ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 85
Abonament PDF

Test planning-generalități

Răzvan Nicoară
Test Automation Engineer @ Flow Traders



TESTARE

Fie că am avut oportunitatea să facem sau doar am participat la implementarea unui test plan, cu toții contribuim la execuția acestuia.

Un test plan descrie scopul și împarte în faze efortul care urmează să fie depus în vederea testării unui produs. De asemenea, cuprinde informații legate de mediul de testare, priorități, planificări legate de durată și perioada de testare. Totodată, include strategia de testare, test case-uri dar și posibile riscuri, persoane implicate etc.

Cum construim un test plan?

Înțelegerea

Scrierea unui test plan necesită în primul rând, o înțelegere în detaliu a scopului și a produsului care urmează să fie implementat.

Participarea la ședințe și discuții este esențială încă din fazele incipiente ale produsului, ba chiar din fazele de idee sau concept. Astfel, viitorul produs poate fi analizat și discutat, atât în echipă de dezvoltare cât și în echipa de business.

"There is no such thing as stupid question." Este foarte important să avem în minte momentul în care facem un test plan. Întrebările pot da naștere unor situații și cazuri care până în momentul respectiv nu au fost analizate în detaliu, fie au fost considerate clare sau chiar omise. Totodată clarifică în echipă modul de funcționare al produsului, posibilele sale dependințe și integrări cu alte produse.

De asemenea, este necesar să înțelegem cum va fi folosit noul produs, ce criterii de performanță trebuie să îndeplinească, cine anume îl va folosi și mai ales ce problemă va rezolva.

Fiindcă o bună parte din aplicațiile din domeniul financiar se bazează pe comunicarea cu bursa, trebuie să luăm în considerare și acest aspect. Este prioritar să investigăm și să înțelegem modalitățile de comunicare, implicațiile pe care le au și de asemenea, limitările lor.

De aceea, se impune să studiem documentația oferită de către bursă, pentru a ne face o imagine de ansamblu privind modul de interacționare cu aceasta, însă e important de avut în vedere și posibilitatea de a implica persoane din partea bursei pentru clarificarea diferitelor scenarii.

Odată ce am parcurs toate cele menționate mai sus putem trece la pasul următor.

Planificarea

În faza de planificare se stabilește cine va face partea de testare dar și cine sunt persoanele care vor fi implicate în executarea planului de testare, precum: DevOps, Database Specialists, Server Administrators, Technical Writers, etc.

Vom lua în considerare experiența persoanelor implicate, cunoștințele lor tehnice și generale, privitoare la domeniu.

Trebuie ținut cont și de aspecte precum pregătirea persoanelor implicate, nevoia lor de ramp-up dar și/sau de training.

Deoarece în domeniul financiar performanța și disponibilitatea produsului sunt indispensabile, este obligatorie testarea produsului, pentru a ne asigura că îndeplinește toate criteriile din mediul de producție.

Alegerea toolurilor de testare este de asemenea un aspect important. Totodată trebuie luate în calcul lucruri precum integrarea testelor și planul după care testele vor fi rulate. La aceasta se poate adăuga și atenția acordată unei nevoi speciale pentru un anumit tip de hardware sau configurație.

Tot în această fază se stabilesc responsabilitățile fiecărui membru implicat, ce anume livrează fiecare și când; de asemenea, se fixează estimările legate de efortul întregii echipe.

Pentru a avea o estimare cât mai bună este recomandat ca tot în această fază să se dezvolte test case-urile. Este bine să avem în vedere pregătirea mediului de lucru, posibilele riscuri și modalitatea de implementare a planului; anumite taskuri vor putea fi executate în paralel, iar altele vor avea dependințe.

Un aspect important în ceea ce privește test case-urile, este validarea lor atât în echipa de dezvoltare cât și în echipa de business.

Tot acum este recomandat să stabilim și criteriile după care vom putea considera produsul pregătit de livrare.

Livrarea

În această parte, vom stabili ce anume vom oferi pe parcursul și la finalul procesului de testare, și anume: scenarii de test, teste automate, rezultate pentru testele manuale și automate, raport privind defectele și performanța produsului testat, release notes.

Ar trebui să construim un test plan?

În funcție de produsul pe care urmează să îl testăm, vom avea întrebări precum:

"Este nevoie de un Test plan dacă produsul este:

Avem un test plan

Odată ce avem un test plan creat pentru proiectul care urmează să fie testat, vom observa faptul că foarte multe lucruri din proces se simplifică.

Astfel, când începem proiectul, avem deja formată o imagine de ansamblu asupra sa. Persoanele implicate își cunosc responsabilitățile.

Deoarece procesul de dezvoltare este unul dinamic, în cazul în care nu putem avansa pe o anumită zonă, avem un plan după cere ne ghidăm și cu ușurință, putem găsi o zonă în care putem progresa.

Cunoscând responsabilitățile membrilor vom găsi cu ușurință persoana potrivită cu care să discutăm diferitele probleme apărute.

Unele situații pot deveni mult mai complexe sau mai simple decât au fost prevăzute. În acest fel este foarte ușor să ne pierdem targetul și să deviem de la cursul normal al procesului. Dar având un plan, vom reuși să păstrăm concentrarea asupra scopului stabilit.

Nu avem un test plan

În momentul în care nu avem un plan, concentrarea echipei nu este clară, nu se va ști unde începe și unde se va termina responsabilitatea sa.

Avansarea fără un plan pe un nou proiect este precum avansarea pe un teren minat, niciodată nu vei ști ce poate urma, dacă există un risc sau nu în ceea ce urmează să faci.

Se poate pierde timp valoros prin implicarea neprevăzută a altor membri în echipă.

Concluzii

Un test plan ne va da un extra confort pe tot parcursul dezvoltării produsului, oferindu-ne ghidaj și avertizări în ceea ce facem și urmează să facem indiferent de tipul de proiect sau de complexitatea sa.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects