TSM - Auditul de User Experience

Mircea Gui - UI/UX Designer @ Yardi Romania

O dovadă a maturității domeniului IT din Cluj-Napoca o reprezintă nevoia acută din ultimii ani de designeri UI/UX și implicit conștientizarea că eficiența unui designer se reflectă nu doar în procesele de creație, ci și în analiza și sintetizarea datelor despre produs. Acest articol își propune să vină atât în ajutorul companiilor și produselor care au nevoie de designeri UX, cât și al acestora din urmă prin expunerea aspectelor esențiale care caracterizează etapa premergătoare proiectelor IT, cea de analiză și cercetare, adică auditul de User Experience. Această etapă are scopul foarte clar de a identifica dacă și în ce măsură un produs are nevoie de îmbunătățiri în ceea ce privește relația directă cu utilizatorul/clientul.

Produsele software trebuie să trăiască și să crească împreună cu businessul și cu clienții acestuia. Cum știm ce componente trebuie revigorate, refăcute sau regândite? 

Totul debutează cu un audit de User Experience. Acesta nu este un aspect inedit al procesului de creare de software, ci mai degrabă o componentă de bază a designului industrial încă din stadiile timpurii ale acestuia. Scopul este crearea unei analize detaliate ce conturează un cadru de intersecție al cerințelor de business cu cele ale clientului precum și modalitatea de a obține obiective concrete referitoare la utilizatori. Acesta poate fi un proces istovitor, dar el poate identifica acțiuni clare de urmat, precum și un plan de a îmbunătăți produsul. Aspectele vizate de o astfel de analiză cuprind: reguli corecte de design, conformitate funcțională, arhitectura informației și tipare de utilizare.

Întrebările la care trebuie să răspundă auditul de UX sunt:

Auditul începe cu partea de cercetare și documentare. Acest proces va genera informații utile pentru realizarea unor modele de cercetare ale utilizatorului, cum ar fi user persona (profilul utilizatorului) sau realizarea de sondaje. Majoritatea companiilor dispun de metode de analiză a datelor de marketing, trafic și utilizarea produsului. De obicei acest tip de date nu este analizat dintr-o perspectivă centrată pe utilizator care să ia în considerare mentalitatea utilizatorului în procesul de interacțiune cu produsul.

În continuare vom parcurge o listă de metode și surse de colectat informații și date relevante.

După finalizarea documentării, o regulă de bază pentru realizarea auditului constă în parcurgerea conștientă a produsului prin asumarea rolului utilizatorului și prin încercarea de a îndeplini acțiunile pentru care a fost proiectat acest produs. Se abordează funcționalitățile de bază, pe rând, folosind parcursuri realiste ale utilizatorului. 

Trebuie să fim atenți la deciziile și reacțiile pe care le avem și să luăm notițe. Ce obstacole întâlnim? Ce interacțiuni ne creează frustrare? Dacă este posibil, se repetă acest proces cu persoane care nu sunt familiare cu produsul. Pe durata acestor interacțiuni cu produsul vom ține cont de următoarele aspecte:

Text expresiv și digerabil - nu prea scurt, nu prea lung, minimul necesar pentru o bună înțelegere a informației. Trebuie să ne punem întrebarea: Îl ajută acest text pe utilizator să înțeleagă contextul (ex: titlul paginii) în care se află sau acțiunea pe care trebuie să o întreprindă?

Indiferent dacă decideți să creați o listă detaliată cu elementele înșirate mai sus sau doar să faceți o trecere în revistă succintă a acestora, un audit de UX este primul pas în a înțelege procesul de design al unui produs cu conținut complex. Deși acest proces pare dificil și laborios, finalizarea lui va oferi percepția corectă și contextul potrivit pentru a lua decizii de design în cunoştinţă de cauză. 

Parcurgerea acestui proces de analiză nu necesită ani de experiență însă va trebui să dați dovadă de răbdare, stăruință, curiozitate și atenție la detalii, calităţi necesare unui designer de UX.