După hackathon am avut o conversație cu un amic programator, care a zguduit profund temelia relației noastre fondată, de altfel, pe o bază solidă de interese comune (adică schimbul zilnic de link-uri de pe 9gag și Imgur).
[25-Apr-16 2:13:32 PM] Innocent Bystander1: Mary, cum fu?
[25-Apr-16 2:13:57 PM] Maria Revnic: O fost fain.2
[25-Apr-16 2:14:07 PM] Maria Revnic: Overall, bucket list experience.
[25-Apr-16 2:14:16 PM] Le Dev : o-oo...
[25-Apr-16 2:14:34 PM] Le Dev: Sper că nu e vorba de NASA Space Apps Challenge...
[25-Apr-16 2:15:13 PM] Le Dev: 'Cause I will be entitled to laugh.
[25-Apr-16 2:15:18 PM] Maria Revnic: De ce?
[25-Apr-16 2:15:32 PM] Le Dev: Pentru că ai zis că e bucket list material.
[25-Apr-16 2:15:38 PM] Maria Revnic: Ce te face pe tine să râzi de ce consider eu a fi o experiență pozitivă și valoroasă pentru mine?
[25-Apr-16 2:15:47 PM] Le Dev: Am zis că nu e?
[25-Apr-16 2:15:56 PM] Le Dev: Am zis doar că e amuzant să zici "bucket list".
[25-Apr-16 2:16:18 PM] Le Dev: It's like me saying I fixed a very tough bug in my code.
[25-Apr-16 2:16:23 PM] Le Dev: Something off my bucket list.
[25-Apr-16 2:17:04 PM] Le Dev: Bucket list stuff are the things that you manage to achieve very hard.
[25-Apr-16 2:17:14 PM] Le Dev: Și sunt foarte greu de repetat
[25-Apr-16 2:17:20 PM] Le Dev: gen "once in a lifetime things":
[25-Apr-16 2:17:23 PM] Le Dev: skydiving
[25-Apr-16 2:17:27 PM] Le Dev: or something...
Am proprietatea termenilor și, după ce mi-am argumentat furios și pasional poziția, m-am retras câteva zile în silenzio stampa (adică nu am mai participat activ în schimbul de link-uri și i-am refuzat cu stoicism orice "lol"). În tot acest timp am analizat indignată vorbele lui și pe nimeni nu a surprins mai mult decât pe mine concluzia la care am ajuns: Le Dev are dreptate, exact așa trebuie să fie o experiență demnă de "bucket list": unică, deosebită și greu de atins. Și exact așa a fost NASA Space Apps Challenge pentru mine.
Totul a început cu organizarea. Mica noastră echipă (5 organizatori și 10 voluntari prezenți în cele două zile de concurs) a investit sute de ore în pregătirea hackathon-ului. Sarcina nu a fost deloc ușoară; pe lângă standardele înalte ale unui concurs de asemenea calibru, ediția de anul acesta s-a dorit a fi cea mai mare de până acum, obiectiv atins cu succes: 15.310 de participanți înregistrați din 161 de orașe și 61 de țări au creat 1.287 de proiecte.
Formatul deschis a permis participanților cu cele mai diverse aptitudini să contribuie la rezolvarea creativă a problemelor. La Cluj s-au înscris, pe lângă programatori, oameni de marketing, astronomi amatori, studenți, designeri, specialiști în biologie moleculară și antreprenori. Pentru unii dintre ei acesta a fost primul hackathon.
În viața de zi cu zi FlyBoys pilotează drone și avioane Airbus sau Boeing, compun muzică și scriu cod. Soluția lor, Flight Delay, notifică utilizatorii despre posibilitatea ca zborurile să fie amânate din cauza condițiilor meteo sau a congestionării aeroporturilor.
Echipa Torrenis, formată din elevi de liceu, ne-a amintit că este mai bine să ne pregătim pentru aventură decât să trăim într-o fantezie. Îndemnul lor este să [ne] urmăm curiozitatea3 și să colonizăm, chiar și în joacă, planeta Marte.
Iar dacă vrem să fim "air aware", informați despre calitatea aerului pe care îl respirăm sau despre riscul izbucnirii unor epidemii în zonele în care ne plănuim vacanța, aplicația există și poate fi descărcată deja de pe Google Play. Airfighters din Cluj, Pitești și București și-au unit forțele pentru a rezolva acest challenge.
Pe lângă aceste trei proiecte nominalizate pentru jurizarea globală, au mai existat încă șapte echipe finaliste care au creat aplicații ce fac diferența dintre nori și dârele de condens, au programat drone să zboare evitând zonele restricționate, au propus soluții pentru telescoape robotizate care scanează cerurile în căutarea meteoriților ce ar putea amenința integritatea planetei, au creat dispozitive care ușurează munca agricultorilor controlând condițiile în care cresc plantele sau au inovat modul în care exersează cosmonauții în microgravitație.
La nivel global, cea mai populară categorie de provocări a fost Planeta Pământ (281 de proiecte) și cele mai populare provocări au fost Book It to the Moon (92 de proiecte), Aircheck (90 de proiecte) și Earth Live (78 de proiecte).
Mă consider deosebit de norocoasă să fi întâlnit atâția oameni speciali: participanți, mentori (care și-au pus la dispoziția concurenților cu generozitate timpul liber și cunoștințele din domeniile lor de competență), membri ai juriului (oameni interesanți și pasionați de tehnologie, cu hobby-uri neobișnuite precum colecționarea meteoriților, astrofizicieni, editori ai unor cunoscute reviste de specialitate, cercetători și profesioniști în domeniul IT-ului). Din acest punct de vedere NASA Space Apps Challenge și-a îndeplinit cu succes misiunea de a-i mobiliza pe problem solver-ii din domenii diverse să regândească și să recombine informația pentru a crea un context propice introducerii și implementării ideilor inovatoare.
M-am gândit mult cu ocazia asta la Pale Blue Dot și la cuvintele lui Carl Sagan: "Trăim pe un fir de praf suspendat într-o rază de soare. [...] În obscuritate noastră, în toată această imensitate, nu există niciun indiciu că ajutorul va veni din altă parte pentru a ne salva de noi înșine." Însă în aceste câteva zile am simțit că fac parte (atât cât modesta mea contribuție mi-a permis), din ceva mai mare decât realitatea mundană a existenței zilnice, ceva aflat în prim-planul tehnologiei, ceva care a unit minți creative și curioase peste tot pe acest "punct albastru, difuz", ceva extraordinar și inefabil. Zic că nu-i puțin lucru să ai asta pe "bucket list".
Acest eveniment nu ar fi fost posibil fără implicarea sponsorilor BRD Group Societé Generale și Evozon, cărora le suntem recunoscători.
Le mulțumim, pe această cale, și partenerilor: IBM (care, la nivel global, a oferit acces la platforma Bluemix), RoboFun (a pus la dispoziția concurenților kit-uri Arduino și a oferit fiecăruia dintre participanți cartea 10 (zece) proiecte cu Arduino), Agenția Spațială Română (ROSA), revista Știință și Tehnică, Facultatea de Automatică și Calculatoare (care, pe lângă sponsorul principal BRD, au avut câte un membru în juriu).
Mulțumirile noastre se îndreaptă și către ceilalți parteneri: Aqua Carpatica, ARIES, Centrul Cultural German, Cluj IT, Heineken, Pizza Pratta, The Office, Today Software Magazine, Science HUB, UPC.
Alături ne-au stat și comunitățile tehnice locale precum Big Data / Data Science Cluj-Napoca, Cluj-Napoca Data Science Community, Cluj Java Scripters, PHP Cluj și RoPython Cluj.
Interesul și implicarea activă a tuturor partenerilor noștri ne-au confirmat faptul că împreună putem realiza următoarea ediție a NASA Space Apps Challenge la nivel național.