TSM - Lansarea unui site web - paşii de bază

Attila-Mihaly Balazs - Software Panther @ Synapp.io


Teoretic lansarea unui site web nu poate fi mai simplă: scrii zece linii de HTML , îl salvezi într-un fişier denumit index.html şi gata, ai un sit web. Practic, ca site-ul să poate îndeplini scopul pentru care a fost conceput, el trebuie să aibă două calităţi:

Articolul acesta va prezenta paşii de bază necesari pentru atingerea acestor scopuri. Inspiraţia pentru acest articol a venit în timpul lansării site-ului it-events.ro, un calendar central pentru toate evenimentele din domeniul IT de pe teritoriul României. Site-ul este de folos atât pentru cei care vor să participe la evenimente (pentru că pot să fie notificaţi despre toate evenimentele noi în modul preferat - email, RSS, Facebook, Twitter, Google+) cât şi pentru organizatori care pot să se asigure că evenimentul lor nu se suprapune cu alte evenimente similare şi au acces la un grup de oameni interesaţi. Acestea fiind zise, prezenăm ceea ce este necesar unui site web pentru a avea șanse de succes.

Găzduire

Prima întrebare înaintea lansării unui site web este de obicei "unde să-l găzduiesc?". Există o multitudine de opţiuni în funcţie de tehnologia folosită şi bugetul disponibil. Recomandările mele personale sunt:

/robots.txt

Este un fişier text care precizează roboţilor de căutare (search engine crawlers) ceare părţi ale site-ului să le parcurgă şi pe care nu. E important de ştiut că respectarea regulilor din acest fişier este pur voluntară, deci să nu vă bazaţi pe el ca şi pe o măsură de securitate. Un robots.txt simplu arată în următorul fel:

User-agent: * Allow: /

robots.txt se mai foloseşte şi pentru specificarea sitemap-ului şi vitezei de parcurgerevitezei de parcurgere a sitului de către roboţii de căutare. Similar standardului robots.txt există şi mişcarea de humans.txt , dar acesta nu este folosit pe scară largă.

Monitorizare

Există două feluri de monitorizare:

Sitemaps

Este un fişier care conţine lista tuturor paginilor de pe site. E util în cazul în care robotul de căutare are dificultăţi în găsirea tuturor paginilor de pe site sau conţinutul site-ului se schimbă frecvent. Majoritatea platformelor oferă funcţionalităţi pentru generarea automată a sitemap-urilor, de exemplu pe IT-Events.RO folosesc BWP XML Sitemaps .

Nu există o denumire standard pentru sitemap-uri, roboţii de căutare îl descoperă prin robots.txt sau prin înştiinţare directă ("ping"). De exemplu robotul de căutare de la Google poate fi notificat despre existenţa unui sitemap folosind Google Webmaster Tools amintit la punctul anterior.

Favicon

Favicon este o prescurtare de la "Favorite Icon" şi reprezintă iconiţa care apare lângă titlul site-ului, în lista siturilor favorite şi aşa mai departe. Ajută la crearea identităţii vizuale a site-ului (subconştientul utilizatorilor învaţă să recunoască site-ul pe baza lui). Un alt avantaj este eliminarea erorilor de 404 ("not found") din jurnalul (log) server-ului web. Acestea apar pentru că navigatoarele cer această resursă în mod automat la vizitarea unui sit, chiar dacă nu există legătură către el în pagină.

Alte fişiere care sunt descărcate în mod automat (şi pot să rezulte în erori de 404 dacă nu există) sunt:

Trimiterea email-urilor

Trimiterea email-urilor a devenit din ce în ce mai complicată în zilele de azi din cauza email-urilor nesolicitate (spam). Furnizorii de servicii de email au răspuns prin introducerea unor filtre stricte pentru a elimina aceste tipuri de email-uri. Astfel a devenit dificil crearea email-urilor care să nu fie eliminate de aceste reguli.

Pentru simplitate se pot folosi servicii precum MailChimp. Dacă vrei să trimiţi email-uri de pe instanţe Amazon EC2, trebuie setate Reverse DNS-ul (RDNS) şi SPF . Ca alternativă Amazon oferă SNS (Simple Notification Services), dar acesta este restricţionat la 1000 de mesaje / lună în varianta gratuită.

Verificarea compatibilităţii site-ului cu diferite programe de navigare

În funcţie de tipul site-ului, utilizatorii vor folosi diferite programe de navigare (browsers). Este important să verificați că site-ul este afişat la fel şi e funcţional folosind toate variantele pe care vrem să le suportăm. O metodă mai uşoară decât instalarea tuturor programelor este folosirea serviciilor de genul BrowserStack sau BrowserLab . Un alt lucru important este verificarea codului HTML, dacă el respectă standardele W3C folosind unelte cum ar fi validator.w3.org. Acest lucru este important pentru că tratarea codului non-standard variază de la navigator la navigator şi folosind cod standard reducem probabilitatea ca site-ul să fie afişat în mod diferit de navigatoare diferite.

Îmbunătăţirea vitezei de încărcare

Viteza de încărcare este importantă pentru utilizatori dar şi pentru Google care ia în considerare un site rapid "mai bun" decât un site lent. Există o multitudine de unelte care pot fi folosite pentru măsurarea vitezei dintre care voi menţiona doar patru:

Concluzii

Crearea unui site este foarte uşoară. Crearea unui site care să fie uşor de folosit de utilizatori şi de sisteme automate este un proces continuu. O listă mai completă de paşi pentru maximizarea impactului site-ului poate fi găsită la webdevchecklist.com. Merită citită şi discuţia asociată de pe HackerNews .