TSM - Munca remote în procente

Vlad Haiduc - Teambuilding Manager @ Azimut Happy Employees

Numărul companiilor cu capital românesc precum și cel al companiilor multinaționale care vin pe piața locală se află în continuă creștere, situația economică pare destul de stabilă, iar rata șomajului în orașul Cluj este de aproximativ 1.6 %.

Apare astfel și o nevoie acută de forță de muncă, iar angajatorii, pe lângă clasicul salariu, recurg la tot felul de beneficii menite să facă joburile oferite candidaților cât mai dezirabile pentru. Dintre aceste beneficii, unul dintre cele mai întâlnite la nivel global este lucratul de la distanță sau remote.

La nivel macro, această nevoie a apărut o dată cu digitalizarea joburilor, moment în care oamenii și-au dat seama că au nevoie doar de un laptop, o conexiune bună la internet și un fotoliu confortabil pentru a-și face munca. Ba mai mult, din cauza multor alți factori contextuali (trafic, întârzieri, medii gălăgioase, priorități personale, etc.) lucratul remote a devenit ceva tot mai de dorit. Dacă acum zece ani, aceasta părea o utopie, în prezent devine din ce în ce mai mult un beneficiu standard din pachetul oferit. Chiar și așa, lucrurile nu sunt tocmai clare când e vorba de cum se desfășoară acest proces și există multe idei preconcepute. Pentru a putea avea o înțelegere mai bună asupra acestui beneficiu propun să ne uităm peste cercetările legate de acest fenomen și să încercăm să tragem câteva concluzii împreună.

Studiile, cercetările sau statisticile făcute pe acest domeniu sunt în mare parte realizate pe piețe din occident unde acest fenomen este prezent de mai mult timp.

Așadar, munca de la distanță îi determină pe angajați să se simtă mai motivați de munca lor și mai eficienți, deoarece înlătură astfel multe dintre barierele cu care se confruntă zilnic și au o mai mare autonomie asupra propriului program. Pe de altă parte, dacă nu e gestionată corespunzător, munca remote poate genera un sentiment de vinovăție, însoțit de ore suplimentare și de o dificultate de a trasa limite între job și viața personală. În plus, studiile ne arată că un procent semnificativ dintre angajați nu preferă acest tip de lucru, moment în care acesta nu mai devine un beneficiu important pentru ei. În final, din perspectiva angajatorilor, aceștia sunt deschiși spre a oferi acest beneficiu, însă recunosc că nu sunt complet pregătiți la nivel de politici și proceduri.

Propunerea mea pentru angajatori cât și pentru angajați este să se documenteze înainte de a lua o decizie în legătură cu munca remote și să nu se lase influențați doar de un trend existent pe piață. Pentru ca acest demers să aibă cât mai multe beneficii pentru ambele părți, e important să ne asigurăm că toate elementele sunt pregătite, că managerii au competențele necesare pentru a coordona o echipă remote și că firma are politicile și procedurile de reglementare puse la punct. În final, scopul muncii remote este să ne ajute să fim mai productivi și să ne ofere echilibrul între job și viața personală.

Bibliografie

  1. http://autotime.co.uk/homeworkers-more-productive-than-office-based-staff/

  2. https://www.powwownow.co.uk/smarter-working/flexible-working\-statistics-2017

  3. https://www.peoplemanagement.co.uk/news/articles/employees-more-effort-working-from-home

  4. https://www.upwork.com/press/2018/02/28/future-workforce-report-2018/