ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 44
Abonament PDF

Armonie în Cross-Browser Testing

Roxana Soporan
Tester @ISDC



TESTARE


Anul 2016 începe în forţă. Cred că toţi ne gândim la planuri, obiective şi viitor, mai ales lucrând într-un domeniu atât de dinamic. În ceea ce priveşte testarea aplicaţiilor software pe ramura web, se poate observa în mod clar o evoluţie.

Oamenii au început să aibă şi să simtă nevoia de a accesa o aplicaţie web nu numai de pe desktop, ci şi de pe o tabletă, un telefon mobil sau de pe calculatorul mamei de acasă, fără a avea parte de surprize majore în folosirea acesteia. După cum se poate observa, tocmai am menţionat câteva exemple de dispozitive cu diferite sisteme de operare, browsere sau chiar versiuni ale acestora. Aşadar, privind din perspectiva utilizatorului obişnuit sau chiar al clientului pentru care dezvoltăm o aplicaţie web, ca testeri sau programatori trebuie să ne întrebam: ce putem face să ne asigurăm că aplicaţia pe care o testăm nu are defecte, iar utilizatorul să poată naviga fericit?

În cele ce urmează în acest articol am încercat să evidenţiez importanţa calităţii testing-ului pe mai multe platforme, precum şi rapiditatea plus uşurinţa cu care putem realiza acest lucru.

Fig. 1: Browsers

Dacă aţi citit articolul lui Ovidiu Măţan din TSM 43, "Previziuni pentru 2016", ştiţi că Vlad Derdeicea declara faptul că există o evoluţie rapidă a device-urilor mobile şi se aşteaptă ca în anul 2016 traficul mobil să fie egal cu cel de pe desktop. Eu am motive să menţionez că deja l-a şi depăşit, dacă ne uităm la ultimele rezultate. Aceasta înseamnă că vom avea mai multe site-uri responsive, întrucât companiile caută variante responsive şi chiar aplicaţii custom. Putem trage destul de uşor concluzia că interactivitatea multi-dispozitiv (responsive Web design) este în creştere. Inclusiv Google a decis ca site-urile responsive să fie clasate mai sus în căutări, faţă de cele destinate doar pentru desktop.

Azi sunt zeci de modele de smartphones şi tablete, sistemele de operare şi browserele venind cu tot mai multe îmbunătăţiri. S-a produs o creștere a masei de utilizatori, având așteptări tot mai mari din partea software-ului. Mai mult decât atât, nu toată lumea este la ultimul update al sistemului de operare sau al versiunii de browser. Aici intervin dificultăţile. În mod natural, de aici vin şi cererile clienţilor noştri legate de multitudinea de combinaţii de sisteme de operare (Windows, iOS, Android), devices (pentru care nu am suficiente degete la mâini să le enumăr) şi browsere (de la Chrome, şi până la IE8 şi noul Edge). Bineînţeles ţinând cont de faptul că pe majoritatea dintre acestea, aplicaţia trebuie să funcţioneze "aproape perfect".

Când ne gândim la testare, trebuie să ne gândim în primul rând, la calitate. Aplicaţia ar trebui să fie rapidă, intuitivă, să respecte anumite guidelines, fără că utilizatorul să simtă o diferenţă majoră între mijloacele de interacţiune, fie că este vorba despre o tabletă sau un calculator.

Fig. 2: Multitudinea combinațiilor de OS și browsers

Testarea pe o multitudine de devices, versiuni diferite de browsere sau sisteme de operare este o provocare de multe ori. Este nevoie de o strategie foarte bine pusă la punct, procesul fiind unul mai îndelungat, pentru ca noi ca testeri sau ca dezvoltatori să realizăm acest lucru cât mai bine într-un timp cât mai scurt. Spre exemplu, funcţionalităţile se pot grupa astfel încât să nu fii nevoit să schimbi atât de mult platformele, în special în re-testing, când e nevoie să retestăm bug-urile fixate. Defectele care fac parte dintr-un anumit cloud de issues, nu neapărat din acelaşi User Story, pot fi retestate împreună pe aceeaşi platformă. Un exemplu pot fi bug-urile găsite pe Internet Explorer sau Safari. De multe ori acest proces poate părea extenuant și poate uneori, inutil, însă atunci când simţiti acest lucru vă recomand să vă puneţi următoarea întrebare: dacă aplicaţia pentru care faceţi development sau testing ar fi a voastră, cât interes aţi acorda testării cross-browser?

Răspunzând la întrebarea de mai sus, am devenit motivată să caut soluţii. Iniţial, soluţia la această problemă am găsit-o în maşini virtuale.

Acestea se pot descărca. Se alege o maşină virtuală (care va rula un anumit sistem de operare si un browser), apoi o platformă de virtualizare (VirtualBox, VMWare, etc) şi se descarcă un zip cu tot pachetul. Există intrucţiuni de instalare, iar procesul este destul de simplu. Problema este că durează extrem de mult, iar aceste maşini virtuale expiră după 90 de zile, sau pur şi simplu se pierde conexiunea la maşină din cauza unor erori, fiind nevoie ca procesul să fie reluat ulterior. Aceste maşini sunt destinate atât întrepriderilor cât şi utilizării acasă.

Există diferite tipuri de maşini virtuale, fiecare cu funcţii diferite. Acestea asigură un substitut complet pentru o maşină reală care dispune de funcţiile necesare pentru executarea unui testing complet.

Cu toate că sunt o alegere bună, nu găsim acel balans, acea armonie între calitatea şi rapiditatea tastării. Aşa că am trecut la o altă variantă.

O altă soluţie recomandată este testarea prin intermediul unui tool online. Ca exemple avem BrowserStack, Sauce Labs, Browser Shots, Browserling, IE tester etc.

Eu personal am folosit BrowserStack. Acesta este un cross-browser testing tool pentru testarea website-urilor publice şi servere securizate, care se află într-o infrastructură de tip cloud.

Se pretează nu numai pentru testarea manuală, dar şi pentru Automation Testing folosind Selenium sau suite automate de test JavaScript.

Folosind acest tool, veţi avea acces instant la mai mult de 700 de combinaţii de sisteme de operare și browsere reale, rulând pe desktop şi mobile. Este sub forma unui subscription, iar acesta depinde de pachetul pe care doriţi să îl folosiţi. Pentru început puteţi să îl folosiţi gratuit şi să vedeţi dacă se pretează nevoilor voastre

Fig. 3: BrowserStack tool

Avantajele acestui tool ar fi următoarele:

Funcţionalităţi:

Marile avantaje ale acestor tipuri de tool-uri pentru o companie sunt următoarele:

Consider că folosind acest tip de tool am găsit o armonie între calitate- pentru că am reuşit să testez pe platformele prioritare, must-haves şi rapiditatea de a mă mișca în switch-ul dintre ele. La final pot garanta că avem într-adevăr un produs calitativ şi eficient.

În cele din urmă, omul este predispus greşelilor şi testarea exhaustivă este foarte puţin probabilă, excepție făcând aplicaţiile mici. Acesta este principiul numărul doi al testării. De aceea, trebuie să ținem cont cu atât mai mult de celelate cinci principii: testarea evidenţiază prezenţa defectelor, necesitatea testării în fazele incipiente, testarea cluster-elor de defecte, "Pesticide Paradox", faptul că testarea este dependentă contextual. În cele din urmă trebuie să ne asigurăm că facem tot posibilul să găsim defectele pe majoritatea platformelor, pentru ca în final, interacţiunea cu utilizatorul să fie cu succes, iar sistemul să răspundă cerinţelor şi nevoilor utilizatorilor pe oricare dintre platforme.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects