După cum probabil știți deja, Telenav utilizează date crowd-sourced OpenStreetMap (OSM) pentru a oferi clienților săi unul dintre cele mai bune servicii de navigare existente pe piață. Am ales modelul OSM deoarece sunt publicate editări în fiecare minut, rezultând hărți care sunt adesea mai detaliate și mai actualizate decât hărțile disponibile comercial.
OSM, ca și Wikipedia, este singura hartă crowd-sourced și open-sourced a globului și, pentru mulți dezvoltatori și mapper-i pasionați, a devenit alternativa clară a Google Maps. Comunitatea se dublează de la an la an, ajungând la peste 2.2 milioane de editori înregistrați, cu oameni care fac hărți pentru fiecare țară din jurul lumii, întinzându-se de la SUA la Germania și de la Lesotho la Coreea de Nord. De exemplu, străzile nou făcute și zonele nou dezvoltate pot fi actualizate regulat și în timp real. În plus, OSM permite detalii mai amănunțite pe hartă, pentru pietoni, cum ar fi alei, trotuare, parcuri, trasee pentru agrement, grădini zoo și chiar și copaci ai orașului.
Telenav este un contribuitor activ al OSM de mai bine de cinci ani, colaborând strâns cu comunitatea pentru a îmbunătăți caracteristicile specifice necesare navigării, traficului și altor viitoare servicii bazate pe locație.
În ceea ce privește contribuția adusă de Telenav la platforma OSM, a fost mai mult decât binevenită: o echipă specializată să fie paznic la intrare pentru ideea OSM. Cum avem un rol activ în generarea de date pentru hărțile companiei, noi construim framework-uri pentru actualizări de hartă frecvente și analizăm harta pentru a oferi o privire de ansamblu asupra setului de date ale hărții și pentru a evalua calitatea hărții.
Astfel, cea mai mare provocare pentru noi este să găsim cele mai bune metode de a realiza acestea utilizând instrumente GIS și biblioteci interne și disponibile.
Pentru a pune acest lucru în practică, folosim instrumente de management al bazelor de date relaționale precum:
PostgreSQL și PostGIS pentru a manipula datele spațiale,
QGIS pentru vizionarea, editarea și analiza datelor,
De asemenea, osmosis, osmconvert, osmfilter și overpass turbo se dovedesc utile atunci când vrem să filtrăm și să convertim fișiere de date pentru obiecte specifice ale hărții. Noi analizăm harta, căutând tipare care se repetă în legătură cu diferitele bug-uri care există pe hartă. Căutăm mereu metode noi prin care să putem detecta erorile, într-un mod programatic sau vizual.
Iată un exemplu despre cum un cartograf (mapper) trebuie să acționeze când are o sarcină de cartografiere: am creat o hartă model în QGIS care scoate în evidență zonele în care se găsesc multe noduri, adunate aproape unul de altul, prin duplicarea stratului de noduri și prin selectarea modului de amestecare a straturilor (Layer blending) să fie aprins, făcând ca nodurile să devină mai galbene, deoarece mai multe noduri se suprapun într-o zonă. Am putea, de asemenea, să facem aceasta și într-un mod programatic, luând în calcul lungimea dintre fiecare segment și setând un prag pentru a arăta numai șirurile care au 10 noduri consecutive cu o distanță între fiecare nod mai mică de 20 cm.
Zonele galbene înseamnă o densitate mai mare a nodurilor; dimensiunea cercului gri este proporțională cu numărul edit-urilor nodului; zona verde reprezintă numărul de edit-uri ale liniei; zonele roșu închis indică numărul de tag-uri atașate fiecărui șir de linii.
Alte instrumente care facilitează colaborarea cu comunitatea sunt MapRoulette și OSM Tasking Manager. MapRoulette este o abordare prin joc a depanării bug-urilor OSM; ea transformă problemele uzuale cu datele OSM în microsarcini care pot fi rezolvate în nu mai mult de trei minute. Tasking Manager (managerul de sarcini) are același scop, și anume, de a împărți lucrările de cartografiere în sarcini mai mici. Este util în cazul unei urgențe să distribui sarcini mai multor cartografi.
Câteva dintre proiectele noastre asupra cărora ne concentrăm în prezent sunt: îmbunătățirea hărții străzilor din Canada, mentenanța datelor SUA și de asemenea, pregătirea pentru a profita la maxim de datele drumurilor lansate recent de către Institutul Național Mexican de Statistică și Geografie (INEGI).
Baza de date INEGI conține informații spațiale referitoare la diviziunile administrative din Mexic și fișiere ale rețelei drumurilor. Acestea din urmă oferă o rețea de transport unică, care integrează autostrăzile naționale și o hartă detaliată a străzilor din toate localitățile.
Cum exploatăm noi această resursă prețioasă? Cum putem noi îmbina datele bogate pe care OSM le are deja în multe locuri și pe care în mod evident ne dorim să le păstrăm, cu setul de date INEGI? Procesul de îmbunătățire a hărții OSM nu este unul direct. De exemplu, în cazul unei mici localități din mijlocul Mexicului,San Angel Zurumucapio, OSM are doar arterele principale de trafic (imaginea din stânga), iar dacă ne uităm la imaginea Bing (dreapta), este clar că aproape întreaga așezare nu este cartografiată:
În acest caz, INEGI are majoritatea dacă nu toate drumurile din această localitate în setul lor de date:
Pentru a fi pe aceeași pagină, atributele datelor INEGI trebuie să fie convertite într-un marcaj potrivit OSM. Următorul pas ar fi să fuzionăm cele două seturi de date (datele OSM preexistente și INEGI) cu instrumentul nostru intern. Instrumentul ia drept input atât un fișier OSM de bază cât și fișierul de îmbunătățire INEGI, apoi le va compara și combina pe cele două și va propune un set de schimbări pentru datele OSM de bază, într-un fișier rezultat (output) care poate fi importat în JOSM.
Chiar dacă instrumentul se descurcă foarte bine cu combinarea datelor OSM cu fișierul de îmbunătățire, tot este necesară o verificare manuală înainte de upload-ul final pentru a evita bug-uri precum: margini din afară, suprapunere sau drumuri duplicate și erori de conectivitate.
Deținând aceste dimensiunii, acest tip de lucrare necesită un mare volum de muncă, care nu poate fi realizată de o echipă mică de analiști de hărți. Tocmai aici este vitală colaborarea cu comunitatea OSM, prin desfășurarea sarcinilor prin Tasking Manager și MapRoulette. Dacă acest subiect v-a atras atenția, vă așteptăm cu drag la adunările noastre OSM (organizate lunar) pentru a afla mai multe despre OSM și a vă alătura acestui efort deschizător de drumuri.