TSM - Securitatea Datelor în era Cloud Computing

Angela Lepădatu - Marketing Professional @ Buy & Help


Când vine vorba de securitatea datelor personale sau ale companiei, ne gândim de obicei la folosirea unui antivirus și la evitarea navigării pe site-uri susceptibile de viruși. Nu este greșit să facem acest lucru, dar contextul în care folosim datele și evoluția tehnologiei au determinat apariția unor noi amenințări. 

Dacă în trecut cea mai frecventă cauză pentru o breșă de date era un atac din exterior, astăzi cea mai slabă verigă o reprezintă chiar membrii organizațiilor și proprietarii informațiilor prin erorile accidentale și de puține ori intenționate. Consecințele pot fi dezastruoase: de la pierderea încrederii clienților, prejudicii de imagine, până la costuri de remediere a breșei de securitate, perioadă de inactivitate și altele. 

Cloud computing a avut cel mai mare impact în dezvoltarea soluțiilor de securitate a datelor. În ultimii ani, numărul utilizatorilor de aplicații cloud și al dezvoltatorilor acestora a crescut considerabil. Conform Wall-Street.ro, piața de servicii de tip cloud computing din România va crește cu 20% în 2015, atât pentru utilizatori individuali cât și pentru companii. Aplicațiile precum Google Drive, Dropbox, OneDrive, iCloud, Box, etc., sunt cele mai populare în rândul utilizatorilor datorită ușurinței folosirii și spațiului mare de stocare. Desigur, cântărește mult și faptul că aceste aplicații se pot folosi indiferent de sistemul de operare sau de broswer, de pe orice calculator sau dispozitiv mobil cu conexiune la Internet.

Dar care sunt amenințările pentru securitatea datelor în acest caz? O cercetare realizată de CoSoSys asupra clienților noștri a dezvăluit că 7 din 10 angajați au acces la documente confidențiale pentru companie și le folosesc în sarcinile lor zilnice. Un exemplu simplu este încărcarea documentelor precum liste cu clienți pe Google Drive, un mediu asupra căruia compania nu are control. Așa cum s-a întâmplat în 2012 cu Dropbox, datele stocate sunt expuse riscului de a fi furate. Specialiștii în securitate consideră aplicațiile de stocare de date în cloud container-e publice și recomandă utilizatorilor și companiilor să nu salveze sau să transfere prin intermediul acestora informații precum date financiare, datele clienților, planuri de marketing și alte date confidențiale dacă vor să aibă control total asupra ce se întâmplă cu acestea. Aceeași recomandare o fac pentru datele personale. Să ne amintim de breșa de iCloud din 2014 în urma căreia poze nud ale vedetelor de la Hollywood au ajuns publice. 

Ca metode de a preveni pierderea și furtul de date, organizațiile trebuie să se asigure că angajații și colaboratorii au cunoștințele necesare cu privire la bunele practici de securitate a datelor, precum folosirea unor parole sigure și evitarea folosirii aceleiași parole pentru mai multe conturi. De asemenea, persoana responsabilă cu securitatea datelor sau managerul departamentului de IT, trebuie să specifice foarte clar care sunt datele confidențiale și să reglementeze folosirea acestora. De cele mai multe ori angajații semnează un contract de confidențialitate la venirea în companie, dar acestea nu corespund contextului actual și mai mult decât atât, foarte puțini angajați îl citesc. E o formalitate pe care știu că trebuie să o îndeplinească. 

O soluție ce complementează educația angajaților este tehnologia Data Loss Prevention (DLP) sau Prevenirea Pierderilor de Date. Este o tehnologie dezvoltată din 2007-2008 pentru controlul și blocarea dispozitivelor portabile de stocare, precum stick-uri USB în vederea evitării copierii datelor confidențiale. Între timp a evoluat concomitent cu apariția aplicațiilor cloud și a altor aplicații online, precum e-mail, mesagerie instantanee, aplicații pentru partajarea de fișiere.La CoSoSys, companie româno-germană cu sediul la Cluj-Napoca, dezvoltăm soluții pentru securitatea datelor din 2004 și am intrat pe piața de DLP în 2008. Produsul nostru, denumit Endpoint Protector este singurul de acest gen dezvoltat în România. Acesta permite Administratorilor de rețea să controleze printr-o arhitectură server-client ce fișiere se pot transfera atât prin dispozitive portabile de stocare cât și prin diferite aplicații online, printre care și cele menționate anterior. Un exemplu clar ar fi definirea unor politici prin care documentele ce conțin informații confidențiale nu se pot transfera de către persoanele ce nu sunt autorizate. Filtrele se pot defini în funcție de tipul de date confidențiale precum numere de carduri de credit, adrese de e-mail, informații de identificare personală, anumite cuvinte cheie, sau chiar anumite tipuri de fișiere precum MS Office, de programare, grafice și altele. Este o metodă eficientă de a asigura continuitatea afacerii și în același timp că secretele companiei sunt în siguranță. Mai mult decât atât, în cazul unui furt sau pierderi de date, administratorul poate detecta vinovatul consultând rapoartele detaliate ale softului. Poate ști exact cine, ce, de pe ce calculator și când a realizat transferuri neautorizate de date confidențiale. 

Cererea pentru soluțiile de Prevenire a Pierderilor de Date este în continuă creștere datorită amenințărilor actuale și creșterii numărului de breșe cauzate de insider-i. În era cloud computing, organizațiile și persoanele fizice ar trebui să prețuiască mai mult securitatea datelor, ar trebui să fie conștiente de consecințele unei breșe a datelor și ar trebui să pună în aplicare strategii solide de securitate a datelor. Succesul afacerii, siguranța personală și reputația depind acum mai mult ca niciodată de capacitatea de protejare a datelor contra pierderii sau furtului.