Anul acesta am avut plăcerea de a lua parte la două sesiuni de susținere de lucrări de licență, la Facultatea de Matematică și Informatică (secția Informatică), respectiv Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (secția informatică economică) din cadrul Universității ,, Babeș-Bolyai". Spiritul inovator, originalitatea și pasiunea au caracterizat multe dintre proiectele absolvenților. În rândurile următoare vom expune o parte dintre aceste proiecte.
Este o aplicație care propune o gestionare mai inteligentă a gestiunii și donării sângelui. Înaintea realizării aplicației au fost realizate mai multe interviuri cu personalul medical dintr-un centru de donare, pentru a înțelege în mod real problemele existente. Soluția propusă include: trimiterea rezultatelor analizelor tuturor celor care donează sânge, nu doar celor cărora le-au fost depistate probleme; menținerea comunicării cu cei ce au fost adăugați în sistem, astfel încât dacă este nevoie urgentă de un anumit tip de sânge, să se poată apela rapid direct la cei care pot să îl doneze. Aceasta este o alternativă procedeul curent care folosește mijloace mass media. De asemenea, o altă soluție propune o gestiune mai inteligentă a sângelui printr-o mai bună colaborare între centrele de donare a sângelui. O problemă o constituie valabilitatea de aproximativ 50 zile a acestuia. În aceste sens, se propune utilizarea sângelui care este cel mai aproape de expirare, chiar dacă aceasta implică anumite deplasări dintr-un județ în altul.
Un joc de ping pong dezvoltat în Unity, care rulează ca o aplicație de VR pe telefon. Mișcările paletei sunt citite folosind trei senzori IoT care se conectează pe mâna jucătorului. Fiecare conține un accelerometru, magnetometru și un gravitometru. Toate aceste instrumente au rolul de a determina și simula mișcarea mâinii în jocul 3D. Cu toate că există un mic delay cauzat de comunicarea datelor către telefon, jocul poate fi folosit oricând dorești un meci de ping pong și îți lipsește partenerul.
O aplicație care încearcă să rezolve problemele de votare într-o societate modernă. La bază are o rețea Ethereum care rulează în propriul blochain privat. Bineînțeles că există limitări de propagare a datelor date de arhitectura Ethereum, cum ar fi timpul de așteptare în procesarea unui vot. Soluții de îmbunătățire există, iar arhitectura finală ar fi mult mai complexă. Demo-ul prezentat a mers foarte bine, cu mari șanse să-și găsească utilitatea în viitor.
Am prezentat doar o parte dintre lucrările expuse, numărul studenților absolvenți care au expus fiind mult mai mare. Ne-a făcut plăcere să observăm cum fiecare prezentare a fost acompaniată de un entuziasm specific realizării unei prototip care poate fi baza unui startup. Nu trebuie însă să uităm că lucrările expuse sunt vârful unui aisberg care are în spate trei ani de învățământ de calitate, multă pasiune și îndrumare din partea colectivului de profesori ai facultății. Mulțumim încă odată d-nei conf. dr. Simona Motogna pentru invitație și organizarea acestui eveniment.
Am avut ocazia de a asista la o scurtă prezentare de lucrări și la cei de la Informatică Economică, mulțumită invitației d-lui conf. dr. Dan Sitar și a celor de la Betfair, care au găzduit evenimentul. Dacă lucrările absolvenților de la Informatică erau concentrate mai degrabă pe găsirea unor soluții tehnice, acum soluțiile expuse au avut un evident spirit practic, orientat către partea de business.
Un prototip de aplicație care va folosi standardul Payment Services Directive PSD2 prin care băncile sunt obligate să implementeze un API prin care clienții lor să aibă acces liber la date. În cazul de față, aplicația a folosit datele de la Banca Transilvania. Am remarcat designul și funcționalitatea practică a aplicației.
O aplicație care vine în ajutorul șoferilor sau autorităților în legătură cu locurile de parcare blocate/ocupate. Șoferii își pot înregistra mașina și vor putea fi contactați prin scanarea numărului de înmatriculare.
Un proiect care valorifică notele din ultimii doi ani ale studenților de la Informatică Economică. Acesta realizează o serie de statistici pe sesiuni/zile/comisii astfel încât să oferă o oglindă publică, reală a evoluției rezultatelor. Soluția s-a bazat pe Microsoft Power BI. Am fost plăcut surprinși de potențialul unui website care să arate în mod real parcursul notelor din cadrul facultăților din România.
Un joc realizat în Unity, cu miză în dezvoltarea gândirii. Are două componente: turnurile din Hanoi și jocurile Trivia care conțin probleme de logică. Jocul are o formă completă și ar putea fi folosit în mod curent pentru dezvoltarea gândirii logice în rândul tinerilor.
A fost creat un personaj 3D care poate fi folosit în jocuri video sau în producerea diferitelor animații.
Chiar dacă am putut acoperi doar o parte din lucrările din acest an, am remarcat puterea de inovație folosind tehnologia și spiritul practic. Ne bucurăm că asistăm la lansarea pe piața muncii a unei noi generații și le dorim celor care au terminat în acest an să continue cu succes proiectele începute. În cazul în care se pot transforma într-un startup, revista TSM le va fi alături. Piața de IT românească are nevoie de produse proprii și sperăm ca în câțiva ani să discutăm de un nou unicorn.
La final, ne bucurăm că le-am putut oferi câte o invitație la IT Days 2019 și câte un abonament de un an de zile la revistă tuturor celor care și-au expus proiectele anul acesta.