TSM - Cum "bateți palma" pe un contract

Claudia Jelea - Avocat & Consilier in domeniul marcilor

În domeniul IT – ca, de altfel în orice afacere din orice domeniu – vă veți găsi în situația de a semna contracte cu partenerii dumneavoastră : contracte de dezvoltare website, contracte pentru externalizarea software sau pentru dezvoltarea de aplicații. Dar până să ajungeți la momentul semnării uneori trebuie să negociați cu partenerul anumite aspecte ale contractului, pentru a vă concilia interesele. Așa cum probabil știți deja, negocierea contractuală nu presupune neapărat aplicarea unei metode sau formule clasice. De cele mai multe ori, procesul prin care se ajunge la un punct comun și acceptat de ambele părți diferă de la caz la caz. Acest articol punctează câteva sugestii de natură juridică întâlnite mai des în practică. Nu vizează îmbunătățirea tehnicilor și abilităților dvs. de negociator - lăsăm acest aspect pe seama antreprenorilor de succes, scriitorilor avizați și trainerilor de profil.

Elemente-cheie ale înțelegerii

Primul pas este să discutați cu partenerul dvs. și să stabiliți punctele principale ale înțelegerii pe care o aveți în plan, precum: aspectele comerciale ce țin de preț și de termenele de plată, care sunt milestone-urile, în cât timp trebuie acceptate livrabilele. Celelalte detalii pot fi discutate și pe parcursul sau ulterior redactării contractului. De asemenea, acordați atenție momentului când finalizați negocierile asupra elementelor esențiale și "bateți palma"; atunci, veți avea un contract obligatoriu pentru părți chiar dacă nu aveți încă un document semnat.

Înțelegeți punctele de vedere ale partenerului

Încercați să înțelegeți care este scopul și interesul partenerului dvs. și ce vrea să dobândească în urma negocierilor. Se întâmplă rar să aveți aceleași scopuri și interese; însă, uneori, s-ar putea să aveți surpriza să constatați că interesele voastre nu sunt neapărat divergente.

De exemplu, un dezvoltator software poate accepta să cedeze către clientul său, prin contract, toate drepturile de proprietate intelectuală asupra aplicației create conform instrucțiunilor clientului (și cei mai mulți clienți solicită acest lucru). Pe de altă parte, în practică, există și situații (destul de rare) în care clienții nu își manifestă interesul pentru o cesiune a drepturilor de proprietate intelectuală; acest lucru poate fi în avantajul dezvoltatorului care va prefera să mai poată folosi, modifica sau personaliza codul sursă al respectivei aplicații și pentru alți clienți sau pentru alte scopuri.

Negociați!

Nu acceptați din start explicația clasică

"acesta e standardul nostru de contract pe care îl folosim și nu poate fi modificat"

pentru că de cele mai multe ori această replică s-ar putea să fie ea însăși o strategie de negociere a celeilalte părți. Atât timp cât nu există un acord al părților, contractul nu este încheiat și poate să fie negociat pentru protecția propriilor interese. Desigur, nu trebuie omisă realitatea că uneori există un dezechilibru între cât de mult își doresc sau au nevoie părțile să încheie respectivul contract. Totuși, nu presupuneți lipsa de deschidere a celeilalte părți și măcar încercați să negociați clauzele care vă interesează.

De asemenea, fiți precauți dacă, pe parcursul negocierii, partenerul dvs. este reticent în a vă oferi informații despre activitatea companiei sau despre asociații sau acționarii acesteia - mai ales în cazul în care aceste informații pot influența executarea contractului și obligațiile pe care părțile și le asumă.

Revizuiți contractul și modificările aduse acestuia atât timp cât aveți nevoie

Pentru a nu omite aspecte relevante, nu vă grăbiți când analizați contractul și modificările sau sugestiile făcute de cealaltă parte; luați-vă timpul necesar pentru a înțelege toate aspectele și întrebați avocații acolo unde aveți neclarități. Este posibil ca unele aspecte să nu fie discutate încă de la început. În acest caz, ele vor trebui armonizate prin prevederile contractului – iar fiecare dintre părți va propune modificări contractuale care vor fi negociate până se ajunge la un consens.

La semnare

Dacă este vorba de un contract important, ideal ar fi să lăsați avocații să se ocupe de procesul semnării. Dar dacă este un contract uzual, vă puteți implica dvs. cu mențiunea să nu omiteți detaliile de bază – de exemplu, să semneze persoana care are autoritatea legală de a semna ; nu orice reprezentant al unei societăți poate semna contracte, în lipsa unei împuterniciri specifice ; datarea corectă a contractului (în special dacă semnarea contractului are loc la distanță – de exemplu, pe e-mail), etc.

Apelați la specialiști

Este de preferat să beneficiați de ajutorul specialiștilor încă de la începutul discuțiilor contractuale – avocați specializați dar și contabili, consultanți fiscali. Pentru ca aceștia să vă poată asista cât mai eficient în toate fazele redactării contractului și pe durata negocierilor, trebuie să le oferiți detaliile și instrucțiunile necesare, astfel încât să vă înțeleagă interesul de business și punctele la care nu sunteți dispuși să renunțați. De asemenea, aceștia vă pot semnala eventuale riscuri (de exemplu, când clientul solicită dezvoltatorului crearea unui website sau a unei soluții software ce încalcă anumite legi) sau pot încerca să le minimalizeze prin modul în care redactează contractul introducând secțiuni privind răspunderea sau garanțiile oferite.

Este util să rețineți faptul că dvs. - nu avocații - luați decizia finală privind clauzele ce se vor regăsi în contract. Avocații vor face recomandări și sugestii, dar dvs. știți cel mai bine care sunt riscurile pe care sunteți dispus să vi le asumați.

Iar ca notă de final: ascultați-vă instinctul!