Odată cu dezvoltarea companiilor, atât numeric dar și în termeni de calitate și complexitate a produselor și serviciilor oferite, factorul uman a devenit prim avantaj competitiv pe piață. Așadar, multe companii sunt puse în fața unei competiții acerbe pe talent, pe oameni educați în domeniu, creativi și dedicați firmei ce i-a angajat. Iată deci cum devine prioritar în business să ne gândim la bunăstarea acestor colegi la locul de muncă, să ne gândim cum putem să îi păstrăm mulțumiți și productivi cât mai mult timp... și nu doar HR-ul este responsabil acum de asta!
Să ne gândim că un adult activ își petrece aproximativ un sfert, dacă nu chiar o treime din timpul său muncind (exlcuzând orele de somn). Astfel, o parte importantă din mulțumirea unei vieți de adult este dictată de condițiile și specificul locului de muncă. Desigur, aceeași ecuație se aplică și în mod invers: cu cât sunt mai nemulțumit și frustrat la locul de muncă, cu atât calitatea vieții mele de adult scade considerabil.
Un studiu Gallup efectuat pe 5 000 de angajați demonstrează că bunăstarea individuală la birou are efecte pe termen lung ( un an sau chiar doi în viitor, pentru o investiție făcută acum) pentru angajamentul crescut la locul de muncă. Acești oameni tind să își vadă locul de muncă ca fiind pozitiv, un loc al productivității și al implicării. În plus, pentru investiția făcută acum în măsuri pentru angajați, managerii vor culege roadele sub forma unei culturi organizaționale deschise, care provoacă și implică angajații și care cu siguranță îi va menține loiali organizației.
Tot Gallup, după interpretarea unei cantități enorme de date, ne aduce cinci elemente universale esențiale bunăstării unui om, cu mențiunea că această selecție s-a făcut pentru a fi aplicabilă între culturi și națiuni diferite. Fiecărei dintre aceste categorii i-am atașat o recomandare sau două pentru a putea fi aplicate în companii:
A. Bunăstarea în carieră ( career wellbeing) - cum îți ocupi timpul sau cât de mult îți place jobul tău
Pentru a ne asigura că cei mai mulți dintre colegii noștri își îndrăgesc jobul, este important ca aceștia să știe mereu ce impact a avut munca lor asupra întregului mecanism, cum au impactat compania/clientul/restul echipei prin acțiunile lor.
B. Bunăstare socială ( Social wellbeing) - relații puternice și sentimente pozitive față de cei din jur.
Deși pare că acest capitol ține exclusiv de viața personală a fiecăruia, o mare parte a satisfacției la locul de muncă precum și a productivității are strânsă legătură cu colegii de serviciu.
Orice interacțiune pozitivă cu colegii este benefică pentru calitatea locului de muncă. Aici opțiunile sunt bine cunoscute: ieșiri informale, seri tematice la birou, programe facilitate de team-building, luarea prânzului împreună etc. .
C. Bunăstare financiară ( Financial wellbeing) - felul în care fiecare își gestionează resursele economice.
La baza acestei mulțumiri stă cu siguranță un salariu pe care angajatul îl percepe ca fiind corect pentru munca depusă. Dar există anumite cazuri în care nu toată lumea e ancorată în realitatea economică a firmei sau a valorii muncii lor. E important să fim deschiși și transparenți în acest sens pentru a evita frustrări inutile. Oricum, deși este tabu, toată lumea știe cât câștigă toată lumea. Deci să nu ascundem nici criteriile din spatele acestor cifre.
Multe companii încep să ofere și alte tipuri de beneficii din sfera economică care au ca rol să creeze plase de siguranță în plus pentru angajat, precum asigurări medicale, de viață, pensii private etc. .
D. Bunăstare fizică ( Physical wellbeing) - ține de sănătatea și enegia necesară pentru a ne îndeplini sarcinile zilnice.
După cum spuneam la punctul anterior, multe companii încep să se îngrijească de aceste aspecte oferind asigurări de sănătate și medicale angajaților.
E Bunăstare în comunitate (Community wellbeing) - cât de conectați și implicați suntem în comunitatea în care trăim.
Marea majoritate a studiilor ne conduc fără echivoc către ideea că un loc de muncă unde se pune accentul pe bunăstare este benefic atât pentru management ( profit, productivitate, retenție crescute) precum și pentru angajat ( mulțumire, loialitate, satisfacție la nivel personal). În concluzie și pe scurt, wellbeingul e bun pentru toată lumea. Altă întrebare?
În acest sens, Azimut Happy Employees organizează un eveniment ieșit din sfera clasicelor conferințe - Zoom In! Vă așteptăm pe 27 Aprilie la clădirea The Office pentru a discuta exact despre bunăstarea la locul de muncă.
Pregătiți-vă poveștile de la firmă și întrebările pentru că speakerii noștri vă așteaptă!