TSM - Pregătiți birourile pentru noua generație – the Zs are here!

Mădălina Nastasa - Sales Development Representative @ Azimut Happy Employees

În 2018 ne pregătim pentru o nouă surpriză pe piața muncii: chiar când începusem să ne obișnuim cu generația milenară (generația Y), iată că a venit timpul să ne pregătim pentru colegii lor mai tineri ce urmează să ne frecventeze birourile începând cu acest an. Generația Z (1995 - 2010) constituie noua provocare managerială pentru acest an. Pentru a nu ne lăsa complet luați prin surprindere de noii noștri angajați/colegi, ne dorim ca în acest articol să- i descifrăm particularitățile.

Ca să începem această aventură generațională cu vești bune, să ne uităm la aspectele pe care nou veniții le împărtășesc cu milenarii. În acest fel, putem determina ce anume din cultura noastră organizațională și leadershipul de până acum, putem păstra:

  1. Precum frații lor mai mari, cei din generația Z își doresc să socializeze la locul de muncă și să aibă motive să își părăsească ecranele pentru interacțiune socială de calitate, face-to-face. În consecință, se așteaptă ca managerii și supervizorii lor direcți să adere la acest principiu și să existe un flux de comunicare constant între ei. În plus, pentru dezvoltarea acestor angajați nici nu intră în discuție evaluările (bi)anule - au nevoie de feedback și apreciere constantă, la subiect și cât de des se poate, într-un context semi-formal și preferabil față în față.
  2. O altă asemănare este dorința de a se simți implicați, parte din proces și din rezultat, nu doar o rotiță pe care o putem înlocui oricând. Mentalitatea clasică de la locul de muncă (de la 9 la 5) nu se aplică acestor generații - ei doresc să fie în mijlocul acțiunii, să înțeleagă imaginea de ansamblu a proiectului/firmei (oricât de mic ar fi rolul lor), să aibă dreptul la o voce și la opinii proprii despre munca pe care o fac și cum poate fi îmbunătățită. Acele companii care se vor încăpățâna să se axeze pe o structură ierarhică fixă, bazată pe vârstă și ani de experiență, sunt cele care vor avea mult de pierdut - angajați, avantaj competitiv, productivitate. De ce? Fiindcă dorința ultimelor generații se îndreaptă către structuri cât mai orizontale, plate și inclusive.
  3. Mai mult decât milenarii, cei din generația Z sunt nativi digitali: au crescut înconjurați de laptopuri, smartphone-uri, tablete și acces neîntrerupt la internet, social media și tehnologie de ultimă oră. Așadar, ne putem baza pe ei în locurile de muncă unde aceste competențe (ce le vin natural) pot fi puse la treabă. Sunt adepții multi-taskingului, așadar vor putea cu ușurință opera mai multe tehnologii sau gadgeturi concomitent.
  4. În final, vă las cu un alt aspect comun care probabil nu va surprinde pe...nimeni! Reprezentanții generația Z așteaptă de la compania angajatoare să fie serviți cu diverse beneficii, activități, oportunități conform nevoilor și dorințelor lor (ce bine că milenarii au pavat deja acest drum!).

Acum că ne-am încălzit cu veștile mai blânde, propun să facem lucrurile cu adevărat interesante! Iată deci acele aspecte care fac din generația Z un nou fenomen generațional pe care recomandăm cu căldură să nu îl tratați cu prea multă lejeritate:

  1. Noua generație se anunță a fi mult mai antreprenorială decât suntem noi obișnuiți. Dorința lor de independență precum și spiritul lor competitiv fac ca antreprenoriatul să fie mai atrăgător ca niciodată. În acest caz, ce putem face cu angajații noștri este să le oferim șansa de a avea proiecte individuale în cadrul companiei sau adiacente acesteia, pentru a le satisface această nevoie într-un scenariu de câștig pentru ambele părți (angajator-angajat).
  2. În plus, față de colegii lor milenari care se regăsesc mai mult în munca de echipă, incluziune și simțul de comunitate, cei din generația Z își doresc targeturi individuale și evaluări/recompense bazate strict pe performanța lor, nu a echipei. Se declară dispuși să muncească din greu, să învețe pentru locul de muncă și desigur, să culeagă cât se poate de rapid roadele acestei investiții ( De exemplu: promovare rapidă, un parcurs al carierei clar, beneficii pentru munca lor).
  3. În ce privește beneficiile, aici ne așteaptă o surpriză greu de clasat. Angajații din generația Z nu sunt atât de mult atrași de beneficiile simpatice cu care ne mulțumim noi, milenarii, la locul de muncă ( masă de ping-pong, gaming room, cheese cake și masaj la birou). Această generație este mai înclinată să prefere beneficii cu bătaie pe termen lung care să le asigure siguranță în afara locului de muncă ( asigurări de sănătate, viață, pensii private, cursuri ș.a.m.d.).
  4. Ce îi motivează pe noii noștri colegi? Siguranța și stabilitatea. Fiind copii între anii 2007-2009, acești tineri au fost martorii unei crize financiare ce le-au afectat puternic părinții și familiile. Banii și siguranța jobului se prevăd a fi motivatorii de top ai noii generații care se anunță a fi mult mai pragmatici și mai puțin idealiști decât milenarii. Desigur, și aceștia doresc să simtă că aduc plus valoare și că își urmează cariera de vis, dar mai înainte de toate, vor să supraviețuiască și să prospere.

Timpul și studiile de piață rămân să ne spună rețeta perfectă pentru a ne trata noii angajați, dar e bine să ne pregătim din timp și să fim agili în felul în care ne adaptăm generațiilor. Dacă mi se permite un sfat simplu și salvator de bani și nervi: generația X,Y,Z, baby boomers...cu toții sunt oameni și apreciază o comunicare onestă și deschisă despre cum își închipuie viitorul lor în firma angajatoare. Instrumentele de diagnoză - chestionare, interviuri face-to-face, instrumente de real-time feedback, one-on-one cu superiorul direct, toate aceste lucruri adaptate pentru fiecare echipă ne salvează indubitabil timpul și investițiile, spre satisfacția angajaților.

Așadar, cu mințile deschise și curiozitate vă propun să ne întâmpinăm noii colegi.

Va fi bine!

Surse folosite: