TSM - Managementul echipei

Andreea Pârvu - People Operations Business Partner @ Endava


Workshop-ul cu tema Leadership si Management organizat ediția trecută a Today Software Magazine, m-a determinat să abordez încă un subiect legat de echipă, leadership și management, datorită interesului manifestat pentru această temă. S-au adresat câteva întrebări legate de ce înseamnă să fii lider, dincolo de teoria leadership-ului situațional, care sunt limitele coordonării unei echipe sau s-a insistat asupra diferențelor între lider și manager.

Din acest motiv acest articol va debuta cu o scurtă prezentare a rolurilor și responsabilităților unui lider sau ale unui manager. Cum subliniam și în numărul anterior, liderul este cel care crează o viziune și are acei adepti pentru implementarea ei, iar managerul este persoana orientată mai mult pe partea strategică. Aș vrea să se înțeleagă ideea și să se rămână cu ideea: că o persoană poate fi și lider și manager, iar cu cât diferența este mai mică cu atât impactul asupra echipei este mai mare.

Un lider

Un manager:

Pentru o înțelegere cât mai bună a rolurilor de lider și manager vedeți exemplificarea grafică.

Partea a doua a articolului este orientată spre oferirea unei definiții a etapelor formării echipelor și rolul liderului în fiecare etapă. Este mai mult o prezentare teoretică care definește cele 5 etape ale formării echipei. Fiecare etapă are specificul ei din perspectiva sentimentelor dezvoltate de echipă, înțelegerea regulilor, sarcinilor și a obiectivelor.

Etapele formării echipei (Tuckman, 1965)

I. Formarea (Forming)

Caracteristici etapă:

Rolul liderului

II. Furtuna (Stroming)

Caracteristici etapă:

Rolul liderului:

III. Normarea (Norming)

Caracteristici etapă:

Rolul liderului:

IV. Performarea (Performing)

Caracteristici etapă:

Rolul liderului:

V. Finalizarea (Finalizing)

Este ultima etapă, când echipa se destramă, datorită finalizării unui proiect. Iar ciclul se reia odată cu implicare în alte proiecte.

Atât în teorie cât și în practică nu există o delimitare în timp a acestor etape, deoarece au fost numeroase situații în care etapele au fost "arse" mai repede. Rolul liderului este unul critic în implementarea procesului de integrare în echipă și de înțelegere a sarcinilor de lucru print-un ghidaj corespunzător oferit de către acesta. De ținut minte este că cea mai mare provocare este etapa "furtună" pentru că sunt oamenii au personalităţi foarte diferite, iar conflictul va fi inevitabil, din punctul de vedere al împărţiri puterii şi al autorităţii în echipă. Cred că este etapa în care liderul trebuie să le reamintească constant rolul lor şi că fiecare are roluri diferite în echipă. Este cel care trebuie să îi îndrume şi să le schimbe mentalitatea de conflict în mentalitatea de rezolvare a problemelor. Normarea şi performarea vor veni de la sine. Fiecare îşi cunoaşte responsabilităţile, există coeziune şi unitate, iar rezultatele vor veni implicit. Rolul liderului va fi unul de monitorizare şi de coordonare a sarcinilor printr-o continuă motivare a membrilor din echipă. Recomandabil este ca liderul să își asume rolul de coordonator și dezvoltator al echipei pentru obținerea rezultatelor dorite.

Succes cu managementul echipelor pe care le coordonati!