TSM - Codul pentru un spațiu plin de entuziasm

Alexandra Banu - Marketing & PR Responsible @ COS

Din primul moment în care a intrat în contact cu un calculator, încă de la treisprezece ani, Richard Sheridan a știut că urmează să își petreacă toată viața făcând programare. Însă experiența lui în industria de software l-a învățat că pentru mulți angajați munca în acest domeniu se traduce în ore nesfârșite și proiecte coordonate greșit, cu rezultate slabe. După aproape treizeci de ani, a decis că e timpul să găsească o cale mai bună.

Astfel, din 2001, a pus bazele Menlo, o companie de design și dezvoltare de software, cu o intenție clară: să creeze o cultură organizațională bazată pe valoarea de afaceri numită "entuziasm". Șase ani mai târziu, Menlo intră în Top 500 al Inc.com, ca una dintre firmele private cu cea mai rapidă creștere din SUA.

În 2013, sediul companiei, aflat într-o fostă parcare din Ann Harbour, Michigan, a fost vizitat de peste două mii de oameni din toată lumea, dornici să descopere mai multe nu despre tehnologia folosită de Menlo, ci despre abordarea culturii organizaționale și a designului unui spațiu de lucru gândit pentru a genera entuziasm și implicare. Au avut atât de multe cereri pentru tururi ghidate, încât CEO-ul a realizat că e timpul să împărtășească povestea lor într-un alt mod. Așa a apărut cartea "Joy, Inc.: How We Built a Workplace People Love", ce captează pe de o parte drumul parcurs de Sheridan în dorința de a schimba o industrie în care nu se mai regăsea și, pe de altă parte, metodele pe care organizațiile de peste tot le pot folosi pentru a-și menține echipele motivate și pasionate de ceea ce fac.

Practicile uzuale din companii spun că, pentru a fi performant și a aduce o contribuție cât mai bună în compania în care lucrează, este nevoie ca fiecare individ să fie separat fizic de colegii lui printr-un spațiu personal bine delimitat. Plimbându-se prin sediul Menlo, unul din lucrurile pe care vizitatorii le observa este tocmai lipsa birourilor închise, a pereților și a cubicle-urilor. Mai mult, majoritatea angajaților nu au propriile lor birouri, scaune sau calculatoare. Vizitatorii sunt deseori surprinși de acest mod neconvențional de amenajare, în care angajații nu au nici măcar un loc în care să-și pună fotografiile cu familia. Ce spune managementul Menlo despre asta?

Daca vor să îi vadă pe cei dragi, angajații sunt liberi să îi aducă la birou. Compania a creat spații speciale de odihnă și îngrijire, iar până acum, au crescut deja cinci copii Menlo. Animalele de companie sunt, de asemenea, binevenite. Menlo folosește aceleași tehnici pe care Edison le-a inventat acum 130 de ani: lucrează colaborativ într-un open space și dezvoltă software iterativ și gradual, urmărind să aibă un produs de mici dimensiuni o dată la zece zile și o lansare semnificativă la 6 luni.

Bineînțeles, că și la Edison, principalul factor motivațional este crearea unor produse utile și vandabile, ce aduc valoare de business reală. Colaborând permanent, într-un spațiu deschis, echipa lucrează mai bine, mai repede și la costuri reduse, totul în spiritul conceptului original al lui Edison - Fabrica de invenții.

De ce recomăndam cartea Joy? Pentru că vorbește despre curajul de a construi și aplică un prototip de spațiu de lucru unic, într-un act asumat de construire a culturii organizaționale, totul în numele entuziasmului de a face lucrurile bine. Citind Joy, vă veți familiariza cu sistemul de valori și credințe al unei companii performante și veți înțelege cum un spațiu de birou ce urmărește să elimine stereotipurile, poate fi o bază puternică pentru un model de afaceri sustenabil.