oricăror dezvoltatori.

Pe lângă IT, am investit și în afaceri care se ocupă de distribuirea de produse bio, cum este Managis Bio.

În continuare, sunt mentor și coach pentru multe startupuri, antreprenori din zona de business. Sunt dispus să mă întâlnesc oricând cu antreprenori pentru proiecte interesante, din orice domeniu, dar în principal software.

Care este sfatul tău pentru cineva care dorește să își dezvolte propriul produs / startup ?

Primul sfat ar fi să învețe în mod continuu. Asta fac și eu, am un EMBA de la Wu Wien și particip atât la cursurile Harvard Business School, cât și la cele ale London Business School.

Al doilea ar fi să își dezvolte continuu competențele în domenii tehnice și de business. În acest sens, le-aș propune formula mea câștigătoare, spre a se aplica în afaceri:

[IQ + EQ + TQ + BQ] la puterea CQ

Unde:

• IQ - învățare rapidă;

• EQ - inteligență emoțională;

• TQ - Persoanele sunt mai importante decât tehnologia;

• BQ - Fii rapid;

• CQ - Creativitate.

Al treilea sfat este: Persistă! Este un sfat care m-a ajutat atât în viața personală, cât și în cea profesională. Sunt de șase ori finisher al competițiilor internaționale IronMan (4 full și 2 half). Am eșuat la prima mea încercare de a termina un Ironman.

Aceeași persistență mă caracterizează și profesional. Îi îndemn pe toți antreprenorii să meargă cu toată viteza înainte atunci când au găsit o idee, ceva ce funcționează, când lucrurile se întâmplă cum trebuie.

Cum vezi oportunitățile de a obține o investiție în România ?

Exista fonduri de investiții, acceleratoare, huburi, incubatoare, proiecte europene și investitori privați. Toate acestea pot ajuta un business să crească.

Totodată, băncile sunt tot mai deschise către zona de antreprenoriat, ceea ce era de neconceput acum zece ani.

Cum vezi piața de IT românească și în special cea clujeană peste cinci ani ?

În discuția publică apar mai multe prognoze și mai multe date statistice. Aș puncta câteva date din studiul Software & IT Services în Romania - Ediția 2018, comandat de ANIS România. Aici se arată că industria va continua să crească cu peste 14% pe an și va ajunge la 6,880 miliarde Euro în 2021. Numărul total al angajaților IT va ajunge la 124750 în 2021, iar studiul estimează că productivitatea per capita va fi de 55150 de euro.

În plus, peste 70% din software-ul creat în România este pentru piața mondială. Acest procent va atinge 80% în 2021.

Deci, piața de servicii și produse software vor crește în continuare, depinzând de capacitatea noastră de a asigura o creștere cât mai accelerată și de modul în care vom reuși să impunem ca avantaj competitiv definitoriu calitatea, comparativ cu alte piețe concurente din Ucraina, Bulgaria, Moldova și, mai departe, Asia si America de Sud. Noi, la AROBS, ne vedem europeni prin naștere și internaționali prin educație. Dincolo de cuvintele acestea se află cultura noastră, viziunea asupra muncii și asupra calității. Depinde și de modul în care ne vom specializa pe liniile de business și pe expertizele tehnice care se cer pe piață. Iar aici, în zona de expertize tehnice, am constatat că Ucraina este înaintea noastră, pentru că de multe ori nu reușim să avem acea masă critică de specialiști în tehnologiile noi.