TSM - Harta testării

Claudiu Draghia - Quality Manager @Capgemini

Mi-am petrecut ultimii zece ani din viață în industria IT. Am început ca tester și chiar dacă mi-am petrecut ultimii câțiva ani drept Manager de Calitate, mă consider însă un tester. În experiența mea de tester am remarcat o anumită percepție asupra condiției testerului, care tinde să-i minimalizeze rolul acestuia.

Acest mod de a-l percepe pe tester aparține de obicei acelor manageri care cred adesea că oricine poate testa aplicații, cauzând abordări superficiale în ceea ce privește asigurarea calității. Dincolo de faptul că a nu recunoaște că profesia de tester este una solicitantă și meritorie îi face pe testeri să se simtă neapreciați, în ciuda muncii lor grele, această atitudine se răsfrânge în mod negativ asupra nivelului calității în industria IT.

” Care mai e rostul testării dacă tot sfârșim prin a avea bug-uri în producție?”

Simțeam nevoia să fac ceva în legătură cu asta, așa că am început să desenez. Trebuia să îmi pun pe hârtie gândurile, experiențele, cunoștințele mele de testare software, deoarece doream ca ceilalți oameni să vadă ceea ce văd eu. Am muncit oricând am avut puțin timp liber și, după câteva luni, am reușit să pun ceva laolaltă. Prima încercare a fost stângace și, ca să mă exprim frumos, urâtă ca naiba, să spun adevărul. Imediat ce prima schiță a fost gata, am început să mă uit la desenul meu ca la o hartă. O hartă care dezvăluia semnificații, o hartă care conecta puncte ce reprezintă zonele principale ale testării software. A fost nevoie de puțină ajustare și șlefuire dar, după alte câteva săptămâni, aveam în sfârșit ceva de arătat lumii. Am cumpărat un domeniu și am încărcat harta în format digital. O puteți vedea la http://thetestingmap.org/.

”Harta crescuse atât de mult în aria de acoperire și conținut, dar încă era o picătură de apă într-un ocean. Drept urmare, a crescut și ambiția mea.”

Am început să caut mai multe informații pe web. Pe cât de dificil ar putea suna asta (și a fost), am reușit să găsesc numeroase articole relevante dedesubtul grămezii mari de spam și reclame. Mi-am făcut propriul meu motor de căutare Google, care efectua căutări numai în website-urile de testare software. Pe măsură ce harta continua să crească în dimensiune, am descoperit o comunitate surprinzătoare de testeri care îmi împărtășeau entuziasmul și pasiunea pentru această meserie. Am găsit multe website-uri și bloguri scrise de către testeri care erau dispuși să împărtășească cunoașterea lor în mod gratuit.

Existau atât de multe informații utile încât am început să le leg prin link de zone ale hărții. Citeam cu frenezie, aproximativ 50 de articole pe săptămână, timp de mai multe luni, doar ca să văd dacă subiectul postării de pe blog putea fi inclus pe hartă.

În cele din urmă, am fost obligat să construiesc o nouă pagină web unde puteam citi articolele și apoi să le includ în Harta testării. Puteți găsi pagina la http://softwaretestingblogs.thetestingmap.org/.

Acum să parcurgem împreună principalele zone ale hărții.

Procese și activități. Avem nevoie de reguli și regulamente, dar, pe de altă parte, după cum spune Barry Schwartz: regulile nu vor putea să ghideze oamenii prin situații complexe sau neclare. Problemele din lumea reală sunt adesea ambigue sau prost definite, iar contextul se schimbă mereu. Găsirea unei balanțe este cheia pentru a avea un proces bun.

Metodologie. Testerii ar trebui să știe ce teste să ruleze și tehnicile pe care le au la dispoziție, și când să le adapteze.

Utilizarea metodologiei. Uneori metodologia nu le acoperă pe toate. Ar putea să existe cazuri particulare și, în această situație, zona aceasta este încă în construcție. Dar am început să creez câteva exerciții de testare care, cred eu, îi vor ajuta mult pe testeri.

Principiile testării. Fără principii, nu am avea ghidare. Adevărul este că nimeni nu este de acord cu privire la principiile care au prioritate. Este o discuție deschisă, așa că vă puteți alege favoritul.

Activități de sprijin. Testarea este o parte vie și care evoluează a ciclului de viață al dezvoltării. Nu este sarea pe care o împrăștii peste omleta ta după ce ai scos-o din tigaie, ci mai degrabă amestecarea și atenția continuă pe care i-o acorzi pe durata întregului proces de gătire.

Instrumente. Efortul și câștigul fiecărei meserii. Un pictor bun este unul care știe cum să își adapteze pensulele la dispoziția sa și la cerințele picturii.

Tehnologia. Considerăm că este necesară o fundație de aptitudini tehnice. Cei mai buni șoferi sunt adesea și buni mecanici, deoarece ei înțeleg cum funcționează o mașină și de ce este nevoie pentru ca o mașină să aibă performanțe.

Aptitudini soft. Testarea are loc adesea într-un context care implică oameni. Astfel, testerii trebuie să știe cum să lucreze cu oamenii.

Resurse de învățare. Nu există o biblie a testării sau vreun manual sau colegiu unde să înveți testarea. Resursele sunt încă dispersate și, drept urmare, testerii trebuie să fie mereu atenți la apariția noilor informații.

Social. Testarea este un nou meșteșug. Multe cunoștințe sunt împărtășite prin evenimente sociale (precum întâlnirile). Cea mai cunoscută întâlnire locală este Tabăra de Testare.

Istorie. Joris Meerts și contribuțiile suplimentare ale lui Dorothy Graham, au reușit să redacteze o minunată istorie a testării.

Deci, la ce folosește harta? În primul rând, ar putea fi utilizată drept un ghid în demersul tău de a deveni un tester mai bun. Sau ai putea avea o discuție rapidă în care participanții aleg un subiect și vorbesc despre el timp de cinci minute. În ultimul rând, ai putea încerca să o arăți oamenilor care consideră că testarea software poate fi făcută de către oricine și să vezi ce opinie au.

Așadar, tu cum ai utiliza-o?