Graniţa între virtual şi realitate se risipă rapid. Cel puţin aşa ne fac să credem investiţiile masive în VR/AR ( peste $3.5 miliarde venture capital investit în ultimii doi ani ), explozia de dispozitive ( Oculus Rift, MS Hololens, HTC Vive, Meta 2... şi altele care se anunţă de la o zi la alta ) şi rapoartele ( Goldman Sachs, ș.a. ) care prevăd o explozie a aplicaţiilor şi a veniturilor generate din acestea în următorii ani. Holodeck-ul din Star Trek e tot mai aproape de a deveni o obişnuinţă a vieţii noastre.
O tehnologie de success sau un produs de succes, răspunde unei nevoi sau creează una? Foarte des am auzit această afirmație în ultimii ani, de când discutăm tot mai des despre afaceri bazate pe produse. Dincolo de fascinaţie, de plăcerea de a construi noi lumi sau de a ne juca în ele şi cu ele, sustenanţa va fi dată de modul în care noile tehnologii pot sprijini procese cu valoare adăugată, pot creşte eficienţa, pot creşte vânzările pe segmentele unde creatorii de soluţii vor avea ideea să le aplice. Tehnologiile pentru realitate virtuală există de demult şi sunt accesibile. Întotdeauna ai avut din ce alege, inclusiv soluţii free, open source şi bazate pe standarde deschise.
Pe web, avem realitate virtuală încă din 1994, atunci când aplicaţii bazate pe VRML ( Virtual Reality Modeling Language ) au fost prezentate la prima Conferinţă WWW. Prin 2003, când am implementat un mecanism de generare dinamică a spaţiilor de interior mobilate, în VRML, am fost fascinat. Pe atunci, mulţi spuneau că portalurile web ale viitorului vor fi 3D, că navigarea bidimensională deja e depășită şi explorarea informaţiei în spaţiu va fi adoptată pe scară largă. Muzee virtuale se deschideau pe web, cataloage de produse se prezentau în 3D... Totuşi, nici atunci, nici ulterior, web-ul nu a devenit 3D.
Mai stiţi câte supertehnologii s-au succedat la vremea lor? Aplicaţii 3D în web bazate pe Flash, Shockwave, Silverlight, Java3D, Unity... Încă de la primele versiuni ale PlanningWiz, prin 2007, voiam să avem 3D interactiv aproape mai mult decât primii noştri clienţi. Pe atunci, poate că noi voiam chiar mai mult decât ei. PlanningWiz s-a născut dintr-un experiment şi a evoluat într-o platformă de modelare a spaţiului, un "floor planner" care îţi permite să îţi construiesti rapid şi uşor în browser planul casei şi să îl mobilezi. Tehnologic, Flash era pe atunci platforma cea mai accesibilă pentru aşa ceva. Vânzătorii de mobilă şi dezvoltatori imobiliari din toată lumea ne erau clienţi. Miza era creşterea vânzărilor, generate sau ajutate de mediul online şi scăderea timpului de decizie a potenţialului cumpărător.
Am vândut în toată lumea implementări şi integrări cu diverse site-uri.
În 2007, Audi ne-a contactat să le facem o platformă specializată în modelarea spaţiilor de showroom şi a celor de service. Aveau o grămadă de reguli specifice de plasament a obiectelor şi nu puteau să le verifice automat în aplicaţiile CAD pe care le foloseau. Cu PlanningWiz, colaborau online real time, din diverse colţuri ale lumii şi regulile lor complexe se aplicau automat. Mai mult, le realizam optimizarea comenzilor de materiale generând necesarul optim în funcţie de suprafeţele acoperite. Şi au vrut şi 3D. În sfârşit, cineva ne plătea să generăm un univers interactiv, fly-through şi walk through, în 3D, în browser. Virtual Reality, experienţă de vizualizare şi interacţiune cu showroomurile care urmau să fie construite.
Flash-ul încă nu avea performanţa necesară, aşa că am mers pe Java. În applet. Joc cu transformări de matrici de coordonate tridimensionale. Algoritmi de raytracing. Un vis pentru un inginer software. Greu de găsit acum un asemenea playground, cu atâtea biblioteci care îţi simplifică munca radical. Audi au fost multumiţi de rezultat. Dar ne-am prins repede că de fapt nu folosea nimeni 3D-ul. Utilizatorii erau arhitecţi, ei vizualizau scena în minte mai bine decât o puteam reproduce noi. Ei aveau nevoie de ajutor în aplicarea regulilor, aveau nevoie de calcule de material, nu de vizualizare 3D. Şi când am încercat să vindem altora aceeaşi soluţie 3D, am suferit o mare dezămagire: "nu ne prindem cum merge şi ce trebuie să facem". Pentru noi era atat de simplu şi nu întelegeam care e problema lor. Le-am făcut butoane de navigare, pentru că nu se prindeau că trebuie să folosească săgeţile tastaturii. "Şi trebuie să descarc şi să instalez ceva aplicaţie ? Pe computerul meu ? No way !" Mda, JRE-ul.
Cu mai mulţi ani în urmă, cei de la Unity scriau pe blogul lor, într-un moment de sinceritate, că rata de drop out a utilizatorilor aflaţi în faţa opţiunii de a descărca un plugin "exotic" este de peste 40%. Pentru noi, pătura subţire din populaţia globală care nu doar că am crescut cu internetul, dar şi înțelegem tehnologia, e greu de crezut acest procent, dar asta a facut ca an după an tehnologii bune să moară. Ne mai aducem aminte de plugin-uri Java3D, Silverlight, Shockwave... all gone.
N-am vândut atunci 3D-ul pentru că era perceput ca greu de folosit, nu pentru că nu era dorit. Dimpotrivă. Arhitecții sau inginerii constructori sunt specii rare, care percep mental cum va arăta spaţiul. Pentru noi toţi ceilalti, muritorii de rând, percepţia spaţiului este radical redusă atunci când vedem doar un plan 2D. Dar e suficientă o dorinţă şi percepţia unei nevoi pentru a investi în 3D ? Cum ne-am scoate banii ? Ce profit putem să generăm din asta ?
Din cei 300.000 de utilizatori înregistraţi pe ediţia community a PlanningWiz, oamenii ne scriau mereu că vor 3D. Oameni din toate colţurile lumii, care vor să cumpere sau să îşi construiască "the Dream House". Dar trebuie să se asigure mai multe condiții pentru a putea face planner-ul 3D: tehnologia să fie matură şi accesibilă, să fie suportată pe scară largă în browser-e fără să fie nevoie de plugin-uri, şi pe de altă parte să se înțeleagă de ce facem această implementare, care este sensul ei dincolo de faptul că e interesant, ce valoare adăugată le aducem celor care o vor folosi.
Tehnogic, WebGL este acum matur, accesibil şi rezonabil de performant, aşa că a fost alegerea naturală pentru noi. Am aşteptat această maturizare, dar şi maturizarea noastră în privinţa abordării unei strategii de produs. De aceea am pornit refacerea PlanningWiz în 2015, după mai mulţi ani de semihibernare, începută prin 2009 când pieţele de real estate şi retail de mobilă se blocaseră.
Atunci când construim un produs, orice produs, primordial este să ajungem la o întelegere a beneficiului pe care îl aduce rezultatul implementării. Tehnologia este mai puţin relevantă. Ea doar serveşte scopului şi trebuie să o alegem optim, prevăzând evoluţia pe termen lung a ceea ce urmează să construim. Pentru orice echipă care porneşte la drum pentru realizarea unui produs, o provocare majoră este însăşi definirea produsului - CE facem ? CE vom vinde de fapt?
Cu PlanningWiz am avut norocul de a experimenta, a discuta cu piaţa, cu clienţi existenţi sau potenţiali, cu utilizatori, pentru a evolua pas cu pas în înțelegerea sau măcar întrevederea a ceea ce este produsul. Cel mai mult ne place când arătând platforma, aplicaţia planner 2D şi 3D, oamenii realizează fără explicaţiile noastre la ce o pot folosi - "pot să vad cum va arăta casa în care mă voi muta", "mă ajută să îmi reorganizez biroul", "pot să văd diverse amenajări ale grădinii mele", "pot să aranjez optim echipamentele în sala mea de fitness"...
Aşa cum industria software este un suport pentru alte industrii, PlanningWiz este o platformă suport pentru fluxuri funcţionale sau de business în diverse domenii. "Produsul" însă nu e platformă, ci mixajul între suportul tehnologic şi scenariul de integrare în activităţile celui care o foloseşte.
Poţi uşor să încerci să vinzi produsul incorect, deşi cel corect e mereu sub nasul tău, doar că nu ţi-ai dat seama. Şi nu e nevoie să fie o diferenţă tehnologică între ele, ci doar una de percepţie.
Poate că şi cel "incorect" îţi va aduce bani, dar când valoarea adaugată pe care o aduci este mică, beneficiul tău în raport cu efortul depus va fi mic.
În timp, orice produs suferă o transformare a modelului comercial. Esenţial este să îl analizăm permanent şi să ne reorientăm spre ce putem servi cu beneficii maxime, în arii în care putem crea disrupţie. Am învățat multe în parcursul PlanningWiz. Acum, suntem pregătiţi. Urmează să probăm.
Eşti pe punctul de a cumpăra o proprietate ? Sau de a o construi ? Te muţi ? Îţi reorganizezi apartamentul ? Biroul ? Sala de fitness ? Fiecare dintre noi trece prin câteva asemenea momente în viaţă şi atunci avem nevoie de ajutor. Ne place să "ne jucăm", să experimentăm, să vizualizam ce ne-a ieşit. Să ne plimbăm prin lumea virtuală pe care am construit-o, o lume care va deveni realitate pentru noi în curând, mai ales dacă putem să şi cumpărăm uşor mobila pe care ne-am ales-o cu atâta grijă. Mulţi dintre noi am aprecia ca un designer interior să ne ajute, să ne prezinte variantele viitorului nostru cămin şi să fie alaturi de noi real time modificând rapid pe baza feedbackului nostru. Ne orientăm spre a construi un spaţiu comunitar, o piaţă dinamică în care oamenii care au visul noii lor case se întâlnesc natural, uşor, cu cei care îi pot ajuta, designeri de interior, arhitecţi, vânzători de mobilă şi poate şi alţii. Un spaţiu comunitar global, dar care conţine şi ofertă localizată, pentru că John din Chicago nu va cumpăra mobilă din Rusia, dar ar plăti un designer din România, care amenajează spaţiul virtual cu mobilă accesibilă lui John.
Ținând cont întotdeauna de beneficiul utilizatorului final, modelele B2B facilitate de PlanningWiz, atât acelea pe care le putem integra în marketplace cât și cele destinate unui client, vor rămâne la fel de importante pentru noi. Domeniul Real Estate este un target evident. Soluţiile VR şi într-un viitor apropiat și acelea AR vor aduce un plus semnificativ în scurtarea deciziei de cumpărare şi chiar disponibilitatea de a plăti un preţ mai mare. Rămâne de văzut dacă impactul va fi atât de dramatic precum speculează mulţi acum, pentru că atunci când cumperi o casă ai nevoie de mult mai mult decât tehnologie - emoţia, senzaţia, capacitatea de a traduce în mintea noastră "virtualul" în "real", contactul personal cu vânzătorul sau agentul, toate au un aport major în decizie.
Domeniul retail e o altă ţintă naturală: mobilier, decoraţiuni, dar şi echipamente de diverse tipuri - gym, medical şi altele. Vânzarea de mobilier online creşte în procente semnificative ( 13% pe an în US ), dar soluţiile bazate pe planner interactiv pot fi folosite şi în showroom, ca asistenţă în procesul de vânzare directă.
Vă invitam să vă "jucaţi" cu PlanningWiz, pe http://community.planningwiz.com, şi să ne transmiteţi feedbackul vostru prin formularul de feedback sau să îmi scrieţi direct pe mail. Am încredere că atunci când vă veţi cumpăra casa voastră de vis, veţi găsi un ajutor în PlanningWiz.