TSM - Mintea fondatorilor și bias-urile ei

Mihai Varga - Design Lead @ Interface-design.co.uk

Aventura de a crea un produs digital este o experiență ce dezvoltă fondatorii atât ca indivizi cât și ca profesioniști. Există diferențe majore între fondatorii experimentați și cei care sunt la primul startup tech. Din experiența de a colabora pe foarte multe astfel de proiecte ca designer, împărtășesc unele observații ce vor ajuta fondatorii novici să își depășească limitele.

Ca psiholog, voi prezenta aceste observații din perspectiva biasurilor cognitive. Acestea sunt deviații sistematice de la gândirea rațională, ce se întâmplă fără să ne dăm seama. Toți oamenii suferă de astfel de biasuri. Cele de mai jos sunt cele mai frecvente și neproductive biasuri care îi afectează pe fondatorii novici. Ne concentrăm pe sfera dezvoltării de produs care, chiar dacă este doar o dimensiune a antreprenoriatului, este cea în care am cea mai multă experiență.

Anchoring

Apare în situațiile de luare de decizie și se referă la înclinația de a ne baza pe primele informații pe care le întâlnim. Cel mai bun exemplu din lumea startupurilor este fixarea pe ideile despre produs ce apar inițial în procesul de ideație antreprenorială.

Fondatorii cu experiență reușesc mai ușor să restructureze viziunea despre produs pe măsură ce se gândesc la ea. În schimb, fondatorii novici tind să se focalizeze pe primele viziuni pe care le au despre produs.

Cum se poate depăși:

Un mod evident de a trece peste acest bias este forțarea pentru a veni cu o soluție mai bună decât prima. O metodă bună pentru a veni cu idei mai bune, este implicarea echipei tehnice în conceperea soluției de produs încă de la început. Echipa tehnică poate oferi plus valoare mult mai mare decât pura implementare. Fondatorii experimentați înțeleg acest lucru mai bine.

Self-serving bias

În acest caz, gândirea și percepția fondatorilor sunt distorsionate de nevoia de a păstra o bună imagine despre sine. Faptul de a începe un proiect startup în tech vine cu o componentă de identitate puternică, iar cei fără experiență vor fi afectați într-un mod mai profund.

De obicei, fondatorii novici vor tinde să se comporte într-un fel care să le întărească o imagine de sine ce este conformă cu propria idee despre succes. Un exemplu din experiența personală este un fondator care trata membrii din echipă cu superioritate, dar am întâlnit și situații în care echipa era menajată chiar și când nu era cazul, pentru a hrăni imaginea de lider binevoitor. Un alt exemplu este ignorarea informațiilor care pun sub semnul întrebării întregul concept al produsului.

Cum se poate depăși:

Acest efect se poate reduce prin autoexaminare frecventă și profundă. Fiind o perioadă de schimbare personală dar și o perioadă cu multe provocări, auto reflecția va fi benefică, iar dacă este făcută în mod sincer va ajuta la reducerea acestui bias. Cu cât demersul este mai autocritic, cu atât mai bine.

Confirmation bias

Acesta este unul dintre cele mai puternice biasuri ale fondatorilor. Se referă la tendința de a căuta informațiile care confirmă credințele proprii, plus interpretarea informațiilor în așa fel încât să întărească propriile puncte de vedere. De multe ori se combină cu back fire effect: informațiile care contrazic propriul punct de vedere, îl întăresc și persoana devine mai fixată pe propria poziție, deși procesul este absurd.

Spre exemplu, am avut un caz în care clientul își dorea ca un feature să funcționeze într-un anumit fel, care era nepotrivit pentru useri dar și dificil de implementat. Pe măsură ce echipa tehnică aducea argumente împotriva acestei idei sau chiar și alternative, clientul devenea tot mai rigid, ignorând informații sau reinterpretându-le pentru a obține o confirmare a propriei idei. Abia după șase luni, după ce utilizatorii au spus că feature-ul este anapoda, a regretat decizia de a investi 10.000 Euro în plus.

Cum se poate depăși:

Confirmation bias se poate reduce promovând în cadrul echipei o cultură în care rebelii sunt apreciați și în care câștigă argumentele. Important este ca propria preferință să nu fie tratată ca un argument, ci ca o opinie la fel de nevaloroasă ca aceea a oricărei alte persoane fără argumente. Dacă în această cultură, fondatorul are frecvent dreptate și argumente mai bune decât ceilalți, ar trebui să își pună întrebări: ori suferă de confirmation bias acut ori și-a ales o echipă mai slabă decât el. Niciunul dintre aceste lucruri nu este un predictor pentru succes.

Congruence bias și observer-expectancy effect

Cele două biasuri se referă la moduri în care oamenii de știință sau alții care vor să testeze validitatea unor afirmații compromit colectarea de date sau interpretează datele în mod distorsionat.

Mulți fondatori își testează ideile vorbind cu prieteni și cunoștințe. Novicii de multe ori se sperie când propunem și metode mai relevante de a testa idei. Se observă o nesiguranță majoră în acel moment.

Testarea empirică este un proces în care intuiția nu este utilă; ea distorsionează metodele de colectare de date și folosește euristici care au drept rezultat concluzii greșite.

Cum se poate depăși:

Pentru a trece peste aceste biasuri, fondatorul trebuie să recunoască că nu este capabil să obțină singur informații care să ajute la evaluarea empirică a unor idei. Va avea nevoie de cineva care știe să colecteze date și să le analizeze într-un mod corect.

Efectul Dunning-Kruger

Acesta este biasul tipic novicilor în general. Ei au tendința să supraevalueze ceea ce știu. Cu alte cuvinte, ei cred că sunt bine informați chiar și când nu sunt. Acest bias face parte din viața oricărui antreprenor, pentru că realitatea este că ei se confruntă cu situații atât de noi sau atât de complexe, încât în general ar fi dificil să fie bine informați sau să aibă multe cunoștințe relevante.

Totuși, cei experimentați vor fi mai grijulii pentru că au învățat ce se întâmplă când își supraevaluează cunoștințele.

Acest lucru se observă când fondatorii trec de la un subiect la altul și vorbesc despre opinii ca și cum ar fi certitudini sau când tratează subiecte complexe ca și cum ar fi simple.

Cum se poate depăși:

În primul rând, fondatorul trebuie să recunoască într-un act de modestie față de sine, că nu știe lucruri decât în aria lui de expertiză restrânsă, iar apoi să se înconjoare de experți. Trebuie să exerseze să pună întrebări și să asculte răspunsurile.

Zero risk bias

Oamenii în general au tendința să prefere să investească efort pentru a elimina un risc mic, în loc să investească același efort pentru a reduce semnificativ un risc mare. În lumea antreprenoriatului unde riscurile sunt abundente, se poate observa des acest comportament.

Spre exemplu, fondatorii novici se axează pe riscurile mici pentru a obține certitudini false legate de probleme nesemnificative, dar ignoră subiectele mari care vin cu riscuri importante ce nu se pot elimina complet. Fondatorii experimentați au abilități mai bune de a-și direcționa atenția acolo unde efortul face diferența; chiar și în detrimentul confortului propriu.

Cum se poate depăși:

A fi conștient de acest bias ajută mult, dar dincolo de aceasta, structurarea evaluării riscurilor prin folosirea de termeni comparativi ameliorează acest bias.

Echipa ca suport pentru fondatori

Biasurile fac parte din viață, iar cele tipice pentru fondatori fac parte din viața de antreprenoriat. Cei cu experiență își pot stăpâni mai îndemânatic propriile tendințe. Cu cât un fondator este mai iscusit în a implica echipa tehnică în elaborarea de decizii și cu cât este mai receptiv la argumentele ce i se prezintă, ascultându-le, înțelegându-le și digerându-le în mod rațional, cu atât deciziile luate vor fi mai bune, iar produsul va fi mai de succes.