Conectarea digitală permanentă prin accesul la e-mailuri, social media, Internet, precum și alți factori perturbatori dintr-un birou - conversațiile colegilor din jur, telefoanele care sună constant sau sunetul traficului - ne fac imposibilă concentrarea pe sarcini.
Profesorul Gloria Mark, de la University of California, cercetează conceptul de "întrerupere". Într-un studiu condus cu angajați din domeniul high-tech, a constatat că oamenii analizați în decurs de trei zile și jumătate treceau în medie de la o sarcină la alta la fiecare trei minute și cinci secunde, jumătate reprezentând auto-întreruperi.
În cadrul studiului a descoperit că întreruperile relevante pot fi benefice cu condiția că acestea să fie scurte și provenite din automatism. Însă, dacă ele necesită o schimbare în funcționarea cognitivă, individului îi este foarte greu să își recâștige concentrarea.
În continuare, Gloria Mark a observat că 82% din munca întreruptă a fost reluată în aceeași zi, dar le-a luat angajaților în medie 23 minute și 15 secunde pentru a reveni la ceea ce făceau. În mod surprinzător, cei care au fost întrerupți au lucrat mai repede, fără nicio diferență semnificativă a numărului de erori în activitate. Totuși, aceste întreruperi au implicații mai grave, deoarece cresc îngrijorător nivelul de stres.
Stresul excesiv sau prelungit poate duce la boli, epuizare fizică și emoțională și depresie. El poate afecta comportamentele și factorii care cresc riscul de boli de inimă. De fapt, Organizația Mondială a Sănătății consideră că bolile de inimă și depresia cauzate de stres vor deveni cauze principale de îmbolnăvire până în 2020.
Ținând cont că 90% din costurile operaționale ale unei afaceri sunt legate de personal, comparat cu 10% pentru spațiul de lucru, este important să ne gândim cum poate fi proiectat un birou de companie pentru a sprijini angajații să se concentreze mai ușor pe sarcinile în desfășurare. În același timp, să reducă riscurile reprezentate de stresul prelungit, cum ar fi sănătatea, puterea lor de muncă și costurile companiei.
Deci, cum putem crea un mediu armonios de lucru, ce ajută angajații să rămână concentrați și atenți? Designul inspirat din natură oferă câteva răspunsuri valoroase, prin apelul la simțurile noastre.
Prin creșterea cantității de lumină naturală și crearea de priveliști naturale, angajații capătă o mai mare conștientizare a momentului prezent, fie că vorbim de un anumit moment din zi sau an. Partițiile sunt foarte utile în birourile de tip open space, nu numai că blochează distragerile vizuale, dar în cazul în care sunt făcute din materiale naturale (de exemplu plăci de lemn), pot bloca sunetele, având efecte pozitive asupra sănătății și confortului.
Plantele pot îmbunătăți calitatea aerului și cresc nivelul de oxigen, iar plantele în ghiveci și pereții vii emană un miros subtil ce sporește confortul olfactiv.
Texturile naturale ale mobilierului de lemn sau gamele de mochetă cu design inspirat din natură, cum sunt Human Nature sau Urban Retreat de la producătorul Interface, creează medii plăcute la atingere, cu impact imediat în starea de bine a angajaților.
Sistemul de mascare a sunetului poate fi introdus atunci când este imposibil să blochezi zgomotul din exterior și funcționează ca o metodă de reducere a stresului. Sunetele naturale înregistrate - de exemplu un râu care curge- pot masca zgomotele perturbatoare, cum ar fi traficul din apropiere sau conversațiile altora. Panourile fonoabsorbante din materiale naturale ca lâna sau pereții vii absorb zgomotul în exces din birouri, servind și ca elemente decorative.
Optimizarea ventilației și a controlului termic permit angajaților să fixeze temperatura și fluxul de aer după nevoile lor. O soluție în acest sens sunt ferestrele ce pot fi deschise și termostatele localizate accesibil.
Din aceasta perspectivă, birourile minimaliste cu suprafețe lucioase și netede, prin care se dorea încurajarea eficienței, se dovedesc de fapt mult mai puțin eficiente.
Aceasta din cauza faptului că stimularea senzorială în spațiul de lucru ne poate face susceptibili la distrageri și întreruperi în fluxul activității.
Tu ai fost întrerupt în timp ce citeai acest articol? Mediul tău de lucru ar putea fi îmbunătățit, pentru a-ți permite să fii mai concentrat și implicat?