În ultimii ani a crescut exponențial numărul firmelor din România care au în organigrama lor funcția de ANALIST IT. Care este explicația? Pe de o parte, piața românească de IT a început să ofere servicii și soluții cu valoare adăugată, trecând de vremea outsourcing - ului în care doar clientul făcea analiza și venea cu toate cerințele. Pe de altă parte, din ce în ce mai multe companii înțeleg că managerul de proiect, arhitectul sau programatorii cu experiență nu au timp și nici capacitate să ofere partea de analiză detaliată pentru un proiect. Mai ales pentru unul de dimensiuni medii sau mari.
O altă cauză o reprezintă avântul metodologiei SCRUM/ Agile, unde este nevoie de un Product Owner. De cele mai multe ori, un Product Owner este, de fapt, un analist IT.
Așadar, realitatea pieței este că avem nevoie de analiști IT. Problema spinoasă însă, este de unde îi găsim? De cele mai multe ori, firmele aleg să își formeze analiștii de business din proprii oameni proveniți din domenii conexe de activitate. Soluția funcționează cu succes, dar sunt și suficiente neajunsuri rezultate din lipsa de experiență a noilor oameni aflați în acest rol.
În plus, de multe ori rezultatul este că fiecare firmă definește noțiunea de analist IT în funcție de nevoile proprii și nu există o aliniere cu standardele din domeniul analizei. Un alt dezavantaj poate fi un dezechilibru între cunoștințele tehnice și non-tehnice ale acestuia.
Un alt aspect al pieței actuale din România este că, la nivelul învățământului universitar, partea de analiză este prea puțin acoperită de programă. Astfel, facultățile cu profil IT oferă suport în dezvoltarea programatorilor, al managerilor de proiecte, dar prea puțin în zona de analiză.
De altfel, majoritatea celor care lucrează acum ca analiști IT în România, au ajuns să practice meseria cumva din întâmplare, că li s-a oferit ocazia la un moment dat, dar nu pentru că au urmat cursuri specializate. Oferta actuală de cursuri de pe piață, de altfel, se adresează celor care deja au câțiva ani de experiență.
Deci, nimic pentru începători sau pentru cei care și-ar dori să înceapă să facă așa ceva.
Și atunci, ce facem? Răspunsul e simplu: luăm oameni cu experiență în domeniul analizei de business, ne suflecăm mânecile, ne punem mințile la contribuție și facem un curs pentru începători care să explice, oricui vrea să se orienteze în această direcție, ce presupune profesia de analist, cu ce unelte lucrăm, ce metodologii aplicăm, care sunt provocările și cum se desfășoară o zi din viața acestuia. Toate acestea într-un curs de câteva luni al cărui obiectiv este să îi ajute pe cei interesați să învețe practic și interactiv.
Andreea și Monica au o lungă experiență în domeniul analizei. Amândouă sunt analiști certificați (CBAP și alte certificari specifice domeniului) și au convingerea că profesia pe care o practică se poate îmbunătăți, iar rolul analiștilor cu experiență este să ofere suport, astfel încât să se formeze cât mai mulți profesioniști în domeniu.
Andreea Văculișteanu este absolventă a Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor din Iași, secția Informatică Economică. Lucrează în domeniul consultanței și analizei IT de peste zece ani. De-a lungul timpului a lucrat în mai multe companii multinaționale din București și Cluj, fiind implicată în proiecte în țară și străinătate, în diverse domenii de activitate. De peste patru ani lucrează ca eCommerce Product Owner la Betfair și colaborează cu diverse start-up-uri, oferind consultanță ca analist IT.
Cu o experiență de peste șapte ani în domeniul analizei de business, Monica Cătană - Petraru este pasionată de abordarea diferitelor practici și competențe ce conduc la transformarea analistului IT într-un lider al schimbării organizaționale. Fiind implicată într-o multitudine de proiecte internaționale din domenii precum cel financiar, medical, industrial, în prezent, Monica se concentrează pe următoarele activități:
Dezvoltarea și implementarea de la zero a comunităților și planurilor de acțiune.
Planuri de mentorat și consultanță pentru cei care au ales acest traiect profesional.
Întocmirea și implementarea modelelor de competență profesionale.
Dezvoltarea de programe de învățare și formare.
Activități de consultanță în vederea:
înțelegerii problemelor curente ale clienților și a rațiunii pentru care e nevoie să investească într-un produs software;
asigurării unei viziuni comune asupra nevoilor identificate și a viitoarei soluții pentru toate grupurile de interese implicate;
culegerii și actualizării specificațiilor pentru viitorul produs software; traducerea cerințelor clientului în specificații funcționale destinate echipei de implementare a produsului software;
Cursul se va ține în Cluj, în cadrul Școlii Informale de IT. Școala Informală de IT este o organizație ce își propune să ofere soluții viabile unor probleme stringente, extrem de vizibile cu care se confruntă la ora actuală piața forței de muncă din România. Acestea sunt cauzate de faptul că piața locală a locurilor de muncă a ajuns la un dezechilibru semnificativ, cauzat de contrastul dintre nevoia de specialiști IT și numărul limitat de resurse umane existente.
În acest context, Monica și Andreea, împreună cu Școala Informală de IT aduc în prim-plan acest curs de formare profesională, având următoarele obiective:
A oferi publicului larg perspectiva unei cariere profesionale ca analist IT într-o industrie aflată pe un trend ascendent;
Șanse mari de angajare și suportul necesar pentru tranziția către un rol interesant în cadrul unei companii IT;
Înțelegerea rolurilor - cheie ale unui analist IT pe parcursul unui proiect și înțelegerea alinierii specificațiilor la obiectivele acestuia;
Posibilitatea de a învăța abilitățile practice necesare pentru a lucra eficient în mediile Agile sau Waterfall;
Extragerea, documentarea și gestionarea cerințelor fără prea multe formalități, indiferent de ciclul de viață utilizat;
Abilitatea de a acționa ca persoană-cheie pentru a analiza și a recomanda soluții care aduc beneficii și valoare organizației;
Posibilitatea de îmbunătățire a competențelor interpersonale (comunicare, creativitate, gândire analitică);
Capacitatea de a înțelege gestionarea relației cu părțile interesate sau cum adaptezi comunicarea pe baza temperamentelor partenerilor de afaceri;
Cunoștințe despre arhitectura de soluții, implementarea modificărilor, planificare și management;
Când începe cursul?
Cursul va începe în luna aprilie, având o durată de 20 săptămâni.
Mai multe detalii și noutăți legate de noul curs de Analiză de Business găsiți aici.