ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 96
Abonament PDF

Loop testing ca metodă de testare automată

Ferenc Bogdanov
Software Test Specialist @ Accenture Industrial Software Solutions



TESTARE

Acest articol are ca subiect de abordare metoda relativ nouă de loop testing pentru sisteme automotive embedded care se aplică direct în vehicol, acesta fiind echipat nu numai cu sistemul de testat dar și cu tehnica complexă de măsurare și simulare virtuală. Metoda devine din ce în ce mai răspândită datorită faptului că reduce din riscuri dar și din timpul de testare.

În lumea automotive, dezvoltarea sistemelor se face bazând-se pe standardul ISO 14504 adică ASPICE.

Acest aspect se reflectă și în validarea și verificarea acestora. Un sistem automotive constă într-un subsistem Hardware, care poate fi compus din cel puțin una sau mai multe unități electronice ECU și dintr-un software de tip embedded cu care se încarcă aceste unități.

Fig. 1. Buclă la nivel de sistem

Aproape în toate cazurile se abordează aceeași metodă de dezvoltare, așa numita Model Based Development, unde totul pornește de la un model virtual la nivel de sistem având caracteristicile unui bloc funcțional definit foarte clar prin niște cerințe (requirements) definite de echipa de Requirement Engineering. Aceste modele abstracte sunt structurate și interconectate într-un environment de simulare de tip Matlab/Simulink, Labview etc.

Model Based Development implică și necesitatea aplicării conceptului de Model Based Testing. Ideea este că, indiferent de stadiul de dezvoltare, se poate simula și testa sistemul complet simulat sau parțial simulat în condiții de Real Time (vezi fig. 2).

Fig. 2. Tipuri de Model Based Testing și aspectul Real Time al acestora

Fiecare tip de Model Based Testing se poziționează clar în standardul ISO 15504 sau ASPICE care este, de fapt, modelul V. (fig 3)

Fig. 3. V Model și diferitele nivele de testare automată după ISO 15504

Într-o primă etapă, prin simularea modelelor abstracte se urmărește, de fapt, validarea cerințelor formulate de requirement engineering. Atunci când un model abstract confirmă funcționalitatea simulată este vorba despre un feedback pozitiv, în sensul că funcționalitatea reală descrisă de requirement engineering este plauzibilă.

Această metodă se cheamă MIL - Model In the LOOP testing și este practicată în cele mai multe cazuri de echipa de System Engineering. Acest proces ajută și în definirea și formularea arhitecturii de sistem.

Fig .4 Exemplu de MIL Testing - simularea și testarea unui sistem Tempomat

Următorul pas este generarea unor blocuri de SW din aceste blocuri virtuale, fiind asistat de environmentul de simulare. La acest nivel componentele SW generate se interconectează între ele tot prin același environment de simulare. Prin urmare, putem vorbi și despre procesul de simulare ca metoda de validare de tip SIL - SW in the LOOP. Obiectul testului este în acest caz una sau mai multe componente SW. Bineînțeles că platforma HW trebuie simulată în această fază, deoarece un prototip HW nu există încă.

HIL - HW In the Loop - când componentele SW ajung la o maturitate anumită și primul prototip HW este accesibil, se poate vorbi deja de un sistem parțial funcțional, unde anumite procese rulând în afara acestui sistem în interiorul vehiculului, trebuie încă simulate prin așa zisa Restbus Simulation. Punerea în funcțiune a sistemului începe în prima fază pe un stand de laborator, unde environmentul de simulare poate fi similar celui de la MIL sau SIL, însă cu anumite extensii mult mai realiste. Practic, aici anumiți senzori și actuatori sunt reali iar restul este simulat. Validarea automată are loc deja la nivel de sistem, unde un System Integration Test, Smoke Test și Regression Test dau deja feedback prețios, înainte ca sistemul să fie integrat și testat în vehicul.

Fig. 5 Structura unui HIL Testbench

Metoda HIL are și o variantă exotică, unde la prima fază în loc de un prototip ECU există numai un prototip de microprocesor (în majoritatea cazurilor de tip FPGA) care este plasată în bucla automată de testare și simulare. Acest tip se numește PIL - Processor In the Loop.

VIL - Vehicle In the Loop - de ce avem nevoie de acest tip de test?

Când sistemul este deja integrat în vehicul, practic se poate testa în condiții reale pe șosea. Totuși, există niște situații în care ar fi mult mai avantajos, dacă vehiculul ar putea fi testat în condiții de laborator sau pe pista izolată de testare. VIL testing este o metodă de testare unde obiectul testului, fiind vehiculul cu sistemul integrat, este situat într-o buclă închisă.

Fig. 6. Conceptul VIL

Mașina este conectată la un simulator care este controlat de un PC de vizualizare și control. Simulatorul VIL conține un bloc care modelează și simulează comportamentul dinamic/cinematic al mașinii, o șosea virtuală și un cluster de senzori virtuali care injectează semnalele în mașină împreună cu șoseaua simulată, care, la rândul lui, prelucrează aceste semnale și reacționează prin sistemul care este integrat. Ca rezultat, acest sistem fiind conectat la magistrala centrală a mașinii comunică cu blocul de dinamică/cinematică simulată. În acest fel se închide bucla.

Autovehiculul poate exista practic în două tipuri de configurații:

  1. Poziția fixată la un dinamometru special conectat cu simulatorul VIL unde șoseaua este simulată cu traficul parțial sau total simulat. În caz de simulare parțială există alte obiecte reale în mișcare în fața mașinii (altă mașină, vehicul robot etc.) care sunt suprapuse în simulator cu obiectele virtuale. Astfel, sistemul din mașina care este pe dinamometru interpretează semnalele parțial simulate, parțial reale ca și cum ar fi într-un environment real. În acest exemplu este prezintată o situație de frânare de tip Automatic Emergency Breaking simulat pe autostradă, testul având loc într-un hangar cu mașina fixată și două vehicule roboți care se deplasează în hangar în fața mașinii.

  2. Poziția mobilă unde simulatorul este montat în mașină care se deplasează pe o pistă de test, cu o parte din trafic simulată, iar cealaltă parte fiind reală. Acesta înseamnă că și aici o parte a semnalelor trimise de clusterul de senzori este simulat iar cealaltă parte este reală. Această configurație este vizualizată prin următorul exemplu unde se execută o manevră de parcare cu ajutorul sistemului de parcare automată. Mașina de test este condusă până la locul de parcare marcat cu niște piloni care este vizualizat și în simulator cu niște autovehicule virtuale. La momentul parcării, șoferul predă comanda mașinii asistentului de parcare care execută parcarea automată.

Domenii de aplicații pentru VIL Testing:

Fig. 7. Domenii de aplicații pentru VIL Testing

VIL - Avantaje și dezavantaje

Ca fiecare sistem, acesta își are avantajele și dezavantajele. În cazul VIL pot fi considerate următoarele avantaje:

Dintre dezavantaje putem enumera următoarele:

În concluzie, se poate afirma că metoda VIL se folosește din ce în ce mai mult în domeniul de automotive development și rolul ei în viitor va crește masiv o dată cu noile sisteme de autonomous driving. Scopul principal este economisirea de materiale, personal și mai ales de timp prețios.

Referințe

  1. Exemplul 1: https://youtu.be/BW3_tsf48WY

  2. Exemplul 2: https://youtu.be/FXt0hDXHyDI

  3. https://pacpus.hds.utc.fr/vehicles/vehicle-in-the-loop-testbed-for/article/vilad-vehicle-in-the-loop-testbed

  4. https://www.researchgate.net/publication/286746363_Vehicle-Hardware-In-The-Loop_system_for_ADAS_prototyping_and_validation

  5. https://www.dspace.com/en/pub/home/medien/videos/customervideos/video_hyundai-vil.cfm#144_48043

LANSAREA NUMĂRULUI 149

Marți, 26 Octombrie, ora 18:00

sediul Cognizant

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects