E adevărat că, în anumite cazuri, dezvoltarea unei aplicații mobile poate duce la creșterea venitului sau la îmbunătățirea comunicării cu clienți și între aceștia, sporind astfel vizibilitatea brandului. Însă nu este întotdeauna cazul. Mai jos, am menționat câteva teme de gândire care merită luate în considerare înainte de a ne îmbarca în această călătorie.
Una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă persoanele și companiile care vor să dezvolte o aplicație mobilă este că nu știu cui se adresează aceasta. De obicei, mulți dintre cei care dețin pagini web consideră suficient faptul că au vizitatori pentru a dezvolta o aplicație mobilă cu conținut similar.
Vrem să avem prezență pe mobile!
Oare aceasta-i rezolvarea?
De vreme ce conținutul paginii este deja accesibil online, iar aplicația ajunge să fie un alt mod de a accesa aceeași informație, de ce ar alege un client varianta mai dificilă de accesat care, probabil, este mult mai intruzivă. Adevărul este că în majoritatea cazurilor, nu va lua această decizie.
Un exemplu foarte bun este popularul serviciu Instagram. Persoanele care navighează pe paginile web ale acestuia au un motiv pentru care o fac, foarte diferit de cei care folosesc aplicația mobilă. Unii vor să VADĂ ce fac prietenii lor, pe când ceilalți vor să ARATE ce fac ei. Site-ul web și aplicația au funcționalități complementare, nu se copiază unul pe celălalt.
Dacă într-adevăr vrei ca utilizatorii tăi să aibă acces pe smartphone și tabletă, poate un website care se adaptează în funcție de dimensiunea dispozitivului care-l accesează (responsive website) ar fi suficient. O altă opțiune este apelarea la un serviciu de agregare, cum este Flipboard (un agregator de știri), dacă aflăm că mulți dintre clienți deja au aplicația instalată. E foarte probabil ca, pentru început, să-ți aducă mai multă tracțiune decât o aplicație separată.
Revenind la Instagram, o parte esențială a experienței se bazează pe folosirea camerei foto integrată… iar aceasta ne aduce la următorul punct:
Un aspect de luat în considerare când vine vorba de aplicații mobile este că accesul la funcționalitățile smartphone-ului. Dacă aplicația ta nu are nevoie de cameră foto, de serviciile de localizare, de notificări (push notifications), de datele de fitness, de giroscop sau de orice altă funcționalitate specifică smartphone-ului, probabil nu ai nevoie de ea.
Acum câțiva ani, am creat o aplicație care oferea utilizatorilor posibilitatea de a scana coduri QR pentru a adăuga diverse produse direct în coșul de cumpărături când plecau de la serviciu. Când ajungeau acasă, cumpărăturile erau deja livrate.
Nimeni nu-și dorește încă o aplicație nefolositoare pe mobil. Este esențial să creezi ceva special pentru clienții tăi, ca să-i determini s-o instaleze, aceasta pentru că va ocupa un spațiu limitat și select, pe un dispozitiv foarte personal.
Vrei să creezi o experiență personală pentru utilizatori, să-i convingi că-i aplicația lor, nu doar o altă aplicație pierdută pe AppStore sau Google Play. Prezintă-le de la început conținutul de care au nevoie, dezvoltă experiența în așa fel încât deciziile lor să conteze.
Pe parcursul ultimilor ani, am dezvoltat și am actualizat o aplicație mobilă pentru una dintre cele mai mari conferințe IT din Europa Centrală și de Est - How to Web. Experiența se axa pe crearea unor situații personalizate de socializare, într-un context foarte specific: conferința. Fiecare utilizator își putea crea profilul luând in considerare persoanele cu care și-ar dori să se cunoască, în funcție de domeniile în care lucrează aceștia. Drept urmare, algoritmul aplicației oferea sugestii de persoane relevante, în funcție de preferințele utilizatorului, și le facilita legătura.
Se întâmplă foarte des ca o aplicație să fie instalată de mii de oameni, pe care o folosesc o singură dată, după care uită de existența ei. Pentru a avea succes, o aplicație trebuie să rezolve o problemă recurentă. Trebuie să devină o parte din viața utilizatorului. Poate o folosește în fiecare zi, sau doar o data pe saptămână, dar știe că îi rezolvă acea problemă.
Cât de des ne verificăm email-ul pe telefon? Dar Messenger-ul? Facebook? Aplicația de muzică? Dar aplicația aceea de e-commerce?
Aplicațiile mobile care se bucură de cel mai mare succes sunt cele care oferă utilizatorilor motive pentru a le folosi în mod repetat.
Iar când lumea uită de ele, există notificări. Ai primit un mesaj de la cineva? Aplicația îți amintește! Ai primit o ofertă specială? Aplicația îți spune! Se apropie data scadentă pentru o factură? Primești o notificare! S-a terminat un upload sau un download? Ai fost înștiințat!
Una dintre cele mai pronunțate probleme pentru aplicații era dificultatea de a distribui conținut interesant către alte persoane. Această problemă nu mai există în ziua de azi, drept urmare e simplu să profiți de aceasta pentru a atrage noi utilizatori și pentru a promova aplicația în sine.
Se poate merge și mai departe utilizând conceptul de deep link. De fiecare dată când un utilizator distribuie o informație pe o rețea de socializare, link-ul folosit mai poate conține date în plus, care vor trimite persoanele ce-l folosesc direct la pagina menționată, direct din aplicație.
Am folosit acest proces pentru aplicația X Factor Romania din 2015 pentru a determina mai mulți oameni să voteze. După ce un utilizator vota, putea distribui alegerea făcută pe Facebook. Atunci când cineva accesa linkul, era trimis către pagina specifică a concurentului din aplicație. Mai mult chiar, le era amintit faptul că prietenul lor a votat pentru această persoană (și poate vor și ei să facă asta?)
La fel ca și alte produse sau servicii, o aplicație ar putea beneficia enorm daca ar porni ca și un Produs Minim Viabil (MVP). După lansare și după ce oamenii s-au obișnuit să o folosească și-ți oferă feedback, aceasta poate fi actualizată, în funcție de perspectiva oferită de utilizatori.
Cei care cred că doar pentru că au creat o aplicație oamenii vor fi încântați s-o folosească, vor fi profund dezamăgiți.
O posibilă soluție ar fi focalizarea pe problemele potențialilor utilizatori și rezolvarea acestora prin intermediul aplicației. Este important să întrebăm și să ascultăm ce au de zis oamenii, ca să putem găsi o soluție viabilă.
Este un proces iterativ: construiește, cere feedback, actualizează.
Succesul unei aplicații depinde în mare măsură de informațiile pe care le primești de la utilizatori, deci este important să existe cineva care să știe ce spun și ce-și doresc aceștia în mod constant. Aceasta este persoana care are acces la dorințele și nevoile clientului, pe care le adună pentru a duce aplicația din stadiul de idee la un companion util, folosit zilnic de către clienți.
În fiecare an sunt lansate noi dispozitive, iar actualizările de sistem sunt făcute chiar mai des. Drept urmare, dacă îți dorești o aplicație care să funcționeze cum ai intenționat pentru majoritatea utilizatorilor, aceasta va trebui actualizată și întreținută în mod constant. Am folosit cuvântul "majoritatea" în mod special, pentru că este aproape imposibil ca o aplicație să funcționeze corespunzător pentru toată lumea.
Am întâlnit în trecut această problemă, iar acum suntem pregătiți să-i facem față. Se întâmplă totuși ca uneori un sistem de operare să fie actualizat, utilizatorul să accepte actualizarea, iar aplicația să nu mai funcționeze cum trebuie din cauza unor modificări tehnice.
Luând în considerare utilitatea lor, aplicațiile mobile sunt foarte costisitoare. Dezvoltarea unei aplicații tinde să coste de 1,5 ori mai mult decât construirea unui website echivalent, și aici vorbim doar despre o platformă. Dacă îți dorești ca aplicația să poată funcționa pe 2 sisteme de operare: iOS și Android, atunci costurile vor fi de 3 ori mai mari. Dacă vrei să fie dezvoltată și pentru tablete, costurile vor fi de 5-6 ori mai mari decât pentru un website.
Dacă se știe cu siguranță că clienții (și prin urmare compania) au de câștigat de pe urma unei aplicații mobile, aș recomanda abordarea pas cu pas. Se poate începe prin crearea unui MVP pentru o singură platformă, care va fi testat, și dacă se bucură de atenția utilizatorilor, atunci se poate trece la celelalte platforme.
Doar pentru că o aplicație mobilă există, nu înseamnă că oamenii o vor și folosi, sau că vor afla de ea. Este important să fim pregătiți și să avem resursele necesare promovării către comunitate, prin celelalte canale de comunicare. Oamenii ar trebui să afle de ce ar fi în interesul lor să descarce și să folosească aplicația, și experiența de care vor avea parte dacă fac aceasta.
O campanie de marketing se poate face în diverse feluri, începând cu mențiuni pe site-uri, Facebook, reclame TV, și până la petreceri tematice organizate cu ocazia lansării. Este important totuși ca atât compania, cât și comunitatea, să fie pregătită să îmbrățișeze noul mediu de interacțiune.
Ai parcurs toată lista și în continuare crezi că ai nevoie de o aplicație mobilă? În cazul acesta mult succes! Nu este un proces ușor, însă cred cu adevărat că dacă ai găsit soluția potrivită pentru problema corectă, aplicația mobilă îți va oferi avantajul de care ai nevoie.