TSM - Leadership situațional - instrumente practice

Iulia Sălăgean - Software Engineer @ Flow Traders

De curând am aflat despre un nou tip de leadership: leadershipul situațional. Acesta este un model care pornește de la premisa că nu există un singur stil funcțional de leadership și că acesta trebuie adaptat situației în care te afli. Din prisma propriilor experiențe și valori, se întâmplă uneori ca din pozițiile de team lead/ senior developer sau pur și simplu de coleg mai experimentat, să nu recunoaștem o nevoie anume la unul dintre oamenii pe care îi coordonăm sau pe care îi învățăm/ajutăm să crească.

Scopul acestui articol este de a oferi câteva instrumente practice pentru a recunoaște diversele stadii de maturitate/ dezvoltarea profesională ale colegilor noștri și pentru a ne adapta modul de comunicare la nivelul acestora.

Dar să vedem prima dată ce presupune modelul.

Modelul

Modelul a fost dezvoltat în anul 1969 de către Paul Hersey și Ken Blanchard, pe când lucrau la cartea Management of Organizational Behaviour.

După această etapă, modelul a evoluat în câteva forme, aceea pe care o vom expune în acest articol, fiind cea susținută de Blanchard.

Modelul descrie patru stiluri de leadership și patru niveluri de dezvoltare, aplicabile în nenumărate domenii și situații. Acestea sunt:

Niveluri de dezvoltare

Pentru a înțelege de ce avem nevoie de diversele tipuri de leadership, Blanchard împarte dezvoltarea omului într-un anumit domeniu în patru niveluri diferite:

Stiluri de leadership

Corespunzătoare acestor patru niveluri de dezvoltare ale individului, Blanchard identifică patru stiluri diferite de a-l conduce și ajuta pe acesta la îndeplinirea sarcinilor.

Teoria leadershipului situațional spune că, pentru a fi eficienți ca lideri sau mentori, trebuie să putem identifica la ce nivel se află persoana pe care o ajutăm și să folosim stilul corespunzător, deoarece degeaba încurajăm o persoană care se afla la primul nivel de dezvoltare, căci aceasta nu va ști cu ce să înceapă. Persoanelor de pe acest nivel trebuie să le dam indicații exacte cu privire la ce să facă.

Instrumente practice

Cum să identificăm în ce stadiu de dezvoltare se află cel pe care vrem să îl ajutăm?

1. Analiza situației

Poate ne vom da seama despre stadiul de dezvoltare prin simpla analiză a situației: 

2. Limbajul folosit

Fiecare nivel de dezvoltare are un limbaj specific, prin care cel în cauză își exprimă nivelul, temerile și nevoile.

D1:

D2:

D3:

D4:

3. Ajustarea stilului folosit 

După ce am identificat corect nivelul de dezvoltare al echipei sau al individului, va trebui să ne ajustăm abordarea corespunzător.

Tabelul următor prezintă stilul cel mai potrivit pentru fiecare nivel de dezvoltare:

Pentru fiecare stil instrumentele folosite sunt diferite, astfel:

S1:

S2:

S3:

S4:

Concluzii

În fiecare etapă de dezvoltare, într-un anumit domeniu, avem alte nevoi. Cu cât cel care ne coordonează învățarea/sarcinile, vine în întâmpinarea acestor nevoi, cu atât procesul va fi mai de succes.

Dacă alegem abordarea potrivită pentru fiecare persoană sau echipă pe care le coordonăm, avem cele mai mari șanse să obținem rezultatele dorite, deoarece, nu doar oferim membrilor echipei suportul de care au ei nevoie, dar le oferim și încrederea necesară pentru a crește și a se dezvolta.